Gdy oferta naszego obecnego telekomu przestaje nas zadowalać, jednym ze skutecznych sposobów na poprawę sytuacji może wydawać się zmiana operatora. Co do zasady proces ten jest dosyć prosty i często można rozpocząć go online, a firmy telekomunikacyjne dopełniają formalności między sobą już bez naszego udziału. Czasem występują jednak sytuacje, gdy przeniesienie numeru może być mocno utrudnione.
Utrudniona zmiana operatora. Spis treści
Jak zazwyczaj przebiega zmiana operatora?
Przenoszenie numeru do innego operatora jest o tyle proste, że cały proces rozpoczynamy z telekomem, którego klientami chcemy się stać. Wypełniamy odpowiedni wniosek w stacjonarnym salonie, na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej (konkretny sposób zależy od tego, do jakiej sieci chcemy przejść oraz którą ofertę wybierzemy), a następnie po prostu czekamy.
Nowy operator potwierdzi z telekomem, którego klientami dotychczas byliśmy, czy numer może zostać przeniesiony. Jeśli tak, zostanie do nas wysłana przesyłka z kartą SIM. W dniu zmiany operatora zacznie być na niej aktywny nasz dotychczasowy numer telefonu. Do tego czasu możemy korzystać ze starej karty SIM w ramach usług świadczonych przez telekom, od którego chcemy się przenieść, albo używać numeru tymczasowego aktywnego na nowej karcie SIM, który w wyznaczonym dniu zostanie zastąpiony naszym własnym numerem.
Cały proces może być jeszcze prostszy, jeśli chcemy korzystać z eSIM. Wtedy nie musimy czekać na kuriera.
Zmiana operatora. Trzy sytuacje, w których mogą wystąpić utrudnienia
Niestety przenoszenie numeru nie zawsze jest proste i bezproblemowe. Czasami mogą pojawić się komplikacje. Dobrze mieć tego świadomość, by ich uniknąć lub mieć plan, co zrobić, gdy wystąpią.
Numer zarejestrowany na inną osobę
Żeby móc zarządzać numerem telefonu, czyli m.in. przenieść go do innego operatora, numer ten musi być formalnie do nas przypisany. Teoretycznie nie jest to nic nadzwyczajnego i każdy powinien spełniać ten warunek. W praktyce wiele osób nie jest formalnie właścicielami numerów, które użytkują i mogą nawet nie mieć o tym pojęcia.
Opisywany problem dotyczy choćby osób, które dopiero kilka miesięcy temu (a w niektórych przypadkach kilka lat) osiągnęły pełnoletność, lecz od dłuższego czasu mają ten sam numer telefonu. W Polsce od 2016 roku istnieje obowiązek rejestracji kart SIM, więc numery dzieci często były rejestrowane na ich rodziców i formalnie nadal należą właśnie do starszych członków rodziny.
Przeważnie nie przeszkadza to w codziennym korzystaniu z numeru telefonu, jednak przy próbie jego przeniesienia pojawi się problem. Zanim rozpoczniemy więc cały proces, powinniśmy mieć pewność, że numer telefonu, który chcemy przenieść, jest przypisany właśnie do nas. Jeżeli sytuacja wygląda inaczej, wystarczy pójść do salonu operatora z osobą, do której jest przypisany użytkowany przez nas numer i przepisać go na siebie. Proces ten trwa kilka minut i po jego zakończeniu będziemy mogli dowolnie dysponować numerem.
Przejście do submarki operatora
Skoro przeniesienie numeru do zupełnie innego operatora jest zazwyczaj bardzo proste, to zmiana oferty na taką, która należy do tego samego telekomu, na logikę nie powinna sprawiać najmniejszych problemów. W końcu całym procesem zarządza tylko jedna firma, która jest już w posiadaniu naszych danych.
W praktyce poszczególne telekomy mają różne podejście do prób przechodzenia do należących do nich submarek i choć nikt nie mówi tego wprost, można odnieść wrażenie, że niezbyt chcą, by obecni klienci wybierali tańsze rozwiązania. Zupełnie, jakby submarki były raczej „wabikiem” na nowych klientów, którzy podstawową ofertę spod głównego szyldu operatora uważają za zbyt drogą.
W dobrej sytuacji są klienci Orange. Pomarańczowy operator nie robi problemów ze zmianą oferty na nju mobile lub dowolny plan w usłudze subskrypcyjnej Orange Flex.
Jak jest w przypadku Plusa? Dział Komunikacji Korporacyjnej Polkomtela przekazał nam, że klienci mogą zmieniać taryfy i przenosić się między Plusem a Plushem. Każdorazowo pobierana jest jednak za to opłata wynosząca 5 zł.
W przeszłości nie można było przenosić numeru z Play do Virgin Mobile. Biuro prasowe fioletowego operatora poinformowało nas jednak, że obecnie istnieje już taka możliwość, choć konieczny jest kontakt z infolinią.
Co z klientami T-Mobile? Operator poinformował nas, że posiadacze ofert na kartę, MIX i abonamentu mogą przejść do Heyah na kartę. Do subskrypcji Heyah 01 można przejść bezpośrednio z T-Mobile na kartę, jednak z ofert MIX i abonamentowych już nie. Osoby ze wspomnianymi ofertami mogą najpierw przejść do Heyah na kartę i w kolejnym kroku do Heyah 01.
Najgorzej mają klienci T-Mobile, którzy chcieliby przejść do Red Bull MOBILE.
Klienci Heyah na kartę mogą bezpośrednio wrócić do ofert spod głównego szyldu T-Mobile (na kartę, MIX, abonament). Posiadacze subskrypcji (Heyah 01, Red Bull MOBILE) takiej opcji nie mają.
Trwająca umowa na abonament a zmiana operatora
Jeśli mamy numer na kartę, przeniesienie numeru do innego operatora zajmie nam prawdopodobnie co najwyżej kilka dni. Sytuacja jest jednak bardziej złożona, jeśli u obecnego operatora mamy abonament.
Gdy mamy umowę na abonament na czas nieokreślony lub jesteśmy już po czasie oznaczonym, okresie promocyjnym (czas ten jest różnie nazywany, najczęściej są to 24 miesiące), przeniesienie numeru będzie wyglądało podobnie, jak wtedy, gdybyśmy mieli telefon na kartę. Powinniśmy jedynie sprawdzić, jaki okres wypowiedzenia nas obowiązuje i tak wybrać datę przeniesienia numeru, by dochować zobowiązań. Zazwyczaj w ciągu miesiąca powinniśmy móc zmienić operatora.
Jeśli jednak wspomniany okres, na jaki została zawarta umowa (zazwyczaj 24 miesiące), wciąż trwa, nie powinniśmy natychmiast przenosić numeru. Nawet jeśli proces ten dojdzie do skutku, narazimy się na dodatkowe opłaty, które naliczy nam obecny operator. Przenosząc numer w opisywanej sytuacji, powinniśmy zaznaczyć w formularzu u nowego operatora, że mamy umowę na abonament i zdecydować o przeniesieniu numeru wraz z końcem trwającej umowy. Wtedy unikniemy dodatkowych opłat, choć na zmianę telekomu będziemy musieli poczekać trochę czasu (w niektórych przypadkach nawet kilkanaście miesięcy).
Kiedy zmiana operatora ma sens?
Jeśli zauważymy, że inny operator ma ofertę bardziej dopasowaną do naszych potrzeb, warto rozważyć zmianę telekomu. Podobnie jest w sytuacji, w której okazuje się, że inny podmiot oferuje te same usługi w niższej cenie. Innym powodem zmiany operatora może być słaby zasięg. Może się okazać, że w miejscach, w których najczęściej przebywamy, zasięg innego operatora jest znacznie lepszy, niż tego, z którego usług obecnie korzystamy.
Żeby zmienić operatora, możemy po prostu zamówić nowy numer telefonu. Ta opcja wiąże się jednak z koniecznością poinformowania wielu osób, firm oraz instytucji o naszym nowym numerze. By tego uniknąć, można przenieść numer do nowego telekomu.
Jeśli zastanawiacie się nad zmianą operatora, zajrzyjcie do naszego rankingu ofert na kartę i zestawienia najlepszych abonamentów komórkowych. Znajdziecie tam propozycje w dobrych cenach. Z kolei, jeśli odpowiada wam zarządzanie wszystkim w aplikacji mobilnej i opłacania usług telekomunikacyjnych np. BLIK-iem lub podpiętą kartą płatniczą, być może odpowiednia będzie dla was oferta subskrypcyjna. Jeżeli potrzebujecie dodatkowych porad, czeka na was poradnik o tym, jak wybrać operatora.
Szykujesz się na powrót do szkoły? Poświęć chwilę, by podzielić się z nami informacjami o wyposażeniu dziecka w sprzęt i oprogramowanie niezbędne do nauki. Z góry dziękujemy!
Zdjęcie otwierające: Matyi012345 / Shutterstock
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.