Youtuberzy i influencerzy rozwiązaniem transportowych problemów Krakowa? Chodzi o horrendalną sumę na promowanie Strefy Czystego Transportu (SCT), której celem jest poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie ruchu pojazdów z wysoką emisją spalin. Ich wprowadzenie i tak budzi wiele kontrowersji, a teraz na dokładkę zadłużone miasto planuje wydać 800 tys. zł na kampanię informacyjną, która ma przekonać do tego pomysłu mieszkańców.
Strefy Czystego Transportu i promocja za prawie milion złotych – Spis treści
Strefy Czystego Transportu w Krakowie: opóźnienia i problem z wytyczeniem granic
Wprowadzenie SCT w Krakowie było początkowo planowane na lipiec 2024 roku. Zostało jednak przesunięte na lipiec 2025 roku ze względu na społeczne protesty i potrzebę szerszych konsultacji.
Rada Miasta Krakowa postanowiła opóźnić wejście w życie STC, aby mieć czas na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji oraz ustalanie zasad, jakie będą obowiązywały w strefie, a także granic strefy.
Jakie auta nie będą mogły wjechać do SCT?
Według obecnych założeń do Krakowa nie będą mogły wjechać samochody, które nie spełniają określonego europejskiego standardu emisji spalin: normy Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG oraz Euro 5 w przypadku diesli. Będzie to obowiązywać od 1 lipca 2026 roku SCT w Krakowie wobec wszystkich aut, niezależnie od daty rejestracji.
Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (także z instalacją LPG) jest to minimum norma Euro 1/ Euro I lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla (także z instalacją LPG) – minimum norma Euro 2/ Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.
Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 r. będą podlegały następującym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla (także z instalacją LPG) – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (także z instalacją LPG) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji.
Aktualnie nie wiadomo, czy strefa będzie dotyczyć mieszkańców miasta, czy wyłącznie przyjezdnych. Warto dodać, ze zapisy SCT nie dotyczą samochodów elektrycznych, napędzanych wodorem czy gazem ziemnym (CNG lub LNG) i in.
Youtuberzy mają edukować i informować
Podobnie jak kontrowersyjne są same strefy dla mieszkańców Krakowa, nieszablonowe mogą też być zaplanowane działania promocyjne. Jednym z elementów kampanii będzie bowiem współpraca z influencerami i youtuberami w celu dotarcia do szerszej publiczności.
Na stronie Zarządu Transportu Drogowego w Krakowie możemy przeczytać, że wkrótce premierowo zobaczymy kampanię edukacyjno-informacyjną, która ma przeciwdziałać dezinformacji w sprawie SCT i pomóc w obaleniu mitów. Akcja informacyjna będzie prowadzona w przestrzeni publicznej i w mediach społecznościowych.
Będą się ukazywać różne publikacje w portalach i na social mediach. Chcemy zrobić film o strefach czystego transportu. Zakładamy podjęcie współpracy z influencerami, youtuberami.
Maciej Piotrkowski z ZTP w rozmowie z Radiem Kraków
Zakupy w sieci? Tylko z odpowiednią apką! To nieoceniona pomoc dla każdego. Jeśli z niej korzystasz, wypełnij naszą ankietę. Dziękujemy!
Źródło: Interia, ZTP Kraków. Zdjęcie otwierające: Nataliya Dmytrenko / Shutterstock
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.