Jaki jest idealny smartfon dla Polaka? Liczy się design, ale co jeszcze?

4 minuty czytania
Komentarze

Nie jest łatwo powiedzieć, jaki powinien być idealny smartfon. Można oczywiście wskazać takie cechy, jak płynność działania czy dobry aparat, ale w wielu innych kwestiach poszczególne grupy użytkowników mają różne upodobania. Mimo wszystko OPPO postanowiło zlecić badania, w których zapytano Polaków o to, czym powinien charakteryzować się telefon idealny. Co wynika z odpowiedzi udzielonych przez respondentów?

Idealny smartfon wg. Polaków – dioda powiadomień musi być, mini-jack niekoniecznie

cechy, które powinien mieć idealny smartfon - infografika z listą

Firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła w czerwcu tego roku badanie Drivery zakupu smartfona – design a użyteczność – czego chcą polscy użytkownicy smartfonów?. Przedsięwzięcie to zostało zlecone przez OPPO i wzięło w nim udział ponad 1000 uczestników w wieku 18-55 lat, którzy posiadają własnego smartfona i regularnie z niego korzystają.

Uczestnicy badania wskazali, że idealny smartfon powinien charakteryzować się m.in. dobrymi parametrami technicznymi, wytrzymałością, aparatem pozwalającym robić dobre zdjęcia, a przy tym nie kosztować fortuny. Tego typu odpowiedzi nie są zaskoczeniem. Z badania płyną jednak również mniej oczywiste wnioski.

Ankietowanym Polakom dużo łatwiej pogodzić się z brakiem wejścia mini-jack niż z sytuacją, w której zabraknie diody powiadomień. Aż 70% respondentów nie wyobraża sobie telefonu bez tego elementu. To ważna wskazówka dla producentów elektroniki, bo diody powiadomień są obecnie stosowane znacznie rzadziej, niż jeszcze kilka lat temu.

Jeśli chodzi o materiał, z którego wykonany jest smartfon, to największym powodzeniem u uczestników badania cieszy się aluminium (29% wskazań), a na drugim miejscu jest szkło (19%). Dla ponad 1/4 respondentów ta kwestia nie ma jednak znaczenia. Polacy chętnie korzystaliby z urządzeń z aparatem ukrytym pod ekranem. Jako obowiązek uznają stosowanie etui. Czy idealny smartfon powinien mieć logotyp lub nazwę modelu na obudowie? Nieco ponad połowa badanych uważa, że nie jest to ważne, choć im większa kwota wydana na telefon, tym częściej udzielane odpowiedzi wskazywały, że jednak jest to istotna kwestia.

Aż 90% uczestników badania uważa, że idealny smartfon powinien być odporny na zarysowania. 88% respondentów wskazało też na odporność na zachlapanie.

Design, czyli co Polacy myślą o notchu i wyspach na aparaty

Ponad 2/3 badanych uważa, że design i ergonomia smartfona mają znaczenie. Co jednak ciekawe, uczestnicy badania bardziej zwracają uwagę na przód smartfona, niż na to, jak wygląda tył jego obudowy.

37% ankietowanych uważa wyspy na aparaty za dobre rozwiązanie. Odmiennego zdania jest 33% badanych. Dla 31% respondentów ta kwestia nie ma znaczenia. Prawie 80% zapytanych osób ma za to jasne preferencje dotyczące umiejscowienia przedniej kamerki. 22% wybrało aparat pod ekranem, 21% wcięcie typu water drop, 18% opcję nad ekranem, a 17% – we wcięciu typu notch.

Preferowana wielkość ekranu smartfona to 5-6″. Blisko połowie badanych podobają się zaokrąglone krawędzie. Najpopularniejszym kolorem smartfona jest czarny (40% wskazań, aż 56% wśród mężczyzn). Dalsze miejsca zajmują niebieski (19%), gradient [przejście tonalne] (11%), biały (8%) i różowy (5%).

Podświadomie większość klientów chce, aby smartfon po prostu płynnie działał i był przyjemny w użytkowaniu. My rozumiemy design szerzej, jako coś, co łączy elementy wyglądu z trwałością, działaniem systemu oraz szeroko rozumianą ergonomią. Rolą producenta smartfonów jest znalezienie efektywnego rozwiązania w oferowanych produktach i stworzenie możliwości wyboru – mówi Johnny Zhang, President of Central & Eastern European Region, OPPO.

Smartfonowe stereotypy – czas się z nimi rozprawić

cechy, które powinien mieć idealny smartfon wg. kobiet - infografika z listą

Technologia to domena mężczyzn i to właśnie oni wybierają telefony kobietom – OPPO twierdzi, że to mit. Firma wskazuje, że w badaniu przeprowadzonym na jej zlecenie prawie 80% kobiet wskazało, że samodzielnie dokonuje wyboru smartfona. Najważniejsze cechy idealnego smartfona wskazywane przez kobiety nie odbiegają zbytnio od tych wymienianych przez ogół respondentów. Są to pojemna bateria, dobry aparat fotograficzny, ładny design, odporność na zarysowania i wodę oraz dioda powiadomień. Bateria jest tak ważna, że ponad połowa ankietowanych kobiet wolałaby grubszy telefon, ale z pojemniejszym akumulatorem.

OPPO rozprawia się również z mitem nieodpowiedzialności i spontaniczności wśród młodych ludzi, przynajmniej w kontekście technologicznych wyborów. Z omawianego badania wynika, że ankietowani w wieku 18-24 lata praktycznie podchodzą do wyboru smartfona. Mało tego. Generacja internetowa to ludzie, którzy najbardziej ze wszystkich badanych grup dbają o bezpieczeństwo telefonu – czytamy w komunikacie OPPO.

źródło: OPPO

Motyw