Osoba w skafandrze astronauty trzyma karton z napisem "MARS!" na tle rozległego pola.

Lot na Marsa w zasięgu ręki. NASA szuka chętnych do podboju kosmosu

Marzy się wam lot na Marsa? NASA rozpoczęła rekrutację dla osób, które miałyby wziąć udział w programie Artemis, który zakłada ponowne umieszczenie ludzi na Księżycu, a w przyszłości także i na Czerwonej Planecie. Teoretycznie zgłosić może się każdy, ale rekrutacja jest obłożona szeregiem warunków, które wykluczają Polaków. I są naprawdę wyśrubowane.

Lot na Marsa i Księżyc. NASA szuka chętnych

Zdjęcie planety Mars na tle gwiaździstego nieba. Ilustracja do teksu opisującego lot na Marsa dla nowych astronautów NASA.
Fot. mic1805 / Depositphotos

Zapewne lot na Marsa, Księżyc czy po prostu w kosmos, jest dla wielu osób marzeniem. Wprawdzie ci najbogatsi mogą już je realizować, ale dla wszystkich innych to coś nieosiągalnego. Przynajmniej jeżeli nie szkolili się całe życie w tym, by zostać astronautami. Teraz jednak otwiera się niewielkie okienko dające promyk nadziei.

Rekrutacja: warunki do spełnienia

Astronauci NASA w skafandrach kosmicznych na powierzchni księżycowej; jeden trzyma skałę, drugi robi zdjęcie.
Fot. NASA / materiały prasowe

NASA ogłosiła, że w związku z rozwojem projektu Artemis, poszukuje kandydatów do lotów w kosmos. To oczywiście będzie wymagało jeszcze minimum dwóch lat specjalistycznych treningów, ale dla wybranych, już po przejściu przez proces weryfikacyjny. Jakie wymagania należy więc spełnić, by spróbować swoich sił?

1. Należy być obywatelem Stanów Zjednoczonych.
  2. Mieć ukończone studia wyższe z kategorii STEM (Science, Engineering, Technology and Mathematics – Nauka, Inżyneria, Technologia i Matematyka), w tym inżynierii, nauk biologicznych, nauk fizycznych, informatyki lub matematyki, uzyskany w akredytowanej instytucji.
  3. Posiadać co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe na odpowiednim poziomie zdobyte po ukończeniu studiów (lub 1000 godzin pracy jako pilot-dowódca, z czego co najmniej 850 godzin na samolotach odrzutowych o wysokich osiągach).
  4. Być w stanie pomyślnie ukończyć długotrwały lot dla astronautów NASA.
Wideo zachęcające do wzięcia udziału w rekrutacji.

Po pozytywnym przejściu wstępnej weryfikacji grupa szczęśliwców zostanie zaproszona na rozmowy kwalifikacyjne, a potem na specjalistyczny trening. Warto tutaj dodać, że w zeszłym roku zaprezentowano specjalną bazę, która przygotowuje przyszłych astronautów do warunków panujących na Czerwonej Planecie.

Widać, że lot na Marsa jest coraz bliższy realizacji. Można spróbować swoich sił lub też zostać na Ziemi i obejrzeć film Marsjanin, który pokazuje, jak taka wyprawa może się skończyć. Wprawdzie nie znajdziemy go wśród nowości na Netflix, ale jest dostępny w bibliotece Disney+.

Zwiastun filmu Marsjanin.

Źródło: NASA. Zdjęcie otwierające: T Leish / Pexels

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.