Wraz z początkiem września aktualny staje się problem związany z obecnością smartfonów w szkołach. Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, jasno stwierdza, że w najbliższym czasie całkowity zakaz korzystania z telefonów w polskich szkołach nie zostanie wprowadzony. Zamiast tego, priorytetem jest prowadzenie szerokiej dyskusji na ten temat z udziałem dzieci, rodziców i nauczycieli, aby wypracować wspólne, skuteczne rozwiązania.
Zakaz korzystania z telefonów w polskich szkołach – Spis treści
Czy w Polsce będzie zakaz korzystania z telefonów w szkołach?
PAP opublikował wywiad z rzeczniczką praw dziecka, Moniką Horną-Cieślak. Twierdzi ona, że mimo państw, w których wprowadzono ograniczenia związane z korzystaniem telefonów w szkołach, w Polsce na razie nie ma takich planów, aby zabronić wnoszenia telefonów do szkół.
Horna-Cieślak wybiera edukację zamiast surowych zakazów. Argumentuje to następująco:
Generalnie komórki zawsze będą. Dostęp do sieci zawsze będzie i chodzi też o to, żeby edukować nie tylko dzieci, ale też osoby dorosłe. (…) Widzę roczne dzieci, które mają dostęp do filmów, oglądają je po prostu nadmiernie, więc mamy naprawdę dużo pracy w zakresie edukacji nas wszystkich, jak mądrze korzystać z internetu i z urządzeń cyfrowych.
Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak w rozmowie z PAP
Co więcej, tego typu przepisy nie mogą być wprowadzanie bez udziału najbardziej zainteresowanej grupy, czyli dzieci:
Chciałabym, żeby na ten temat rozmawiać z dziećmi. Żebyśmy tworzyli polityki, które dotyczą dzieci z ich udziałem.
Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak w rozmowie z PAP
Jak to wygląda obecnie?
W Polsce kwestia zakazu używania smartfonów w szkołach jest regulowana na poziomie poszczególnych placówek, a nie przez centralne przepisy rządowe. Szkoły mają autonomię w decydowaniu o zasadach dotyczących korzystania z urządzeń mobilnych przez uczniów. Decyzje o zakazie lub ograniczeniu korzystania z telefonów na terenie szkoły podejmowane są przez dyrekcję szkoły, często po konsultacjach z radą pedagogiczną, rodzicami oraz samymi uczniami.
W Europie różne kraje (m.in. Niemcy, Francja, Grecja, Włochy czy Chiny) podejmowały działania mające na celu ograniczenie lub regulowanie użycia smartfonów w szkołach, często z różnymi podejściami w zależności od lokalnych uwarunkowań i polityki edukacyjnej.
Podsumowanie
Problem obecności telefonów w szkołach wymaga kompleksowego podejścia. Zamiast szukać łatwych rozwiązań, takich jak całkowity zakaz, należy skupić się na edukacji i budowaniu świadomości zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Tylko w ten sposób można znaleźć zrównoważone rozwiązania, które pozwolą ograniczyć negatywne skutki nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych, jednocześnie wykorzystując ich potencjał edukacyjny.
Uwielbiasz zakupy online i korzystasz z aplikacji zakupowych? Podziel się tym z nami, wypełniając ankietę. Dziękujemy!
Źródło: PAP, TVP Info, BRPD. Zdjęcie otwierające: Pixabay/Unsplash
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.