AI, czyli sztuczna inteligencja, stała się niezwykle popularnym tematem i to nie tylko wśród osób ponadprzeciętnie zainteresowanych technologią. Firmy z przeróżnych branż starają się wykorzystać AI w swojej działalności lub przynajmniej przekonać potencjalnych klientów, że za danym produktem lub usługą stoi coś więcej, niż praca ludzi. Okazuje się jednak, że takie podejście ze strony przedsiębiorstw i będących ich częścią działów marketingu może przynosić więcej szkody, niż pożytku.
Spis treści
AI mniej pożądane, niż niektórym się wydaje
Wiele firm przekonuje, że wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję przy tworzeniu produktów i usług. Nie trzeba daleko szukać: nawet w przypadku tanich telefonów do 500 zł producenci czasem zaznaczają, że aparat wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji. Nie chodzi zresztą tylko o technologię, bo widzieliśmy już jedzenie „wymyślone” przez sztuczną inteligencję oraz coca-colę współtworzoną przez AI.
Okazuje się jednak, że firmy rozgłaszające wykorzystywanie sztucznej inteligencji mogą osiągać skutek odwrotny od zamierzonego. Chodzi o spadek sprzedaży. Autorzy artykułu naukowego z czasopisma Journal of Hospitality Marketing & Management wykazali, że produkt, w przypadku którego podkreślono wykorzystanie AI przy jego tworzeniu, jest mniej atrakcyjny dla potencjalnych nabywców.
Naukowcy przeprowadzili badania na terenie USA i sprawdzali, jak wzmianka o zastosowaniu sztucznej inteligencji wpłynie na zachowanie konsumentów. Produkty z jasno zaznaczoną informacją o wykorzystaniu AI zdobywały mniejszą przychylność badanych. Tak było np. w przypadku telewizora. To samo urządzenie cieszyło się większą popularnością w grupie respondentów, która zapoznała się z wersją opisu sprzętu, w której nie podkreślano zastosowania sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja niechętnie widziana w konkretnych obszarach
Komunikaty o stosowaniu sztucznej inteligencji mogą negatywnie wpływać na zaufanie ze strony konsumentów. To przekłada się z kolei na intencje zakupowe. Okazuje się jednak, że wiele zależy od kategorii produktów i usług.
Im poważniejszy i wiążący się z większym ryzykiem obszar, tym bardziej negatywnie badani reagowali na wzmianki o AI. Drogie produkty oraz wszystko, co związane ze zdrowiem i finansami – w tych kwestiach komunikaty o zastosowaniu sztucznej inteligencji wzbudzały szczególnie sceptyczne reakcje.
Wiele osób może postrzegać sztuczną inteligencję jako skomplikowaną i niezbyt zrozumiałą technologię. Mimo świadomości, że ludzie nie są nieomylni, w poważnych sprawach, takich jak zdrowie lub finanse, informacja o stosowaniu AI przy tworzeniu produktów i usług negatywnie wpływa na zaufanie do nich.
Niebawem nowy rok szkolny. Czy twoje dziecko jest odpowiednio wyposażone w sprzęt i oprogramowanie niezbędne do nauki? Podziel się tym z nami, wypełniając ankietę. Dziękujemy!
Źródło: techradar.com. Zdjęcie otwierające: DC Studio / Shutterstock
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.