logo dell

Dell ma problemy – czy firma blokowała sprzedaż sprzętu w lepszych cenach?

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce Dell. Zdaniem urzędu firma mogła zawrzeć ze swoimi autoryzowanymi sprzedawcami i dystrybutorami niedozwolone porozumienie ograniczające konkurencję. Grozi za to kara wynosząca do 10% obrotu.

UOKiK wszczyna postępowanie przeciwko firmie Dell

komputer dell
fot. Its me Pravin/Unsplash

UOKiK zainteresował się praktykami związanymi ze sprzedażą produktów infrastruktury informatycznej marek Dell i Dell EMC do klientów profesjonalnych. Dell nie sprzedaje samodzielnie swoich produktów, lecz posiada sieć autoryzowanych dystrybutorów. Gdy któryś z nich zgłosi w wewnętrznym systemie potencjalną transakcję z klientem, firma może uniemożliwić pozostałym dystrybutorom przedstawienie konkurencyjnych ofert temu samemu klientowi. Nawet jeśli on sam wyraźnie o to prosi.

Podejrzewamy, że doszło do niedozwolonego porozumienia rynkowego, w ramach którego spółka Dell przydzielała zamówienia od firm i instytucji do konkretnych sprzedawców – dystrybutorów, którzy chcieli zakupić od niej sprzęt w celu dalszej odsprzedaży. W efekcie potencjalni klienci mogli zostać pozbawieni możliwości wyboru tańszej oferty produktów Dell i Dell EMC – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dystrybutor mający korzystniejszą ofertę mógł nie mieć szansy zaprezentowania jej klientowi. Taka sytuacja nie ma prawa mieć miejsca. Porozumienia ograniczające konkurencję zawierane pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producentem a dystrybutorem, są nielegalne. UOKiK podejrzewa, że w opisywanej sprawie mogło dojść do podziału rynku. Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję Dell może otrzymać karę w wysokości do 10% rocznego obrotu.

Firmy biorące udział w nielegalnych praktykach ograniczających konkurencję mogą liczyć na zmniejszenie sankcji lub, w niektórych przypadkach, uniknięcie kary pieniężnej. Warunkiem jest skorzystanie z programu łagodzenia kar. Przedsiębiorcy, którzy są tym zainteresowani, powinni skontaktować się z UOKiK.

Ostatnio UOKiK zajmuje się również kryptoreklamą u influencerów. Trzej influencerzy z branży fitness mają postawione zarzuty za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych. Urząd zajął się również znanym producentem suplementów, który zlecał twórcom działającym na Instagramie stosowanie niejasnych oznaczeń. Mogło to wprowadzać w błąd odbiorców.

źródło: UOKiK

Motyw