Kobieta i mężczyzna stoją przed mikrofonami, na pierwszym planie zbliżenie na artykuł gazety z nagłówkiem o policyjnym nalocie.

Szef InPostu idzie na wojnę z Meta. Rafał Brzoska nie przebiera w słowach, FB odpowiada

4 minuty czytania
Komentarze

Rafał Brzoska idzie na wojnę z Metą! Wszystko to przez masę udostępnianych na platformie Facebook fake newsów uderzających w wizerunek i dobre imię założyciel InPostu. W poniedziałek 8.07 poznaliśmy zaś odpowiedź polskiego oddziału Meta.

Rafał Brzoska vs. Meta – padły mocne deklaracje

Mężczyzna w biurze siedzi przy stole przed laptopem z logo InPost w tle.
Fot. InPost / materiały prasowe

Ostatnie dni, a nawet tygodnie musiały być bardzo stresujące dla Rafała Brzoski, który musiał zmierzyć się z lawiną fake newsów oraz deepfake’ów. W głównej mierze dotyczyły one śmierci żony założyciela InPostu, czyli Omenay Mensah. Dodatkowo raz na jakiś czas w przestrzeni internetowej pojawiały się doniesienia, że Brzoska miał pobić swoją partnerkę.

Co w tym wszystkim najdziwniejsze, większość tego typu fake newsów rozprzestrzeniała się za pośrednictwem platform społecznościowych Mety, czyli Facebooku oraz Instagramie. W reakcji na lawinę krzywdzących Brzoska oraz jego żonę wiadomości, szef InPostu postanowił podjąć mocne kroki względem Mety, o czym poinformował w obszernym poście w serwisie LinkedIn.

Post w serwisie LinkedIn autorstwa Rafała Brzoski dotyczący działań firmy Meta Polska wobec pojawiających się fałszywych informacji.
Post Rafała Brzoski dotyczący lawiny fake newsów na Facebooku i Instagramie. Fot. LinkedIn, zrzut ekranu

Dodatkowo w rozmowie z serwisem money.pl Brzoska wyraźnie zirytowany podzielił się tym, jak krzywdzące dla jego rodziny są fake newsy. Niemniej wydaje się, że największe rozczarowanie w szefie InPostu wzbudziła reakcja polskiego oddziału Mety, który zgodnie z jego relacją nie kwapi się do pomocy.

Jak czytam odpowiedzi pracowników czy biura prasowego Mety, bo nikt nie ma odwagi nawet wystąpić pod imieniem i nazwiskiem, to pokazuje tylko jedno – że kasa jest najważniejsza. Zasłanianie się regulaminem i okrągłe słówka, że „robimy wszystko, co w naszej mocy”, to jest bullshit. […] To, co się dzieje teraz, zdopingowało mnie do tego, żeby być bezwzględnym w tej materii, by raz na zawsze ukrócić sprawę hejtu, ale też deepfake’ów, dezinformacji i fake newsów. Musi być wyciągana odpowiedzialność za szerzenie tego typu fałszywych, obrzydliwych informacji.

Rafał Brzoska dla money.pl

Jak rozwinie się sprawa szefa InPostu?

Jak sami widzicie, Rafał Brzoska nie przebiera w słowach i otwarcie krytykuje Metę za opieszałość w reagowaniu na lawinę fake newsów oraz deepfakeów. Zaznaczmy bowiem, że w mediach społecznościowych często pojawiają się sfałszowane nagrania, na których Brzoska namawia internautów do inwestowania w podejrzane usługi czy fundusze.

Nie pozostaje nam nic innego jak czekać na rozwój sytuacji oraz obserwowanie swoich kanałów informacyjnych na Facebooku czy Instagramie. W końcu regularnie pojawiają się tam fake newsy związane nie tylko z Brzoską, ale również innymi osobami publicznymi.

Meta odpowiada na sytuację z Rafałem Brzoską

Serwis cyberdefence24.pl w poniedziałek 8 lipca opublikował odpowiedź firmy Meta na redakcyjne pytania zadane spółce w związku z fałszywymi reklamami prezentującymi wizerunki Mensah i Brzoski. Przedstawiciele platformy zaznaczają, że problem nie jest nowy. Tego typu reklamy są niezgodne z regulaminem, Facebook je usuwa, lecz jednocześnie… „nie zawsze się to udaje”.

Oszuści wykorzystują każdą dostępną platformę i stale dostosowują się, aby uniknąć egzekwowania tych zasad. Dlatego Meta posiada wyspecjalizowane systemy do wykrywania clickbaitów z osobami publicznymi, inwestuje w przeszkolone zespoły weryfikacyjne, dzieli się wskazówkami na temat unikania oszustw i oferuje narzędzia do zgłaszania potencjalnych naruszeń.

Komunikat firmy Meta, za cyberdefence24.pl

Zapewnienia o zaawansowanych systemach i metodach nie wydają się zbyt satysfakcjonujące dla przeciętnego internauty, który regularnie może ujrzeć kolejne próby oszustów na platformie. Tym bardziej nie jest to pocieszenie dla rozpoznawalnych ofiar kolejnych kampanii z oszukańczymi reklamami. Meta wydaje się jednak trzymać identyczny język, który wcześniej tak rozwścieczył Rafała Brzoskę.

Wiemy, że nie zawsze nam się to udaje i nadal inwestujemy w ulepszanie naszych systemów. Współpracujemy również z lokalną administracją i organami ścigania oraz podejmujemy działania prawne.

Komunikat firmy Meta, za cyberdefence24.pl

Jak na razie wydaje się, że jedynym sposobem na poprawę sytuacji jest oddolne zgłaszanie oszustw reklamowych, gdy je widzimy. To jednak rozwiązanie dalekie do ideału, a plaga oszustw powinna być rozwiązana raczej przez dostawcę serwisu społecznościowego, niż samych użytkowników usługi.

Źródło: LinkedIn, money.pl, cyberdefence24.pl. Zdjęcie otwierające: Rafał Brzoska Foundation, modyfikacje własne

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw