ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii
Meta Pixel

Szpitale miały udostępniać dane wrażliwe firmie Meta – złożono dwa pozwy zbiorowe!

Autor: Filip Górka Kategoria: Technologia

Użytkownicy, którzy twierdzą, że ich dane wrażliwe zostały wykorzystywane, złożyli dwa pozwy zbiorowe. Narzędzie Meta Pixel wykorzystywane przez amerykańskie szpitale miały naruszyć prawo.

Dane z Meta Pixel miały posłużyć do personalizowania reklam

Według dwóch złożonych pozwów zbiorowych Meta oraz niektóre główne amerykańskie szpitale miały naruszyć prawo dotyczące prywatności. Jak podają pozwy, narzędzie analityczne Meta Pixel (należące do przedsiębiorstwa Marka Zuckenberga) zostało zainstalowane na stronach internetowych szpitali oraz portalach dla pacjentów. Narzędzie miało zbierać informacje wrażliwe m.in. stan zdrowia pacjentów, ich alergii na leki, a także wizyty u lekarza, by następnie przesłać te dane do firmy Meta. Zdobyte informacje sprzedawano reklamodawcom Facebooka, którzy wykorzystywali je do spersonalizowanych reklam.

Dwa pozwy zostały złożone w czerwcu i lipcu. Według dochodzenia Markup 33 z 100 najlepszych szpitali w Stanach Zjednoczonych korzystało z Meta Pixel. W siedmiu z nich było ono zainstalowane na portalach dla pacjentów, które wymagało logowania i zawierało szczegółową dokumentację zdrowotną. Po ujawnieniu informacji przez Markup, 7 placówek usunęło narzędzie ze swoich stron internetowych, a co najmniej 5 szpitali wyłączyło urządzenie śledzące na swoim portalu dla pacjentów.

Reklamy adekwatne do problemów zdrowotnych

W pozwie jeden z pacjentów twierdzi, że jego dane zostały przesłane przez portale dla pacjentów placówek medycznych University of California San Francisco i Dignity Health. Następnie osoba miała otrzymywać spersonalizowane reklamy dotyczące stanu jej serca oraz kolan.

Polityka prywatności Meta zaznacza, że firmy wysyłające dane przez narzędzie analityczne, nie powinni wykorzystywać informacji o zdrowiu, finansach lub innych danych wrażliwych osób, które korzystają z usług. Wymagane jest również, aby organizacje korzystające z Pixel Meta, miały prawo do dzielenia się pozyskanymi danymi z Facebook’iem. Ponadto jak twierdzi Meta, sam Facebook ma filtry, które wykrywają i usuwają wrażliwe dane zdrowotne wysyłane z firm. Pozwy zarzucają jednak, że Meta świadomie nie egzekwuje powyższych zasad, a umieszczenie narzędzia na stronach organizacji medycznych, było umyślne.

Obecnie dokumenty muszą zostać przeanalizowane przez sędziego, aby sprawa mogła się rozwinąć.

Źródło: Insider; The Verge; The Markup

Sprawdź najnowsze wpisy