Nastolatek przejął kontrolę nad samochodami Tesla

Wg brytyjskiego prawa to producenci autonomicznych pojazdów będą ponosić odpowiedzialność

2 minuty czytania
Komentarze

Wielka Brytania chce, aby za autonomiczne pojazdy odpowiedzialność ponosili ich producenci. Brytyjski rząd stawia na samochody samojezdne, dostosowując prawo oraz inwestując w rynek AV.

Autonomiczne pojazdy mogą być powszechne do 2025 roku

Autonomiczne pojazdy

Rząd w Wielkiej Brytanii zapowiedział dofinansowanie projektów AV (autonomiczne pojazdy) za 119 mln dolarów, badania, które mają wspierać bezpieczeństwo i nowe przepisy za 41 mln dolarów. Według nowych przepisów, które mają opierać się na istniejących prawach, to producenci autonomicznych pojazdów będą odpowiedzialni za ich działania. Dlatego też „ludzki kierowca nie byłby odpowiedzialny za incydenty związane z prowadzeniem pojazdu, gdy pojazd sam kontroluje jazdę”. Co więcej, rząd brytyjski chce, aby do 2025 roku, samochody autonomiczne stały się powszechne.

Chcemy, aby Wielka Brytania była w czołówce rozwoju i wykorzystania tej fantastycznej technologii, dlatego inwestujemy miliony w istotne badania nad bezpieczeństwem i ustanawiamy przepisy, aby zapewnić, że uzyskamy pełne korzyści, które ta technologia obiecuje.

Grant Shapps, sekretarz transportu

Więcej inwestycji

Tesla FSD beta 9
Fot. Tesla Autopilot

W trakcie prac nad nowymi przepisami Wielka Brytania jest otwarta na konsultacje i zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa dla samochodów samojezdnych. Dzięki rozmowom mają zostać wprowadzone różne sankcje i standardy, tak aby usprawnić jazdę i zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Ponadto rząd chce zainwestować w rynek AV (autonomiczne pojazdy), który wycenia się na 50 mld dolarów. Inwestycje w niego mogą zapewnić około 38 tys. nowych miejsc pracy. Około 24 mln dolarów ma zostać wykorzystane na stworzenie komercyjnych usług autonomicznej jazdy w tym m.in. dostawy artykułów spożywczych. Z kolei 7 mln przeznaczy się na dalsze badania i wsparcie komercjalizacji autonomicznych pojazdów.

To wciąż dość duży skok od jazdy wspomaganej, gdzie kierowca nadal ma kontrolę, do jazdy autonomicznej, gdzie samochód przejmuje kontrolę. Ważne jest, że rząd robi badania, dotyczące tego, jak te pojazdy będą współdziałać z innymi użytkownikami dróg na różnych drogach i w zmiennych warunkach pogodowych. Jednak ostateczna nagroda, w postaci uratowania tysięcy istnień ludzkich i poprawy mobilności osób starszych i mniej mobilnych, jest warta działania.

Edmund King, prezes Automobil Association

Według obecnego prawa brytyjscy kierowcy nie mogą korzystać z pełnej autonomicznej wersji beta Tesli, w tym jej systemu ADAS. Mimo to auta produkowane przez firmę Elona Muska, są jednymi z najlepiej sprzedających się aut w Wielkiej Brytanii. Dlatego też wprowadzenie nowych przepisów, pozwoli w pełni wykorzystać potencjał samochodów od miliardera.

Źródło: TechCrunch

Motyw