Play właśnie opatentował… fioletowy kolor

Adrian Celej Telekomunikacja 2018-07-17

Żyjemy w świecie pełnym znaków towarowych. Każda firma chce coś sobie zastrzec, często nawet tego nie zauważamy. Zdarza się, że używane przez nas powszechnie nazwy do określenia pewnych rzeczy są zarejestrowanymi znakami towarowymi. Jako przykład można podać nazwę „teflon”, która jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy DuPont (to ta, która namieszała w czynnikach klimatyzacji), innym przykładem jest określanie stacji benzynowych nazwą „CPN”, podczas gdy jest to wygaszona marka należąca do Orlenu. Tym razem coś ze świata telekomunikacji – Play zarejestrował kolor filetowy jako swój znak towarowy.

Kolor fioletowy znakiem towarowym Play

W Polsce mamy 4 dużych operatorów, każdy jest symbolizowany z wiodącym kolorem – T-mobile jest różowy (dawniej była to niebieska Era), Orange oczywiście pomarańczowy, Plus zielony i fioletowy Play. Ten ostatni od wielu lat próbował zarejestrować kolor wiodący jako znak towarowy. Początkowo się to nie udało, urząd patentowy odrzucił wniosek. Operator odwoływał się, walczył, aż w końcu dopiął swego. Dlaczego było to takie trudne? Ponieważ trzeba udowodnić wiele okoliczności łączących kolor z daną firmą.

Co to dla nas oznacza?

Absolutnie nic, ot taka ciekawostka. Znak towarowy dotyczy jedynie konkretnego odcienia koloru fioletowego i tylko branży telekomunikacyjnej. Oznacza to, że importer buraków również będzie mógł korzystać z fioletowego koloru. Po co więc Play tak o to walczył? Nie da się ukryć, że żaden pozostały operator z wielkiej czwórki nie skorzysta z barw Play, jednak istnieje zagrożenie ze strony operatorów wirtualnych. Ostatnio wielu ich przybyło, istniało ryzyko, że któryś będzie chciał upodobnić się do Play. Co prawda nie miało by to znaczenia ani wizerunkowego, ani materialnego, ale tego co chodzi po głowie ludziom z Play to ja już nie wytłumaczę. Warto jedynie wspomnieć, że na opatentowanie koloru zdecydował się także T-mobile, nie mogę jedynie ustalić jakiego kraju to dotyczy.

Zobacz też: LG opatentowało szalony pomysł na smartfona – taka czeka nas przyszłość?

Czy to coś złego?

Dziś spotykamy się z coraz dziwniejszymi patentami. W tym konkretnym przypadku trzeba przyznać, że operatorzy faktycznie są kojarzeni z kolorami. Nikt im tej cechy nie odbierze, także uznanie fioletowego za znak towarowy jest dla rynku całkowicie obojętne. Nie ogranicza to rozwoju, nikomu nie wadzi, taka marketingowa zagrywka. Zdecydowanie większym problem są tutaj Amerykańscy giganci i trolle patentowe. Firmy pokroju Apple i Microsoftu mają zwyczaj patentowania niemal wszystkiego. Doszło nawet do sytuacji, w której Microsoft więcej zarabiał na patentach w telefonach z Androidem, niż na własnym systemie. Firmy pokroju IBM zajmują się głównie wymyślaniem technologii i patentowaniem jej, nie sprzedawaniem urządzeń, ponieważ odpowiedzialne za to działy firmy zostały dawno sprzedane. Wszyscy pamiętamy także sprawę patentu Apple na prostokąt z zaokrąglonymi rogami. Wspomniane trolle patentowe skupują patenty i próbują oskarżać gigantów o ich łamanie, często zarabiają na tym miliony.

Źródło: Gazeta Prawna, własne



  • Swoje kolory zastrzegły również takie firmy jak Orange, Milka, Nivea, Whiskas, UPS czy T-Mobile. Polecam artykuł gdzie jest około 30 takich przykładów: https://znakitowarowe-blog.pl/kolor-jako-znak-towarowy-monopol-na-barwe/

  • Szymon L

    Zmienię odcień o jeden punkt, zrobię logo SREJ i bajlando 😀

    • Paweł Łabędź

      Lepiej sray :p

      • Szymon L

        Nie żartuj, wtedy na pewno by się przyczepili do podobieństwa nazwy.

  • variete

    Ciekawe co by się działo, gdyby konkurencja użyła fioletu o minimalnie innym odcieniu? W końcu zarejestrowany jest ten właśnie o konkretnych składowych (vide T-Mobile i określenie ich magenty), bo przecież nie całe spektrum odcieni tego koloru. Wystarczy zmienić nawet tylko jedną składową o jeden stopień ze 100 (CMYK) lub 255 (RGB), czy wybrać najbliższego sąsiada z palety Pantone, żeby teoretycznie być poza odpowiedzialnością, a takiego koloru od odcienia zgłoszonego przez Play nie odróżni nawet grafik z wieloletnim doświadczeniem. Tym bardziej, gdy będzie wydrukowany na różnych nośnikach czy wyświetlany na monitorach (z których każdy świeci przecież inaczej). Ktoś tu chyba czegoś nie przewidział, albo zwyczajnie nie znamy dokładnie obostrzeń tego zgłoszenia.

  • luki pt

    a mmsy nadal płatne !

  • Grzegorz93

    T-Mobile opatentował kolor magenta (RAL 4010, RGB 188, 64, 119) najpierw w Niemczech. Bodajże w 2006 roku. Reszta jakoś potem. 😛

    https://uploads.disquscdn.com/images/5a39d1e4dfc350d9712f6ffcda820e2b9dc617875050ea2d526aa21169bb9e8b.png

    • chomik325

      Potem to wiesz… 😉

  • skowtom

    CPN to nie marka ale skrót: Centrala Paliw Naftowych

  • KLIN

    wcale sie nie dziwie że chch sędziów wymienić, tylko idiota by zarejestrował kolor jako znak towarowy, jeszcze na dodatek bele czego

    • ja.n.

      ale to nie jakas nowość w tym temacie

    • Jak dobrze zapłacisz to nawet by opatentowali pochwę swoich matek.

    • chomik20

      No tak byle idiota… Powiedz to coca coli, kawasaki, gamesworkshop i kilku innym większym firmom

  • Marcis

    To teraz czas na Orange, Plus i T-mobile i i ich patenty na kolor. 😉

    • Karls

      Ale Orange już przecież ma patent?

  • Marucins

    Uczą się od najlepszych – prostokąt z zaokrąglonymi rogami.
    No comment.