Smartfon leżący na drewnianym stole z włączoną aplikacją mObywatel.

mObywatel nie tylko dla dorosłych. Przyda się uczniom podczas powrotu do szkoły

4 minuty czytania
Komentarze

Jeśli do tej pory myśleliście, że z aplikacji mObywatel mogą korzystać tylko pełnoletni Polacy, to pora zweryfikować tę wiedzę. Coraz więcej młodych Polaków korzysta z aplikacji mObywatel. To wygodne narzędzie, które pozwala mieć wszystkie najważniejsze dokumenty zawsze pod ręką. Jakie dokładnie dokumenty mogą dodać do aplikacji osoby poniżej 18. roku życia? Legitymacja szkolna to podstawa.

Czy mObywatel jest tylko dla pełnoletnich?
Fot. Ministerstwo Cyfryzacji

mObywatel dla młodzieży

Ministerstwo Cyfryzacji chwali się, że mObywatel jest najpopularniejszą rządową aplikacją mobilną w Polsce, z której średnio codziennie korzysta z niej blisko 770 tys. osób. Aplikację pobrano już ponad 19 mln razy, a w tej liczbie jest blisko 115 tys. osób poniżej 18 roku życia.

Dzięki mObywatelowi także i młodsi Polacy mogą mieć swoje dokumenty pod ręką. Biorąc pod uwagę fakt, że dziecko szybciej zapomni zabrać z domu legitymacji niż telefonu, jest to bardzo cenne rozwiązanie w wielu sytuacjach.

Jednym z najpopularniejszych dokumentów dodawanych do aplikacji przez uczniów jest legitymacja szkolna. Dzięki temu nie muszą nosić ze sobą papierowego dokumentu, bez którego nie mogliby na przykład korzystać ze zniżek i ulg przysługujących uczniom.

Warto dodać, że legitymacja szkolna w mObywatelu nie zastępuje plastikowego/papierowego dokumentu. Jest cyfrową wersją tradycyjnego dokumentu, dlatego najpierw należy mieć tę wersję dokumentu, aby móc skorzystać z legitymacji w aplikacji.

Dokument Legitymacja szkolna w aplikacji mObywatel.
Fot. Ministerstwo Cyfryzacji / mObywatel 2.0

Jak nieletni mogą skorzystać z aplikacji mObywatel?

Według informacji prasowej Ministerstwa Cyfryzacji osoby, które nie mają ukończonych 18 lat, mogą korzystać z aplikacji, po spełnieniu następujących warunków:

  • ukończyły 13. rok życia i mają dowód osobisty oraz środek identyfikacji elektronicznej, np. profil zaufany, 
  • dodadzą w aplikacji Legitymację szkolną. 

Z kolei według strony mObywatel z aplikacji skorzysta każdy, kto potwierdzi swoją tożsamość i doda do niej jeden z czterech dokumentów:

  • mDowód,
  • legitymacja szkolna,
  • legitymacja studencka,
  • Diia.pl.
Fot. mLegitymacja / gov.pl

Ministerstwo Cyfryzacji zachwala, że mając elektroniczną legitymację szkolną, nie trzeba już nosić tradycyjnego dokumentu. Wystarczy legitymacja szkolna w aplikacji mObywatel 2.0. Będzie ona wystarczająca, aby potwierdzić, że uczeń jest zapisany do danej szkoły i skorzysta z ulg oraz uprawnień. 

Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana, podobnie będzie w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.

Warto też dodać, że mLegitymacja jest przypisana do konkretnego urządzenia, a więc w momencie zgubienia lub kradzieży telefonu należy natychmiastowo poinformować o tym fakcie osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji.

Jak dodać Legitymację szkolną do aplikacji mObywatel?

Niestety nie da się aktywować dokumentu „od ręki”. Legitymację szkolną można dodać do aplikacji tylko wtedy, gdy szkoła nawiąże współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji.  Legitymację uruchomia się za pomocą kodu QR oraz kodu aktywacyjnego otrzymanego w sekretariacie szkoły. 

Fot. gov.pl / materiały prasowe

Jeśli szkoła zdążyła już wysłać wniosek, wtedy uczeń powinien poprosić w sekretariacie swojej szkoły o kod QR oraz kod aktywacyjny, a następnie pobrać aplikację mObywatel 2.0 z Google Play lub App Store.

Kolejny krok to dodanie pierwszego dokumentu. Należy wybrać zakładkę
„Inny dokument”, następnie Legitymacja szkolna i w tym momencie wykorzystać dane otrzymane ze szkoły.

Jak szkoła może nawiązać współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji?

Dyrekcja szkoły może zgłosić placówkę do programu, wypełniając krótki wniosek. Szczegóły opisano w BIP Ministerstwa Cyfryzacji.

Aby szkoła mogła wydawać kody QR do pobrania legitymacji, musi złożyć wniosek i zaakceptować OWU. Po pozytywnej weryfikacji wniosku szkoła uzyska dostęp do Portalu dla szkół i uczelni, dzięki czemu będzie mogła wprowadzać tam dane uczniów i generować Legitymacje, a uczniowie będą mogli aktywować dokument w aplikacji mObywatel.


Zakupy w sieci? Tylko z odpowiednią apką! To nieoceniona pomoc dla każdego. Jeśli z niej korzystasz, wypełnij naszą ankietę. Dziękujemy!


Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji, mObywatel. Zdjęcie otwierające: Inside Creative House / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw