Ekran smartfona z aplikacją bankową Santander witającą użytkownika imieniem Karol i pokazującą bilans konta, oraz dwa widoki interfejsu użytkownika aplikacji z różnymi funkcjami bankowości elektronicznej.
LINKI AFILIACYJNE

Fałszywe połączenie z banku. Ekspert z Santander Bank Polska wyjaśnia, jak ochronić swoje pieniądze

3 minuty czytania
Komentarze

Cyberprzestępcy dzwonią oraz piszą do potencjalnych ofiar, podszywając się pod znane firmy i instytucje. Fałszywe połączenie z banku to jeden z realizowanych przez oszustów scenariuszy. Jak postępować, by nie stracić swoich pieniędzy? Redakcja Android.com.pl poprosiła o komentarz w tej sprawie eksperta z Santander Bank Polska.

Fałszywe połączenie z banku. Tak przebiega oszustwo

O oszustwach z podszywaniem się pod znane firmy oraz instytucje najczęściej słyszymy w kontekście SMS-ów oraz maili z linkami prowadzącymi do niebezpiecznych stron. Cyberprzestępcy działają jednak także na inne sposoby. Jeden z nich to fałszywe połączenie z banku.

Osoba, która odebrała niedawno połączenie z banku trzymająca i przeglądająca smartfon z klawiaturą QWERTY i otwartym ekranem czatu.
Fot. Asterfolio / Unsplash

Fałszywe, bo choć dzwoniąca osoba przedstawia się jako pracownik infolinii banku lub doradca klienta z oddziału, to tak naprawdę próbuje skłonić potencjalną ofiarę do przelania pieniędzy na inne konto lub zainstalowanie szkodliwej aplikacji.

Scenariusze przestępców często się zmieniają. Raz są to linki w SMS-ach, raz wyłudzenia na portalach internetowych lub bardzo atrakcyjne inwestycje, a innym razem podszywanie się pod pracowników instytucji.

Jakub Adamus, ekspert cyberbezpieczeństwa w Santander Bank Polska dla Android.com.pl

Niezależnie, czy posiadamy telefon do 500 zł, czy flagowy smartfon, gdy kontaktuje się z nami ktoś podający się za pracownika banku lub innego ważnego podmiotu, powinniśmy zachować ostrożność.

Jak zweryfikować, czy połączenie z banku jest prawdziwe?

Kiedy przychodzi do nas podejrzany SMS, możemy kilkukrotnie go przeczytać, przeanalizować, zanim na niego zareagujemy. Połączenie z banku z zaskakującą informacją, np. o rzekomej próbie włamania na konto, może być stresujące i skłaniać do pochopnej, często nieracjonalnej decyzji, co wykorzystują oszuści. Nie oznacza to jednak, że klienci banków są bezradni wobec działań cyberprzestępców.

Warto mieć w świadomości, że bank nigdy nie prosi telefonicznie o podanie danych wrażliwych, haseł, numerów kart lub numerów autoryzacyjnych SMS-ów, ani nie prosi o instalowanie dodatkowego oprogramowania do obsługi zdalnej. Bank nie wysyła również poprzez SMS-y lub e-maile linków. Jeśli klienci mają jakiekolwiek wątpliwości czy to w trakcie rozmowy, czy też z powodu otrzymanej informacji, najlepiej jest rozłączyć się, a następnie skontaktować się samodzielnie z infolinią banku.

Jakub Adamus, ekspert cyberbezpieczeństwa w Santander Bank Polska dla Android.com.pl

Santander Bank Polska zaleca także sprawdzanie aktualnych ostrzeżeń i porad w zakładce o bezpiecznym bankowaniu na swojej stronie internetowej.

Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Santander Bank Polska / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw