drukark

Celowe postarzanie produktów? Drukarki tej firmy można oszukać, żeby działały dłużej

2 minuty czytania
Komentarze

Niektórzy użytkownicy uważają, że poszczególne drukarki Epson zostały specjalnie zaprojektowane, aby po pewnym czasie przestały działać. Da się jednak rozwiązać ten problem.

Drukarki Epson mogą sprawiać problemy, ale da się temu zaradzić

Drukarki Epson mają problem, któremu da się zaradzić

W internecie pojawiły się informacje od użytkowników, że niektóre tanie drukarki mają zostać tak zaprogramowane, aby po określonym czasie przestały działać. Według serwisu Fight to Repair taki problem może dotyczyć drukarek Epson L130, L220, L310, L360 i L365. Nie wyklucza się także innych modeli.

Główna usterka ma być związana z podkładkami wewnątrz drukarki, która zbiera i zatrzymuje nadmiar tuszu. Pojawienie się komunikatu na wyświetlaczu sprzętu, informującym o problemie, nie musi oznaczać definitywnego końca żywotności całego urządzenia.

Zrób to sam!

Podczas używania drukarki nakładka zużywa się, co może spowodować uszkodzenie całego sprzętu, poprzez wyciek całego atramentu. Niektórzy posiadacze drukarek otrzymują wtedy powiadomienie, że ów element uległ uszkodzeniu i trzeba go serwisować albo kupić nowy. Jednak w sieci pojawiły się liczne nagrania wideo, które pokazują, że da się samodzielnie naprawić ten problem. Co więcej, producent udostępnia narzędzie software tylko na systemy Windows, które ma zrestartować urządzenie. Ma to wydłużyć żywotność drukarki na krótki czas i można użyć tego narzędzia tylko raz.

Da się jednak usunąć ten problem. Co prawda trzeba wiedzieć, jak naprawić usterkę, ale udowadnia to, że nie trzeba spisywać całego sprzętu na straty. Niektórzy użytkownicy twierdzą, że drukarka specjalnie została tak zaprojektowana, aby wymiana poszczególnego elementu była trudna.

W branży elektroniki użytkowej istnieje fraza 'planned obsolescence’, która odnosi się do praktyk mających być stosowanych przez producentów. Według niej sprzęt jest specjalnie projektowany i produkowany z ograniczonym okresem użytkowania. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego czasu eksploatacji urządzenia, aby użytkownik musiał wymienić lub naprawić sprzęt w serwisie. Wiele firm jednak zaprzecza, aby stosowały takie praktyki.

Źródło: Gizmodo; Fight to Repair

Motyw