Serwisy VOD są w Polsce używane przez 55 proc. dorosłych osób. Daleko nam jednak do Amerykanów. W USA czterech na pięciu konsumentów subskrybuje co najmniej jeden płatny serwis wideo.

Pandemia koronawirusa nie zaszkodziła rynkowi VOD

Najnowszy raport „Digital media trends”, przygotowany przez firmę doradczą Deloitte, przynosi wiele ciekawych informacji na temat rynku usług streamingowych po wybuchu pandemii koronawiursa. Badanie przeprowadzono w grudniu 2019 roku i w maju 2020 roku. Dzięki temu można zobaczyć, w jakim stopniu pandemia wpłynęła na sposób konsumpcji mediów, a zwłaszcza platform streamingowych. 

80 proc. Amerykanów płaci za streaming

Przed wybuchem pandemii 73 proc. amerykańskich konsumentów subskrybowało co najmniej jeden płatny serwis wideo. Obecnie jest to już 80 proc. Jak podkreślono w raporcie, usługi strumieniowe cieszą się ogromną popularnością niezależnie od wieku. Korzysta z nich aż 94 proc. osób w wieku 14-23 lata (pokolenie Z), po 88 proc. w wieku 24-37 lat (milenialsi) i 38-54 lata (pokolenie X) oraz 69 proc. „boomersów” w wieku 55-73 lata. Pandemia zwiększyła tempo pozyskiwania nowych klientów przez serwisy transmisji wideo, muzyki oraz gier. Od jej wybuchu 23 proc. użytkowników wykupiło co najmniej jedną nową usługę wideo, 9 proc. zrezygnowało z co najmniej jednej, a 5 proc. dodało kilka, jednocześnie rezygnując z innych. 

Rezygnują, bo jest drogo 

Wyniki badania Deloitte pokazują też, że dostawcom cyfrowych treści coraz trudniej utrzymać klientów. 36 proc. spośród rezygnujących jako powód swojej decyzji wskazało wysoką cenę usługi. 35 proc. podało, że skończył im się okres próbny, a 24 proc. skończyło oglądać program (serial), dla którego wykupili pakiet. Amerykańscy konsumenci wydają się zmęczeni subskrypcjami, a na pewno ich liczbą. Z jednej strony płacą więcej za dostęp do większej ilości treści, ale z drugiej strony chcieliby zmniejszyć liczbę subskrybowanych usług. 

VOD w Polsce ma się coraz lepiej

Subskrypcje usług VOD zyskują też popularność wśród Polaków. Korzysta z nich 55 proc. dorosłych obywateli. – Prym wiodą tutaj osoby w wieku 18-24 lat, które stanowią 78 proc. w tej grupie. Także ze streamingu muzyki korzysta prawie co trzeci dorosły Polak, a wśród osób w wieku 18-24 lat jest to aż 58 proc. – mówi Jakub Wróbel, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

Taniej, ale z reklamami? Czemu nie

32. proc dorosłych Polaków w wieku 18-75 lat jest gotowych zapłacić połowę ceny za dostęp do usługi streamingowej w zamian za oglądanie reklam. Pełną cenę bez przerw reklamowych woli płacić 28 proc. z nich. Co piąty z dorosłych konsumentów nie ma nic przeciwko reklamom, ale pod warunkiem dopasowania ich treści do upodobań i potrzeb użytkowników. W Stanach Zjednoczonych 35 proc. konsumentów nie chce oglądać reklam i jest gotowa za to płacić. Właśnie brak reklam jest jednym z powodów, dla których konsumenci wybierają płatne platformy streamingowe. 

Zobacz też: Czy warto wykupić dostęp do CDA Premium? Oferta i cena zachęcają do spróbowania

Kolejne serwisy VOD wkrótce pojawią się w Polsce

Wzrosty odnotowane po wybuchu pandemii szybko nie miną. – Abonentów przyciągają, m.in. darmowe usługi lub promocyjne ceny, ale też atrakcyjne i oryginalne treści. Ponadto, rośnie i będzie rosła konkurencja wśród dostawców, a na naszym rynku w tym lub najbliższym roku miały, lub zgodnie z zapowiedziami, będą miały swój debiut nowe platformy streamingowe – przypomina Jakub Wróbel. Ciągle czekamy na debiut w Polsce usługi Disney+ oraz na międzynarodową ekspansję HBO Max. 

Źródło: Deloitte Polska

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Pązik