Zjednoczone Emiraty Arabskie przygotowują się do tego, aby w niedalekiej przyszłości posiadać największe lotnisko świata. Aktualnie ten tytuł należy do Stanów Zjednoczonych i portu lotniczego w Atlancie. Kiedy nastąpi przetasowanie na szczycie branży transportowej?
Największe lotnisko świata wkrótce w Dubaju. Spis treści
Zjednoczone Emiraty Arabskie chcą mieć największe lotnisko świata w Dubaju
Szejkowie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich przyzwyczaili nas do tego, że uwielbiają, gdy to w ich kraju znajdują się największe na świecie budynki, centra handlowe, autostrady i wszystkie inne cuda nowoczesnej architektury. Ambicje Emiratczyków nie omijają lotnisk, o czym przekonaliśmy się ponad dekadę temu. To właśnie wtedy pojawiły się pierwsze plany dotyczące rozbudowy poru lotniczego ulokowanego pod Dubajem.
Mowa tu o lotnisku Al Maktoum International (DWC), które po rozbudowie będzie mogło obsłużyć nawet 160 milionów pasażerów rocznie. Dla porównania największe lotnisko świata w Atlancie w skali roku przepuszcza około 100 milionów pasażerów. Co ważne, w porcie DWC ma znaleźć się także miejsce dla samolotów towarowych. Zgodnie z zapewnieniami Emiratczyków rozbudowane lotnisko obsłuży do 12 milionów ton ładunku rocznie.
Dubaj chwali się wielkim projektem
Naturalnie plan rozbudowy Al Maktoum International absolutnie nie jest nowy. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich ten pomysł rozwijał się przez kilka ostatnich lat, jednak dopiero w ostatnim czasie Paul Griffiths – dyrektor generalny Dubai Airports nieco odświeżył temat. Co ciekawe, w rozmowie z CNN Brytyjczyk zdradził, że największe lotnisko świata ma zrezygnować z… klasycznych terminali.
Zamierzamy całkowicie zmienić model biznesowy lotnisk, aby uczynić je znacznie bardziej intymnymi. To pozwoli zrezygnować z wszystkich dotychczasowych procesów, którym musieli poddawać się nasi podróżujący przez zbyt długi czas.
Paul Griffiths – dyrektor generalny Dubai Airports.
Proces powstawania i rozwijania Al Maktoum International może zająć nawet kilkadziesiąt lat. Zgodnie z zapewnieniami Griffithsa wszystko rozpocznie się w latach 30. XXI wieku, a zakończy najpóźniej w latach 50. Niestety nie poznaliśmy przybliżonego kosztorysu całego przedsięwzięcia. Niemniej nawet bez tego możemy domyślać się, że pochłonie one grube miliardy dolarów.
Źródło: CNN. Zdjęcie otwierające: Dubai Aviation Engineering Projects / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.