Podwójne standardy w jednej z największych sieci fast foodowej na świecie? W Polsce w McDonald’s niedawno pojawiły się dodatkowe opłaty za opakowania, które nas obowiązują, a sąsiadów zza zachodniej granicy już nie. Co prawda w Niemczech pojawiły się inne opcje ekologicznych opakowań, ale dodatkowy koszt nie jest od konsumentów wymagany. U nas niestety nie można z niego tak łatwo zrezygnować.
Opłaty za opakowania – Spis treści
Różnice w opłatach w Polsce i Niemczech
Od niedawna w Polsce klienci sieci McDonald’s muszą dopłacać 30 groszy za jednorazowy plastikowy kubek, chyba że przyniosą własny. Taka polityka cenowa jest związana z unijną dyrektywą dotyczącą produktów jednorazowego użytku (SUP). Opłata produktowa SUP dotyczy jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i ma na celu redukcję ilości plastiku. Podobne rozwiązania wprowadziły inne sieci gastronomiczne.
Jak można się spodziewać, niewielu klientów przychodzi do restauracji z własnym kubkiem, więc większość płaci dodatkowo za opakowanie.
W Niemczech jednak McDonald’s przyjął inne podejście, które bez wątpienia jest korzystniejsze dla klientów. Konsumenci mogą bowiem wybrać pomiędzy darmowym opakowaniem papierowym a dodatkowo płatnym plastikowym. Ta druga opcja to wielorazowy kubek z kaucją w wysokości 2 euro (ok. 8,60 zł), którą można potem odzyskać. Nie da się ukryć, że jest to bardziej elastyczne rozwiązanie.
McDonald’s objaśnia politykę cenową
Jak podaje Business Insider, w Polsce McDonald’s współpracuje z firmą z Torunia nad technologią odzyskiwania włókien papierowych z opakowań z domieszką polimeru, które następnie przetwarzane są na ręczniki papierowe i papier toaletowy używane w restauracjach sieci. O rozbieżności w polityce cenowej redakcja Business Insider zapytała przedstawicieli firmy.
W ramach globalnej strategii, której celem jest osiągnięcie zeroemisyjności, jednym z trzech kluczowych obszarów działania jest redukcja zużycia i ograniczenie liczby odpadów, w tym opakowań. Na różnych rynkach testujemy i wdrażamy szereg rozwiązań uwzględniających bezpieczeństwo żywności, potrzeby i wygodę naszych gości oraz wymagania prawne różniące się między poszczególnymi państwami.
Sieć McDonald’s cytowana przez Business Insider
Z wypowiedzi wynika więc, że na ten moment testowane są różne rozwiązania dotyczące opłat za opakowania. Nie wyjaśnia to jednak, dlaczego konsumenci z Niemiec zostali potraktowani „ulgowo” w stosunku do klientów z Polski.
Przedstawiciele dodają także, że informacja o opłacie SUP jest konieczna ze względu na przepisy wdrożone przez Unię Europejską.
Zgodnie z wymogami ustawy implementującej w Polsce SUP cena końcowa zawiera opłatę konsumencką, pobieraną od każdego opakowania zawierającego domieszkę polimeru.
Sieć McDonald’s cytowana przez Business Insider
Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Dutch_Photos / Shutterstock
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.