Osoba jadąca na czarnym rowerze elektrycznym Evelo po asfaltowej drodze, w tle drzewa i jezioro.
LINKI AFILIACYJNE

Tani rower elektryczny. Rządowy program rozda astronomiczną kwotę

5 minut czytania
Komentarze

Tani rower elektryczny z dofinansowaniem? Brzmi jak coś nieosiągalnego, ale to prawda. Był już program Mój Elektryk na dotacje na samochód EV, a teraz będzie projekt Mój rower elektryczny. 4 lipca 2024 roku rząd wystartował z konsultacjami dotyczącymi nowego wsparcia. Budżet, który resort przewidział na to rozwiązanie to 300 mln zł.

Ekologiczny transport w mieście

tani Rower elektryczny na tle zielonych gór z ośnieżonymi szczytami.
Fot. Umomos / Shutterstock

Budżetowe rowery elektryczne zyskują na popularności, szczególnie wśród osób poszukujących ekonomicznego i ekologicznego środka transportu. Wybór budżetowego modelu nie oznacza jednak rezygnacji z jakości czy komfortu. Szczególnie że na horyzoncie jest dofinansowanie, o które będzie można się wkrótce postarać.

Rządowy program wsparcia dla osób chcących zakupić tani rower elektryczny staje się coraz bardziej realny, a jego skala może zaskoczyć. Planowane dofinansowania mają na celu zachęcić Polaków do korzystania z ekologicznych form transportu – wpisuje się to w trendy związane z ograniczaniem emisji CO2 oraz zmniejszaniem ruchu samochodowego w miastach.

Jak wybrać tani rower elektryczny?

Pierwszym ważnym aspektem przy wyborze taniego roweru elektrycznego jest silnik. W budżetowych modelach najczęściej spotykane są silniki o mocy 250 W, które są zgodne z europejskimi regulacjami dotyczącymi rowerów elektrycznych. Taka moc wystarcza do codziennej jazdy po mieście, a jednocześnie nie przeciąża baterii, co przekłada się na dłuższy czas pracy na jednym ładowaniu.

Osoba jadąca na czarnym rowerze elektrycznym Evelo po asfaltowej drodze, w tle drzewa i jezioro.
Fot. Team EVELO / Pexels

Drugim kluczowym elementem jest bateria. W tańszych modelach często stosuje się akumulatory o pojemności od 250 do 400 Wh, co pozwala na przejechanie od 30 do 60 kilometrów na jednym ładowaniu, w zależności od terenu, wagi rowerzysty oraz intensywności wspomagania. Warto sprawdzić, czy bateria jest łatwa do demontażu (ułatwia to ładowanie) oraz zwiększa wygodę użytkowania, zwłaszcza gdy nie ma możliwości ładowania roweru bezpośrednio w miejscu jego przechowywania.

Decydując się na tani rower elektryczny, warto również zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje, takie jak wyświetlacz z informacjami o prędkości, poziomie naładowania baterii oraz trybie wspomagania. W tanich modelach zazwyczaj są one dość podstawowe, ale nadal wystarczające dla większości użytkowników.

Ceny sprzętów, niezależnie czy jest to rower elektryczny damski, czy męski, mogą różnić się w zależności od ich specyfikacji, jednak na rynku dostępne są modele już za kilka tysięcy złotych, co czyni je przystępnymi dla szerokiego grona użytkowników. Tani rower elektryczny to także idealna opcja dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tego typu pojazdami, oferując prostą obsługę i odpowiednią moc do poruszania się po mieście.

Nowy rządowy program dotacji

Dofinansowanie na rowery elektryczne Rower elektryczny na stojaku, podłączony do ładowarki.
Fot. rhyzov / Depositphotos

Rowery elektryczne stają się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, zwłaszcza w miastach, gdzie problem z parkowaniem i zanieczyszczenie powietrza są największe.

Rządowy program Mój rower elektryczny jest inicjatywą mającą na celu wspieranie zakupu rowerów elektrycznych w Polsce poprzez udzielanie dotacji. Misją ma być promowanie ekologicznego transportu i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza. Projekt resortu realizowany będzie w latach 2025-2029, a jego budżet wyniesie 300 mln złotych. Po publikacji założeń polscy internauci szybko wyrazili też swoją opinię na temat programu.

Dwoje rowerzystów jadących na rowerach górskich na tle ośnieżonych gór i lasu.
Fot. Umomos / Shutterstock

Dofinansowanie na rowery elektryczne

W ramach programu przewidziano wsparcie finansowe na zakup nowych rowerów elektrycznych, rowerów transportowych (cargo) oraz wózków rowerowych. Dotacja może wynosić do 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 5000 zł w przypadku standardowych rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów cargo oraz wózków rowerowych. Jeśli już teraz zastanawiacie się nad cenami i zakupem, sprawdźcie nasz ranking rowerów elektrycznych, które kupicie z dopłatą.

Jeśli chodzi o okres kwalifikowalności wydatków na pojazdy, trwa od 30 czerwca 2024 r. do 30 maja 2029 r., a dotacja będzie udzielana na zakończenie realizacji przedsięwzięcia, co oznacza datę zakupu pojazdu.

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest zakup nowego, nieużywanego wcześniej pojazdu, który musi być oznakowany specjalną naklejką i zarejestrowany na Policji. Pojazdy muszą spełniać odpowiednie normy techniczne oraz być wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah. Napęd elektryczny wspomagający jazdę musi uruchamiać się automatycznie po rozpoczęciu pedałowania, a zasięg jazdy ze wspomaganiem musi wynosić minimum 50 km. Dodatkowo bateria musi być ładowana za pomocą domowego gniazdka elektrycznego.

Chcecie sprawdzić najważniejsze szczegóły projektu? Oto wszystko, co wiemy o programie Mój rower elektryczny.

Osoba w szarej bluzy z kapturem i krótkich spodenkach trzymająca kierownicę roweru.
Fot. Taras Grebinets / Shutterstock

Program przewiduje, że dofinansowanie na rowery elektryczne będzie wypłacone w formie refundacji po zakupie pojazdu. Beneficjenci programu mogą ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu, jednak każdy zakup traktowany jest jako osobne przedsięwzięcie.

Na ten moment nie można jeszcze składać wniosków. Obecnie czekamy na opublikowanie wyników konsultacji społecznych.

Źródło: gov.pl. Zdjęcie otwierające: Team EVELO / Pexels

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw