Kobieta w czapce z daszkiem, siedząca na zewnątrz przy stole z napojem, trzymająca w ręku smartfon.

Rozmowy telefoniczne tracą na znaczeniu. Polacy odchodzą też od innych znanych metod komunikacji

4 minuty czytania
Komentarze

Rozmowy telefoniczne bez wątpienia należą do najbardziej oczywistych i podstawowych zastosowań zarówno klasycznych telefonów komórkowych, jak i smartfonów. Dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej pokazują jednak, że znaczenie tej formy kontaktowania się z innymi osobami z roku na rok maleje. Podobnie jest w przypadku innych metod komunikacji, których popularność w przeszłości była niekwestionowana.

Rozmowy telefoniczne coraz mniej popularne

karty SIM wykres
Fot. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego / UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego” za 2023 rok. Jedna z części dokumentu została poświęcona usługom telefonii ruchomej.

Penetracja usługami telefonii ruchomej w Polsce, liczona jako liczba kart SIM w odniesieniu do liczby ludności wg danych GUS (stan na grudzień 2023 r.), wyniosła 138,7% i spadła w stosunku do 2022
r. o 0,6 pp.

„Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”, UKE

Liczba aktywnych kart SIM wyniosła w 2023 roku 52,4 mln. Odnotowany został niewielki spadek liczby aktywnych kart prepaid. W przypadku aż 74,1% kart SIM użytkownicy korzystali z usług postpaid. Mimo atrakcyjności niektórych ofert na kartę wciąż bardzo wiele osób stawia więc na abonament komórkowy.

rozmowy telefoniczne i czas ich trwania statystyki
Fot. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego / UKE

UKE zaprezentował także dane dotyczące długości trwania połączeń telefonicznych. Łącznie w 2023 roku Polacy rozmawiali przez telefon przez 111,3 mld minut. Dla porównania w 2022 roku było to 116 mld minut, a w 2021 roku rozmowy telefoniczne Polaków trwały 122,2 mld minut. Z roku na rok obserwowany jest więc spadek.

Co z SMS-ami i MMS-ami?

statystyki liczba SMS-ów
Fot. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego / UKE

W 2023 roku polscy użytkownicy usług telekomunikacyjnych wysłali łącznie 37,8 mld SMS-ów. W 2022 roku było to 38,3 mld, a w 2021 39,9 mld.

Spadek zainteresowania usługą wysyłania wiadomości SMS jest obserwowany od kilku lat. Usługa tradycyjnych wiadomości SMS jest zastępowana wiadomościami wysyłanymi przy użyciu komunikatorów lub innych serwisów internetowych.

„Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”, UKE

Spadki widać też w liczbie wysłanych SMS-ów. W 2022 roku nastąpił wprawdzie wzrost z 2,4 mln do 2,5 mln, jednak w 2023 roku Polacy wysłali tylko 2,3 mln takich wiadomości.

statystyki MMS
Fot. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego / UKE

Gdzie zatem widać wzrosty? W korzystaniu z internetu, a konkretnie w ilościach przesyłanych danych.

Transmisja danych w sieciach ruchomych wzrosła w 2023 r. o 20,0% w porównaniu do 2022 r., przesłanych i odebranych zostało 9 583 PB danych. W ujęciu statystycznym na jednego Polaka przypadło średnio 260 GB danych przesłanych w ciągu roku, o około 45 GB więcej niż w 2022 r.

„Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”, UKE

Popularne internetowe komunikatory umożliwiają przesłanie znacznie większych plików, niż MMS-y. Wprawdzie MMS-em da się wysłać choćby zdjęcia, jednak różnica w jakości między oryginalnym plikiem a wersją, która dotrze do odbiorcy, będzie bardzo duża.

Rozmowy telefoniczne prędko nie znikną. SMS-y też nie

Mężczyzna rozmawia przez telefon komórkowy trzymany przy uchu, widać tylną część urządzenia z aparatami fotograficznymi.
Fot. Vincent Wachowiak / Unsplash

Choć rozmowy telefoniczne i SMS-y z roku na rok tracą na popularności, to wciąż jest zdecydowanie zbyt wcześnie, by mówić o końcu tych form kontaktu. W 2023 roku przeciętny Polak w miesiącu spędził średnio 4,1 godzin na rozmowach telefonicznych (przy czym w tę statystykę nie wliczają się rozmowy realizowane w ramach telefonii stacjonarnej). Statystycznie każdy Polak wysłał też 84 SMS-y w miesiącu.

Rozmowy telefoniczne i SMS-y mają tę zaletę, że są uniwersalne. Nie jest wymagane, by druga osoba posiadała konkretną aplikację (komunikator), nie ma też znaczenia, czy ktoś posiada smartfon, czy klasyczny telefon z klawiaturą oraz, czy aktualnie ma dostęp do internetu.

Z pełną wersją „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego” możecie zapoznać się na stronie UKE, klikając podlinkowany fragment tekstu.

Źródło: „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego” UKE. Zdjęcie otwierające: Ekateryna Zubal / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw