Dłoń dotyka ekranu tabletu z wyświetloną stroną główną wyszukiwarki Google.
LINKI AFILIACYJNE

Wyszukiwarka Google działa coraz gorzej. Powód będzie dla wielu zaskoczeniem

4 minuty czytania
Komentarze

Internauci nieraz zwracali uwagę na mniej dokładne wyniki podczas korzystania z wyszukiwarki Google. Analiza przeprowadzona przez niemieckich badaczy potwierdziła to, co wielu podejrzewało od dawna – jakość najsłynniejszej strony do znajdowania informacji na świecie naprawdę się pogarsza.

Jak działają algorytmy wyszukiwania?

Dłoń trzymająca smartfon z otwartą stroną wyszukiwarki Google na ekranie.
Fot. Solen Feyissa / Unsplash

Niestety podejrzenia okazały się faktem – jakość działania najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie nie jest już na tak dobrym poziomie jak kiedyś. Zgodnie z najnowszymi informacjami, pogorszenie się wyników można przypisać kilku czynnikom. Zanim do tego przejdziemy, warto jednak zrozumieć, jak działa Google.

Zasada funkcjonowania wyszukiwarki opiera się na algorytmach, które skanują internet w poszukiwaniu stron, które następnie są indeksowane i przechowywane w ogromnej bazie danych. Kiedy użytkownik wpisuje zapytanie, system wykorzystuje te algorytmy do przeszukania repozytoriów i znalezienia najbardziej odpowiednich wyników. Są one następnie prezentowane w postaci listy witryn internetowych, obrazów, filmów lub innych rodzajów treści, które najlepiej odpowiadają zapytaniu.

Algorytmy są projektowane tak, aby dostarczać jak najbardziej trafne i użyteczne wyniki, biorąc pod uwagę różne czynniki, takie jak słowa kluczowe, jakość i aktualność treści, a także popularność strony internetowej. Niestety w pewnych przypadkach proces prezentowania odpowiedzi może być niedokładny, np. przez nieumiejętne filtrowanie informacji.

Jakość prezentowania wyników Google się pogarsza

Niemieccy naukowcy z Uniwersytetu w Lipsku, Uniwersytetu Bauhaus w Weimarze oraz instytucji Center for Scalable Data Analytics and Artificial Intelligence (pl. Centrum analizy skalowanych danych i sztucznej inteligencji) w corocznym badaniu postawili sobie pytanie: „Czy Google się pogarsza?”. Jeśli mielibyśmy udzielić krótkiej odpowiedzi, brzmiałaby ona „tak”.

Tłumaczenie: Czy #Google jest coraz gorsze? Czy #SEO wpływa negatywnie na wyniki #silnikiwyszukiwania? Nowa publikacja Janka Bevendorffa, Mattiego Wiegmanna, Benno Steina i @Sca_DS
głównego badacza @martinpotthast porusza ten temat

Głównym problemem jest zalewanie wyników wyszukiwania przez spam SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek). Problem szczególnie dotyczy linków partnerskich, czyli sponsorowanych odnośników, które kierują klienta do strony sprzedawcy. Badanie wykazało, że witryny zawierające spam SEO zajmują czołowe miejsca w rankingach Google’a, co sugeruje, że wyszukiwarki mają problem z efektywnym filtrowaniem niskiej jakości treści​.

Standard wyników wyszukiwania z roku na rok ulega pogorszeniu. Sami na pewno także to widzicie. Nie sposób nie zauważyć np. zwiększonej obecność treści sponsorowanych i reklam w wynikach wyszukiwania, co bez wątpienia utrudnia uzyskanie rzetelnych informacji.

Jak podają redaktorzy portalu TechRadar, problemem jest także pojawienie się generatywnych narzędzi AI, takich jak popularny ChatGPT. Jego aktywność zaowocowała wyraźnym wzrostem treści o niskiej jakości specjalnie dostosowanych do algorytmu wyszukiwarki.

Logo Google na ekranie tabletu, na którym znajduje się biała rysik, zdjęcie z niewielkim zogniskowaniem.
Fot. dimarik / Depositphotos

Najważniejsze, że Google jest świadomy problemu. Gigant technologiczny poinformował, że zwalczanie spamu opartego na treściach generowanych przez sztuczną inteligencję jest obecnie jego głównym priorytetem. Nie wiemy jednak, czy faktycznie zostaną podjęte w tym celu jakieś kroki i czy algorytmy wyników wyszukiwania wrócą na dobre tory.

Nowości w wyszukiwarce

W listopadzie Google zapowiedziało nowe funkcje dla wyszukiwarki, które mają ulepszyć proces znajdowania informacji. Jest to m.in. możliwość śledzenia wybranych tematów przez nowy przycisk „Follow”, ułatwienie znajdowania ulubionych stron, filtr wyświetlający treści z mediów społecznościowych. Google informuje, że za wybór najbardziej trafnych, pomocnych i wiarygodnych informacji będą odpowiadać wewnętrzne systemy, wybierając źródła na podstawie czynników, takich jak wiedza fachowa, doświadczenie, autorytatywność i wiarygodność.

Zrzut ekranu smartfona wyświetlający wyniki wyszukiwania dotyczące treningu na półmaraton, z artykułem z Runnersworld.com na górze i miniaturkami zdjęć biegaczy i biegaczek w akcji poniżej.
Fot. Google / materiały prasowe

Pojawi się także eksperymentalna funkcja „Notes” na platformie Search Labs, umożliwiająca dzielenie się wskazówkami i poradami. Nowości mają na celu spersonalizowanie wyników wyszukiwania i ułatwienie dostępu do wiarygodnych informacji. Możemy więc mieć nadzieję, że firma będzie pracować nad rzetelnością prezentowanych treści.

Na koniec przypominamy także, jak wylogować się z konta Google oraz jak wyłączyć asystenta Google na urządzeniach mobilnych z Android i iOS oraz komputerze.

Źródło: Is Google Getting Worse?, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: bugtunaonline / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw