Miniaturowy wózek sklepowy z kartonowymi pudełkami na tle polskiej flagi.

Prawie co trzeci Polak został oszukany przy zakupach online. Oto szczególnie narażone grupy

4 minuty czytania
Komentarze

Zakupy online są w ostatnich latach bardzo popularne, ale nie zawsze mają szczęśliwy finał. Nowy raport o nawykach e-zakupowych Polaków pokazuje, że blisko co trzeci respondent twierdzi, iż został oszukany podczas takich przedsięwzięć. Z wyników przeprowadzonego badania dowiadujemy się, których grup szczególnie dotyczy takie zagrożenie.

Zakupy online a oszustwa

Z tegorocznego raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?” wydanego przez firmę SAMOSEO dowiadujemy się, że 29% badanych Polaków twierdzi, że zostało oszukanych podczas zakupów online.

wykresy pokazujące dane dot. oszustw podczas procesu, jakim są zakupy online
Fot. SAMOSEO / materiały prasowe

Pytanie zadane ankietowanym osobom brzmiało następująco: „Czy zostałeś/aś kiedykolwiek oszukany/a podczas zakupów w internecie?”. Nie wiemy zatem, co dokładnie mieli na myśli respondenci, zaznaczający odpowiedź twierdzącą. Dla niektórych z nich oszustwem mogło być niedostarczenie im zamówionego produktu, a dla innych np. pewna niezgodność towaru z opisem.

Raport przynosi nam za to odpowiedź na pytanie, jakie grupy społeczne mogą być szczególnie narażone na zostanie oszukanym podczas zakupów w sieci. Okazuje się bowiem, że ofiarami internetowych oszustów częściej padają mężczyźni niż kobiety (34% panów i 25% pań). To jednak nie wszystko.

Grupą, która najczęściej daje się złapać na metody internetowych przestępców, są osoby w wieku 60+ (37%). Z czego może to wynikać? Świadomość cyberbezpieczeństwa w tej grupie wiekowej jest najniższa. […] Niewiele mniej, bo 36%, stanowią osoby w wieku 50-59 lat. […] 31% Polaków w wieku 40-49 lat przyznaje, że zostało oszukanych w sieci. To samo deklaruje 30% badanych w wieku 30-39 lat. 

Raport „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?”

Według autorów raportu najbardziej odporni na oszustwa podczas procesu, jaki stanowią zakupy online, są Polacy w wieku od 18 do 29 lat, ponieważ to właśnie z tej grupy najmniej respondentów czuło się oszukanych podczas kupowania w sieci.

Zakupy online. Jak robią je Polacy?

wykresy pokazujące dane dot. cen podczas procesu, jakim są zakupy online
Fot. SAMOSEO / materiały prasowe

Z omawianego raportu czerpiemy więcej interesujących wniosków. Zacznijmy od cen produktów. Z wiekiem Polacy coraz mniej zwracają uwagę na ten aspekt. Cena jest głównym czynnikiem zakupowym dla osób w wieku 18-29 lat (61,3%). W kolejnych grupach wiekowych coraz mniej respondentów deklaruje, że zwraca największą uwagę na tę kwestię (51,9-42,4%). Trend ten zmienia się dopiero po 60. roku życia (47,5%).

To moment przejścia na emeryturę, który dla wielu osób oznacza zmniejszenie dochodów. Cena ponownie zaczyna odgrywać większą rolę przy zakupach, choć nie tak znacząco jak w najmłodszej grupie badanych.

Raport „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?”

Z raportu dowiadujemy się także następujących rzeczy:

  • 75,8% Polaków kupuje w internecie co najmniej kilka razy w miesiącu;
  • 41,7% Polaków wydaje na zakupy w internecie w skali miesiąca 1000 zł lub więcej;
  • Gdańsk przoduje aż w trzech rankingach: miast, w których najwięcej mieszkańców wydało jednorazowo na jeden produkt powyżej 5000 zł (13%), miast, w których najbardziej zwraca się uwagę na opinie innych (97%) oraz miast, w których najwięcej osób zwraca uwagę na cenę (58,3%);
  • 65,9% mężczyzn deklaruje, że wydało jednorazowo na jeden produkt 3000 zł i więcej (w porównaniu do 48,4% kobiet);
  • Grupą, która najczęściej kupuje w internecie (co najmniej kilka razy w tygodniu), są osoby w wieku od 30 do 39 lat (40,3%);
  • Polacy najczęściej zamawiają w internecie produkty z kategorii elektronika/sprzęty RTV/AGD (np. smartfony do 1000 zł i inne urządzenia) (13,8%).

Polacy mają też pewne obawy związane z zakupami online. Najczęściej wskazywany przez respondentów był lęk związany z ew. uszkodzeniami produktu podczas transportu (23%). Na podium znalazły się także obawy o niezgodność towaru z opisem oraz brak przesyłki.

wykresy pokazujące dane dot. obaw podczas procesu, jakim są zakupy online
Fot. SAMOSEO / materiały prasowe

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (ankiety w formie elektronicznej) na próbie 1010 respondentów w pierwszym kwartale 2024 roku. Z pełnymi wnioskami możecie zapoznać się w oryginalnej wersji raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?”, która jest dostępna na podlinkowanej stronie.

Jeśli tropikalna pogoda w Polsce doskwiera także tobie, podziel się z nami swoimi sposobami radzenia sobie z upałami!

Źródło: Raport SAMOSEO „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?”. Zdjęcie otwierające: sasirin pamai / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw