NASA podsumowuje projekt ICESat-2. Zmiany klimatyczne zauważone

NASA informuje, że arktyczny lód morski stracił od 2003 roku około jednej trzeciej swojej objętości. Na drugim biegunie odkryto nowe jeziora lodowcowe głęboko pod powierzchnią lodu Antarktydy. To tylko kilka z ponad 100 nowych odkryć dokonanych na podstawie dokładnych danych wysokości z 12 bilionów pomiarów laserowych zebranych z satelity Elevation Satellite-2 (ICESat-2).

NASA nie zapomina o Ziemi

Od premiery we wrześniu 2018 roku, satelita ICESat-2 gromadził dane i inspirował badania na Ziemi – od lodu po tropikalne plaże, lasy po obszary miejskie. Przed startem członkowie zespołu naukowego misji rozmawiali o tym, co ich zdaniem pomoże nam to zrozumieć. Teraz misja ma zielone światło, aby kontynuować działalność po pomyślnym zakończeniu trzyletniej misji podstawowej, a badacze postanowili podzielić się swoimi odkryciami!

Jestem naprawdę zdumiony inżynierią ICESat-2. Liczymy pojedyncze fotony odbijające się od powierzchni Ziemi – z niesamowitą precyzją. A nauka, która z tego płynie, jest niesamowita. Od razu zaobserwowaliśmy zmiany w pokrywie lodowej Antarktydy i Grenlandii, wpływ oceanu pochłaniającego lód i topniejącego powierzchnię Grenlandii

Alex Gardner, Laboratorium Napędów Odrzutowych NASA

Badacze NASA podkreślają co jest najważniejsze

Jak się okazuje to różnorodność badanych terenów okazała się najważniejszym elementem misji ICESat-2. Badania obejmują nie tylko tereny skute lodem, ale i miejsca, do których ludzie mają utrudniony dostęp. Przy okazji naukowcy wspominają także, że czekają na kolejne Tsunami, tylko po to, aby dowiedzieć się, jak można zaradzić kataklizmom.

Ale to, co również naprawdę się wyróżniało, to różnorodność dziedzin naukowych wykorzystujących ICESat-2. Obejmuje naukę o oceanach, hydrologię, kriosferę, biosferę – wiedziałem, że będzie wiele sposobów wykorzystania danych, ale nie sądzę, żebym przewidział, jak szybko to się stanie. Nie mogę się doczekać nadchodzących badań nad przyszłymi tsunami

Alex Gardner, Laboratorium Napędów Odrzutowych NASA

Naukowcy cieszą się także z badań stawów, które odkryli na Antarktydzie.

Myślę, że jedną z najfajniejszych rzeczy, jakie widzieliśmy, są roztopione stawy na Antarktydzie. Pobudza twój mózg do joggingu – gdybyśmy mogli automatycznie wykrywać poszczególne stawy i mierzyć ich głębokość, mogłoby nam to powiedzieć o magazynowaniu wody w stanie ciekłym na powierzchni lądolodu, co jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do oszacowania w tak dużej skali

Brooke Medley, NASA Goddard Space Flight Center

Satelita doskonały?

NASA chwali się także, że system, który stworzyli, jest bardzo dokładny. Laserowe pomiary pozwalają na badania konkretnych punktów na mapie świata. Dzięki temu badacze są w stanie poznać największe tajemnice miejsc niedostępnych dla człowieka w standardowych warunkach.

ICESat-2 był precyzyjny i dokładny od samego początku. W połączeniu z tym ma doskonałą wiedzę na temat wskazywania i kontrolę nad wskazywaniem, co oznacza, że ​​celujemy w punkt i trafiamy

Kelly Brunt, NASA Goddard i National Science Foundation

Tu kluczowy okazuje się także czas i zmiany, jakie w nim zachodzą. Dzięki wykorzystaniu satelity, NASA może obserwować, jakie zmiany klimatyczne zachodzą w casie kiedy ICESat-2 okrąża planetę.

Kiedy więc powtarzamy orbity, aby zmierzyć, jak rzeczy zmieniają się w czasie, możemy uzyskać lepsze wyczucie takich rzeczy, jak strefa uziemienia szelfów lodowych, gdzie lód styka się z oceanem. Możemy lepiej zmierzyć, gdzie one się znajdują, a także zobaczyć wpływ pływów na unoszący się lód

Kelly Brunt, NASA Goddard i National Science Foundation

NASA bada zmiany klimatyczne

To, że klimat się zmienia, nie ulega wątpliwością. NASA obecnie bada, jakie zmiany zaszły w klimacie w przeciągu ostatnich trzech lat. Jak sami twierdzą satelita, znacznie wykroczył poza to, do czego został stworzony. Możliwe, że dzięki wykorzystaniu danych z ICESat-2 NASA będzie mogła zareagować na zmiany klimatyczne.

ICESat-2 wykroczył poza to, do czego został zaprojektowany. Nie mogę się doczekać rozszerzenia szeregów czasowych, aby uzyskać miesięczne dane z regionów polarnych na przestrzeni lat – coś, czego nie mieliśmy. Kiedy docieramy do danych z pięciu, sześciu, siedmiu lat, możemy zobaczyć sygnały klimatyczne wykraczające poza to, co jest spowodowane pogodą. Wtedy robi się naprawdę ciekawie i możemy lepiej zrozumieć, jak klimat wpływa na bieguny