Popularność aut elektrycznych i hybryd

Auta elektryczne i hybrydy? Polacy są za, o ile pojazd jest całkowicie nowy

4 minuty czytania
Komentarze

Popularność aut elektrycznych oraz hybryd w Polsce rośnie. Analiza zachowań osób szukających w sieci pojazdów pokazuje jednak, że jeśli chcemy kupić niskoemisyjny samochód, to pragniemy, aby był on nowy. Do używanych aut na prąd zaufania jeszcze nie mamy.

Popularność aut elektrycznych i hybryd w Polsce

fot. Nissan

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek
Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) prowadzą Licznik Elektromobilności. Wynika z niego, że pod koniec grudnia 2021 roku łączna liczba samochodów z napędem elektrycznym wzrosła do prawie 40 tysięcy egzemplarzy. W ubiegłym roku wzrost liczby kupionych elektryków i hybryd plug-in na polskim rynku wyniósł 101%.

Z danych OtoMoto wynika jednak, że osoby szukające samochodu elektrycznego lub hybrydy koniecznie chcą, żeby auto było nowe. Udział wyświetleń ogłoszeń z nowymi samochodami hybrydowymi wyniósł w 2021 roku 10,3%, a z używanymi zaledwie 1,63%. Jeśli chodzi o auta elektryczne, to ogłoszenia z nowymi pojazdami zanotowały wynik 3,6%, a z używanymi 0,46%. Powodem mogą być choćby obawy użytkowników o trwałość baterii oraz brak możliwości uzyskania dopłaty do auta używanego. Tymczasem nawet samochód niskoemisyjny z rynku wtórnego oznacza bardzo duży wydatek.

  • Nowe auto elektryczne na OtoMoto, średnia cena w 2021 roku: 248 938 zł
  • Używane auto elektryczne na OtoMoto, średnia cena w 2021 roku: 134 356 zł
  • Nowe auto hybrydowe na OtoMoto, średnia cena w 2021 roku: 171 195 zł
  • Używane auto hybrydowe na OtoMoto, średnia cena w 2021 roku: 101 832 zł

W przypadku aut używanych autorzy raportu brali pod uwagę tylko pojazdy nieuszkodzone.

Mimo stale rosnących cen samochodów spalinowych, pojazdy elektryczne (w większości przypadków) wciąż pozostają droższe w zakupie. Dlatego też – wzorem innych państw (m.in. Niemiec, Francji, Litwy czy Niderlandów) – w Polsce powinien obowiązywać system wsparcia finansowego nabywców elektrycznych samochodów używanych — mówi Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.

Jakie marki oraz modele budzą zainteresowanie osób szukających niskoemisyjnego auta?

fot. VW

Autorzy raportu Internetowy Samochód Roku przeanalizowali, jak często ogłoszenia z poszczególnymi samochodami niskoemisyjnymi były wyświetlane w 2021 roku przez użytkowników OtoMoto. Na podstawie zgromadzonych danych przygotowali rankingi najczęściej wyświetlanych modeli.

Najczęściej wyświetlane modele nowych, elektrycznych aut osobowych

  1. Porsche Taycan – 9%
  2. Audi e-tron – 7%
  3. Škoda Enyaq – 6%
  4. Ford Mustang – 6%
  5. Fiat 500 – 5%
  6. Volkswagen ID.3 – 5%
  7. Nissan Leaf – 4%
  8. Kia e-Niro – 3%
  9. Mercedes-Benz EQC – 3%
  10. Audi Q4 e-tron – 3%

Tesla Model S zniknęła z rankingu popularności, za to pojawiły się w nim Škoda Enyaq i Ford Mustang.

Najczęściej wyświetlane modele używanych, elektrycznych aut osobowych

  1. Tesla Model S – 13%
  2. Nissan Leaf – 12%
  3. BMW i3 – 9%
  4. Tesla Model 3 – 8%
  5. Tesla Model X – 6%
  6. Renault Zoe – 5%
  7. Fiat 500e – 4%
  8. Audi e-tron – 4%
  9. Porsche Taycan – 3%
  10. Hyundai Kona Electric – 2%
  11. Smart Fortwo – 2 %
  12. Volkswagen e-Golf – 2%

Na rynku wtórnym wśród aut elektrycznych Tesla jest już bardzo popularna. Użytkownicy OtoMoto często szukają również samochodów Nissana i BMW.

Najczęściej wyświetlane modele nowych aut hybrydowych

  1. Toyota RAV4 – 9%
  2. Toyota Corolla – 7%
  3. Suzuki Vitara – 5%
  4. Toyota CH-R – 5%
  5. Toyota Camry – 4%
  6. Hyundai Tucson – 3%
  7. Suzuki SX4 S-Cross – 3%
  8. BMW Serii 3 – 2%
  9. Volvo XC60 – 2%
  10. Volvo XC90 – 2%
  11. Kia Sorento – 2%

Osoby szukające nowej hybrydy wyjątkowo upodobały sobie samochody Toyoty.

Najczęściej wyświetlane modele używanych aut hybrydowych

  1. Toyota Auris – 9%
  2. Toyota Corolla – 7%
  3. Toyota Prius – 7%
  4. Toyota CH-R – 6%
  5. Toyota RAV4 – 5%
  6. Toyota Yaris – 4%
  7. Lexus RX – 4%
  8. Toyota Camry – 3%
  9. Lexus NX – 3%
  10. Lexus CT – 3%

Wśród używanych hybryd Toyota zupełnie zdominowała konkurencję. Do pierwszej dziesiątki najczęściej wyświetlanych samochodów przebił się jeszcze Lexus.

Popularność aut elektrycznych i hybryd w Polsce a liczba stacji ładowania

fot. BMW

Chęć zakupu samochodu niskoemisyjnego może w dużej mierze zależeć od liczby stacji do ładowania takich pojazdów. Z tym jest w Polsce coraz lepiej, choć wciąż jeszcze wiele pozostaje do zrobienia. Na koniec grudnia 2021 roku w naszym kraju działały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania aut elektrycznych z 3784 punktami. Mniej niż co trzecia z nich była szybką stacją ładowania z prądem stałym (DC).

Czytaj także: Jakich samochodów najczęściej szukają Polacy? Znamy konkretne modele

Mimo bardzo dużych starań ze strony operatorów, rozwój sektora infrastruktury ładowania w Polsce wciąż napotyka wiele przeszkód. Należą do nich m.in. przewlekłe procedury przyłączeniowe czy niedostatecznie rozwinięta sieć elektroenergetyczna. Obecnie na jeden ogólnodostępny punkt ładowania w Polsce przypada ok. 5 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych, jednak bez wprowadzanie odpowiednich zmian ta liczba szybko wzrośnie, a braki infrastrukturalne w coraz większym stopniu będą opóźniać tempo elektryfikacji polskiego transportu — mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Biura i Analiz PSPA.

źródło: „Internetowy Samochód Roku” – raport OtoMoto

Motyw