Ikea reklamacje

W sklepach IKEA reklamacje załatwisz od ręki. Pokazujemy, jak to zrobić przez internet

6 minut czytania
Komentarze

Sklep najpopularniejszej szwedzkiej korporacji na świecie oferuje niespotykaną gamę produktów i usług. Dlatego też w IKEA reklamacje zostały podzielone na trzy osobne podkategorie, dotyczące produktów, usług oraz AGD. W tym artykule dowiesz się jak postępować w przypadku każdego z tych procesów, a także przygotujesz się do wizyty reklamacyjnej, jaką reprezentanci sklepu mogą złożyć przy rozpatrywaniu takiej skargi.

W IKEA reklamacje to nie problem! Co zrobić, zanim zdecydujemy się zgłosić usterkę lub niedopatrzenie?

Choć początkowo wspomniałem o trzech kategoriach reklamacji, wiele etapów oraz zaleceń pokrywa się ze sobą w materiałach, jakie sieć sklepów IKEA udostępnia swoim klientom. Zanim przejdziemy do rzeczywistego zgłoszenia, warto wcześniej odpowiednio się przygotować, tak abyśmy nie marnowali swojego czasu, jak i tego pracowników szwedzkiej korporacji. A wierzcie mi, ci ostatni naprawdę mają pełne ręce roboty.

Zobacz też: W Sinsay zwrot towaru to błahostka! Oto jak to zrobić

W IKEA reklamację można złożyć na trzy sposoby, lecz zanim do nich przejdziemy, mała porada dla osób, które zgłaszają coś związanego z zakupionym AGD. Jeżeli zauważycie pewną nieprawidłowość w działaniu urządzenia, warto najpierw dogłębnie przejrzeć dołączoną do niego instrukcję obsługi. Co ważne, odnajdziecie ją też na stronie każdego produktu AGD, zjeżdżając pod zdjęcia. Tam klikamy zakładkę Informacje o produkcie i na panelu po prawej stronie również zjeżdżamy na sam dół, by uzyskać dostęp do kompletu dokumentów.

IKEA reklamacje
IKEA reklamacje obsługuje sprawnie, lecz nie ma co się angażować w proces bez sprawdzenia instrukcji produktu

Wspominam o tym, bo ostatnio również napotkaliśmy problem, który udało się rozwiązać z pomocą instrukcji obsługi. Zakupiony przez nas ekspres do kawy radził sobie fantastycznie, ale nie podgrzewał spienionego mleka, przez co napój był ostatecznie chłodny. Po lekturze instrukcji obsługi okazało się, że przypadkowo włączyliśmy tryb pokojowej temperatury, w którym mleko nie było podgrzewane. Świetny patent, ale może nie na końcówkę grudnia i sam środek zimy!

Przygotowujemy się do złożenia reklamacji. Czego będzie potrzebować od nas IKEA?

Nie przedłużając, oto lista elementów, bez których w IKEA reklamacje nie są rozpatrywane. Bez kompletu tych informacji, nie ma po prostu sensu tworzyć zgłoszenia, gdyż i tak będzie ono automatycznie odrzucone z prośbą o uzupełnienie danych:

  • dowód zawarcia umowy sprzedaży (paragon, faktura, karta IKEA Family z zarejestrowanym zakupem, potwierdzenie płatności)
  • dane osobowe: imię i nazwisko, numer telefonu i adres mailowy do kontaktu
  • szczegółowy opis wady, usterki, lub nieprawidłowości w wykonanej usłudze

Dodatkowo:

  • REKLAMACJA PRODUKTU
    • adres, pod którym znajduje się reklamowany produkt,
    • informacja, z jakiej podstawy prawnej korzystamy: rękojmi czy gwarancji. W przypadku rękojmi należy też podać informację o rozwiązaniu, jakiego klient oczekuje od firmy
  • REKLAMACJA AGD
    • dotyczy płyt grzewczych i piekarników: pieczątka osoby z odpowiednimi uprawnieniami, która dokonywała instalacji.

To są jedynie podstawowe informacje, które pomagają pracownikom szwedzkiej sieci sklepów przetwarzać w IKEA reklamacje. Jednakże, istnieje również szereg dodatkowych danych, mogących znacznie przyspieszyć ten proces:

  • zdjęcia lub inne materiały multimedialne przedstawiające zaistniałą wadę, usterkę, lub nieprawidłowość w wykonanej usłudze
  • protokół szkody wypełniony dla firmy kurierskiej / transportowej, gdy uszkodzenie powstało w transporcie i zostało tam odnotowane,
  • REKLAMACJA AGD: potwierdzenie uprawnień osoby instalującej, gdy sprzęt nie był instalowany w ramach usług IKEA
  • REKLAMACJA USŁUGI: protokół dla firmy transportowej, montażowej lub innej, która realizowała usługę
IKEA reklamacje
Okazje i promocje to więcej sprzedaży, ale też i więcej reklamacji od niezadowolonych klientów (fot. IKEA)

Jak zgłosić w IKEA reklamację, mając komplet danych?

