Polscy naukowcy opracowali nowy typ skrzyni biegów – czym się wyróżnia?

2 minuty czytania
Komentarze

Naukowcy z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej zaprezentowali nowy typ skrzyni biegów. Konstrukcja jest przeznaczona do pojazdów rolniczych oraz maszyn roboczych. Ma korzystnie wpływać na sprawność napędu oraz zużycie paliwa. Przygotowany został już prototyp.

Nowy typ skrzyni biegów – szczegóły

źródło: Politechnika Gdańska

Opracowana skrzynia biegów wyróżnia się tym, że na trudnym terenie, przy małej prędkości, pozwala płynnie zmieniać biegi i uzyskać wysoki moment obrotowy. Przy większych prędkościach zmiana przełożenia jest natomiast typowa, skokowa. Efektem ma być m.in. mniejsze zużycie paliwa.

Przy małej prędkości jazdy napęd przenoszony jest za pośrednictwem przekładni hydraulicznej, złożonej z prototypowej pompy tłoczkowej o zmiennej wydajności i prototypowego dwubiegowego tłoczkowego silnika hydraulicznego z funkcją pracy w wolnym kole. Natomiast przy większej prędkości napęd przenoszony jest przez dwubiegową przekładnię zębatą wyposażoną w zestaw trzech sprzęgieł mokrych, zapewniających płynną zmianę przełożenia, bez konieczności rozłączania napędu od kół pojazdu – tłumaczy lider projektu, dr inż. Piotr Patrosz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn PG.

Eksperci z Politechniki Gdańskiej mówią też o znaczeniu elektronicznego zespołu sterowania sprzęgłami i objętością pompy i silnika hydraulicznego. W ramach projektu zaprojektowaliśmy również pompę tłoczkową osiową z przesuniętą osią obrotu tarczy wychylnej, co zwiększyło jej sprawność objętościową. Natomiast prototypowy tłoczkowy silnik z wychylną tarczą umożliwia pracę w wolnym kole. Dzięki temu nie musiał być mechanicznie odłączany od przekładni, gdy nie był wykorzystywany – tłumaczą naukowcy.

Prototypowa skrzynia biegów powstała dla ładowarki teleskopowej, jednak wynalazek można wykorzystać w szerszym stopniu. Teoretycznie taka skrzynia biegów może trafić do każdej maszyny rolniczej.

Poza dr inż. Piotrem Partoszem, zespół tworzyli także dr inż. Paweł Załuski, mgr inż. Marcin Bąk oraz mgr inż. Sławomir Sommer. Skrzynia powstała w ramach programu Lider VIII, projekt objęło finansowaniem Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, przeznaczając na niego kwotę 1 197 500 zł.

źródło: Nauka w Polsce, zdjęcie główne: Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej

    Motyw