Ludzka twarz z elektronicznymi obwodami na tle mapy świata utworzonej z cyfr binarnych.
LINKI AFILIACYJNE

Sztuczna inteligencja znów w centrum uwagi. Wskazały ją polskie startupy

2 minuty czytania
Komentarze

Sztuczna inteligencja jest w ostatnich miesiącach gorącym tematem w branży nowych technologii. Skupiają się na niej zarówno technologiczni giganci, jak i niewielkie podmioty. Pokazuje to raport Polskie startupy 2023 wydany przez fundację Startup Poland.

Sztuczna inteligencja wskazywana przez startupy

Autorzy raportu Polskie startupy 2023 zauważają, że skrót AI (Artificial Intelligence) jest od lat odmieniany na różne sposoby. Za działanie wielu technologii obecnych w naszym życiu odpowiadają w końcu algorytmy. Można jednak dyskutować nad tym, czy firmy nie nadużywały sformułowań o sztucznej inteligencji w swoich materiałach marketingowych. Mogło się zdarzać, że funkcjom działającym dzięki mało złożonym algorytmom dodawano opisy sugerujące, że to potężna, myśląca technologia.

okładka raportu "Polskie startupy 2023"
źródło: raport „Polskie startupy 2023”

W każdym razie pewnym przełomem nad rozwojem sztucznej inteligencji było pojawienie się ChatGPT. Popularny bot od OpenAI jednych zachwycał, drugich przerażał, ale na pewno zaskakiwał możliwościami (choć miewał także duże wpadki, szczególnie na początku). Technologiczni giganci ruszyli z kolei do wyścigu o opracowanie własnych narzędzi wykorzystujących AI.

Polski sektor technologiczny jako taki nie jest w stanie nawiązać równorzędnej walki z przełomowymi rozwiązaniami oferowanymi przez globalnych gigantów, takich jak OpenAI, Google czy Microsoft. Nie oznacza to jednak, że nie mamy żadnych argumentów w kwestii opracowywania narzędzi na bazie zaawansowanych algorytmów. Naszą siłą są przede wszystkim cenieni w świecie programiści, z których część pracuje w polskich startupach lub sama je zakłada.

– czytamy w raporcie Polskie startupy 2023.

Pierwsze polskie narzędzia podobne w jakimś stopniu do ChatGPT już się pojawiają. Warszawski startup SentiOne, który na co dzień zajmuje się automatyzacją obsługi klienta w firmach, twierdzi, że stworzył własną, autorską technologię konwersacyjnego AI. Autorzy omawianego raportu twierdzą jednak, że trzeba być ostrożnym w optymizmie co do pojawienia się wysypu takich usług oferowanych przez polskie startupy. Problemem są pieniądze: potrzeba ogromnych nakładów finansowych, których nie ma na naszym rynku.

Badanie Startup Poland pokazuje jednak, że to właśnie AI jest najczęściej wskazywanym przez polskie startupy słowem kluczowym, najlepiej oddającym charakter ich głównego produktu lub usługi. Co trzeci pytany startup (33 proc.) za słowo kluczowe uznaje AI, deeptech i IoT (internet rzeczy).

– czytamy w raporcie Polskie startupy 2023.

Nie oznacza to jednak, że polskie firmy tworzą własne rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją. Raczej po prostu poszczególne produkty lub usługi wykorzystują algorytmy AI, albo sztuczna inteligencja wspomaga lub optymalizuje funkcjonowanie usługi.

źródło: raport „Polskie startupy 2023”, zdjęcie główne: Gerd Altmann / Pixabay