Niezależnie od tego, czy reklamujemy produkt lub usługę, istnieją trzy sposoby na złożenie reklamacji w szwedzkiej sieci sklepów:

  • online na stronie ikea.pl/reklamacje, poprzez chat z pracownikiem,
  • dzwoniąc na Domolinię IKEA, nr telefonu: 22 275 00 00,
  • podchodząc do Działu Obsługi Klienta w dowolnym sklepie stacjonarnym IKEA.

Sprawa komplikuje się w przypadku reklamacji AGD, ponieważ kierunek kontaktu determinuje 5-cyfrowy numer producenta, jaki znajdziemy na tabliczce znamionowej sprzętu. Powinna ona wyglądać w ten sposób:

IKEA reklamacje - tabliczka znamionowa
Przykładowa tabliczka znamionowa (fot. IKEA)

Patrząc na obrazek, nas interesuje 5-cyfrowa wartość podpisana literką B. Oto wyniki i rezultaty, na które możemy natrafić:

  • 18535 / 23256 / 23253 / 23199 / 23244 / 23232 – kontakt z infolinią Whirlpool: 22 584 42 03, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00,
  • 21552 – kontakt z infolinią Electrolux: 801 400 711, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00,
  • 23327 – reklamacja przez infolinię IKEA lub czat z pracownikiem na ikea.pl/reklamacje.

W przypadku każdego z typów reklamacji szwedzka sieć sklepów ma 14 dni kalendarzowych na rozpatrzenie sprawy. O następnych krokach, klienci są informowani poprzez dane kontaktowe, jakie podali przy wypełnianiu zgłoszenia. Jednym z takich działań może się okazać wizyta reklamacyjna, do której też należy się odpowiednio przygotować.

Co należy wiedzieć o wizytach reklamacyjnych pracowników sklepów IKEA?

Wizyta reklamacyjna jest o tyle wygodnym narzędziem weryfikacji problemu, że to klient ustala ze sklepem przedział czasowy, w jakim może się ona odbyć. Jeżeli jednak zdarzy się tak, że nie będziemy obecni podczas wizyty reklamacyjnej, problem ten można rozwiązać na dwa sposoby:

  • zostawiamy w domu pełnoletnią osobę, która będzie podejmować decyzje pod nieobecność klienta
  • dzwonimy na Domolinię IKEA, nr telefonu: 22 275 00 00, i zmieniamy termin wizyty. Ważne, żeby to zrobić maksymalnie 48 godzin przed planowanym przyjazdem pracownika

Zobacz też: Reklamacja w Media Expert. Jak ją prawidłowo złożyć i ile mamy na to czasu

Szwedzka sieć sklepów przygotowała też garść innych porad, które pozwolą łatwo zrealizować taką wizytę reklamacyjną i przyspieszyć radosne korzystanie ze sprzętu i akcesoriów zakupionych w IKEA. Z takim kompletem informacji, nic Was już nie zaskoczy przy zgłaszaniu usterek i niedopatrzeń przy kupowaniu lub instalacji produktów ze szwedzkiej sieci sklepów.

  • pamiętaj o zabezpieczeniu miejsca parkingowego lub wjazdu do zamkniętego osiedla dla pojazdu roboczego IKEA na pełen czas wizyty,
  • serwisant musi mieć pełen komfort pracy. Przestrzeń do rozłożenia sprzętu, dostęp do toalety i bieżącej wody, możliwość podłączenia narzędzi do gniazdka elektrycznego,
  • reklamowany produkt oraz powinien być czysty i opróżniony z dóbr użytkownika. Sprzęt AGD nie powinien być używany przynajmniej przez 3 godziny przed rozpoczęciem wizyty reklamacyjnej
  • zaleca się, aby wszystkie miejsca, z których będzie korzystał pracownik sklepu, były utrzymane w czystym i higienicznym stanie,
  • jeżeli zakup nie obejmował montażu, należy samodzielnie zdjąć reklamowany element sprzętu przed wizytą,
  • gdy wizyta obejmuje pobranie jakiejś sumy pieniędzy, należy przygotować odliczoną kwotę w gotówce,
  • wspólnie z pracownikiem sklepu IKEA konieczne jest przygotowanie protokołu wizyty reklamacyjnej. Tam można też potwierdzić prawidłowe wykonanie prac lub zgłosić dodatkowe zastrzeżenia
  • serwisant wykona dokumentacyjną sesję zdjęciową, w której nie naruszy wizerunku Twojego i osób trzecich.

źródło: IKEA

Motyw