Smartfon z ikonami aplikacji ChatGPT, Gemini, Character.ai, Copilot, Bing oraz Grammarly, leżący na klawiaturze laptopa. Polacy chcą AI w smartfonach.
LINKI AFILIACYJNE

Polacy chcą AI w smartfonach, ale pod jednym warunkiem. Mamy wyniki badań

2 minuty czytania
Komentarze

Sztuczna inteligencja przekrada się do naszej codzienności od końcówki 2022 r. i nie wygląda na to, żeby miała w najbliższej przyszłości zniknąć. Ba, marketingowcy prześcigają się dziś w pomysłach na to, jak do opisu produktu móc dodać dumny przyrostek „AI”. Polacy to również widzą i chcą ze sztucznej inteligencji korzystać. Najpierw jednak muszą mieć wystarczający do tego powód.

Polacy nie uciekają od sztucznej inteligencji

Różne urządzenia Galaxy, w tym smartfon, zegarek, słuchawki bezprzewodowe i pierścień. Na środku napis "Galaxy AI is here".
Samsung jest korporacją, która najmocniej zainwestowała w oznaczenia AI wśród producentów smartfonów. Fot. Samsung US / zrzut ekranu

Według badania Czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?, przeprowadzonego w czerwcu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki OPPO, aż 48% z przebadanej grupy 1000 osób korzysta z narzędzi AI.

Wykres kołowy przedstawiający korzystanie z narzędzi AI: 52% - nie korzystam, 48% - korzysta z narzędzi AI (27% - nieświadomie, 21% - świadomie). 86% kobiet, 79% mężczyzn. Polacy korzystają z AI.
Fot. ARC Rynek i Opinia / OPPO, materiały prasowe

Co jednak bardziej istotne, aż 27% badanych nie zdawało sobie sprawy, że obsługiwane przez nich aplikacje działają na podstawie AI. Aczkolwiek, jeśli już korzystamy ze sztucznej inteligencji, to na smartfonie (83% wśród osób korzystających z takich narzędzi).

Jak i dlaczego coraz chętniej korzystamy z AI?

Logotyp Meta na ekranie smartfona, w tle duże litery "AI".
Fot. Ascannio / Shutterstock

Badanie jasno wskazuje, że jeśli już to robimy, to w celach prywatnych (92% osób korzystających z AI). Najchętniej zadajemy pytania czatbotom (54%) i przerabiamy zdjęcia (50%). Na trzecim miejscu znalazła się nauka języków obcych (36%).

Wśród osób wykorzystujących sztuczną inteligencję do pracy (27% wśród 1000 badanych), to już wygląda nieco inaczej. Tu wygrywa tworzenie tekstów (61%), tłumaczenie tekstów (60%) oraz research (57%).

Warto też napisać, że Polacy korzystający z AI (48% z 1000 badanych) uważają, że jest ono oszczędnością czasu (56%) oraz wygodą (43%). Na trzecim miejscu znalazła się opinia, że istotna jest możliwość „dopytania” o poruszane wcześniej zagadnienia (41%). Za podium należy jeszcze przytoczyć brak konieczności samodzielnego szukania odpowiedzi na pytania (39%).

Polacy chętnie zapłacą za AI, ale z rozsądkiem

Wykresy procentowe dotyczące opłat i sposobów płatności preferowanych przez użytkowników, zielono-fioletowy podział wskazujący na skłonność do płacenia za dostęp, akceptowalna opłata miesięczna, oraz preferowany sposób płatności.
Fot. ARC Rynek i Opinia / OPPO, materiały prasowe

Aż 59% badanych stwierdziło, że byłoby w stanie zapłacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Aczkolwiek, niewielką kwotę. 32% z chętnych opowiedziało się za kwotą 10 złotych miesięcznie. 29% dałoby maksymalnie 20 złotych miesięcznie, a tylko 5% powyżej 50 złotych miesięcznie. A piszemy o subskrypcji, bo i to była najchętniej wybierana opcja przez badanych (37%).


Niebawem nowy rok szkolny. Czy twoje dziecko jest odpowiednio wyposażone w sprzęt i oprogramowanie niezbędne do nauki? Podziel się tym z nami, wypełniając ankietę. Dziękujemy!


Zdjęcie otwierające: Tada Images / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw