Zastanawialiście się, które samochody są najpopularniejsze w Polsce? Raport Internetowy Samochód Roku opublikowany przez OtoMoto przynosi odpowiedź na to oraz na inne pytania dotyczące rynku motoryzacyjnego w Polsce. Okazuje się, że wspólnym mianownikiem dla wszystkich najbardziej pożądanych marek jest ich… pochodzenie.
Te samochody są najpopularniejsze w Polsce
Gdy chcemy kupić samochód, w większości przypadków zaczynamy poszukiwania od przeglądania najpopularniejszych serwisów z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Platforma OtoMoto przeanalizowała, jakie marki oraz konkretne modele aut najczęściej wyszukiwali i wyświetlali jej użytkownicy. Ogólny wniosek jest taki, że Polacy najczęściej poszukują niemieckich samochodów, gdy w grę wchodzą auta używane. W przypadku nowych pojazdów również widać taką tendencję, ale gdy zerkniemy na ranking najpopularniejszych modeli, to widać, że sprawa jest bardziej skomplikowana.
Auta nowe — najczęściej wyszukiwane marki i najpopularniejsze modele
Najczęściej wyszukiwaną marką nowych aut osobowych na OtoMoto w 2021 roku było BMW z 10,46% udziałem wyświetleń. Na podium znalazło się jeszcze miejsce dla Mercededa (8,97% wyświetleń) oraz Audi (8,91% wyświetleń). Kolejne miejsca zajęły marki Volkswagen, Skoda, Ford, Kia, Toyota i Hyundai, a pierwszą dziesiątkę zamyka Renault. Należy jednak zauważyć, że niemieckie marki zanotowały spadek popularności rok do roku. A wyniki poprawiły Kia, Toyota i Hyundai — zauważają autorzy raportu Internetowy Samochód Roku.
Jakie konkretnie modele nowych aut były najczęściej wyświetlane w ubiegłym roku na OtoMoto i jaki był ich procentowy udział wśród wszystkich pojazdów?
- Hyundai Tucson (2%)
- Škoda Octavia (1,98%)
- Fiat Tipo (1,39%)
- Škoda Superb (1,36%)
- Mercedes-Benz GLE (1,33%)
- BMW Serii 3 (1,26%)
- Volkswagen Golf (1,19%)
- Audi Q5 (1,19%)
- BMW X5 (1,11%)
- Volkswagen Tiguain (1,10%)
Brak dostępności samochodów w salonach powoduje, że ranking popularności nowych modeli osobowych staje się listą życzeń — zauważają autorzy raportu. Z listy TOP 10 wypadła Dacia Duster, która jeszcze w 2018 roku była liderem, a aż połowa najczęściej wyświetlanych modeli ma nadwozie typu SUV.
Auta używane — najpopularniejsze modele, nadwozia i kolory
Autorzy raportu Internetowy Samochód Roku zwracają uwagę na to, że pandemia i inne problemy branży motoryzacyjnej nie zmieniły sentymentu polskich kierowców do aut używanych. W tej kategorii nie brano pod uwagę popularności poszczególnych marek, a skupiono się na konkretnych modelach. Ich ranking wygląda bardzo podobnie do tego sprzed roku.
- BMW Serii 3 (3,13%)
- Audi A4 (2,83%)
- BMW Serii 5 (2,24%)
- Volkswagen Golf (2,16%)
- Audi A6 (2,03%)
- Opel Astra (1,88%)
- Volkswagen Passat (1,66%)
- Audi A3 (1,54%)
- Ford Focus (1,44%)
- Mercedes-Benz Klasa C (1,40%)
Ostatni w rankingu Mercedes znalazł się na liście kosztem Škody Octavii, która wypadła z rankingu. Rośnie popularność wyszukiwania aut z nadwoziem SUV. W 2021 roku osoby wyszukujące samochody używane po rodzaju nadwozia częściej wybierali właśnie SUV-a od sedanów, kombi oraz kompaktów. Użytkownicy przeglądający pojazdy o określonym kolorze najczęściej decydowali się na czarny, choć z roku na rok rośnie popularność szarego.
Prognozy dla branży nie są optymistyczne, przynajmniej w kwestii cen
Nie jest tajemnicą, że samochody drożeją. Zdaniem autorów raportu Internetowy Samochód Roku, okazje cenowe to już przeszłość, a ceny aut w ciągu następnych 12 miesięcy mogą ulec nawet podwojeniu w stosunku do tych sprzed pandemii. Do Polski importujemy samochody średnio 12-letnie, z raczej wyższymi przebiegami, często pokolizyjne lub powypadkowe. Na takie samochody nas po prostu stać. Ale na rynkach, z których pochodzą, ich ceny również wzrosną z tych samych powodów, dla których rosną w Polsce. Oprócz tego samochodów w tym segmencie będzie mniej, ponieważ samochody rzadziej używane wolniej się starzeją oraz rzadziej biorą udział w kolizjach i wypadkach — mówi Jakub Wojtakajtis, Head of Data and Strategy, Motors CU, OLX Europe, OtoMoto. Jego zdaniem, wzrost cen samochodów mogą wyhamować jedynie rosnące stopy procentowe i schładzanie gospodarki.
Czytaj także: Idziesz na stację benzynową, a tam pralka – Circle K z nową usługą w Polsce
Z roku na rok maleje udział najtańszych samochodów używanych, choć wiek i przebiegi takich pojazdów w ogłoszeniach wcale nie są mniejsze. Szukając używanego auta w dobrym stanie musimy się liczyć raczej z wydaniem kilkunastu, niż kilku tysięcy złotych. Myśląc o zakupie nowego
samochodu, trzeba być przygotowanym na wydatek 100 – 200 tysięcy złotych, bo takich ofert jest najwięcej na rynku — czytamy w raporcie.
źródło: „Internetowy Samochód Roku” – raport OtoMoto