Sekielski nowy film

Sekielscy mają środki na nowy film, teraz zbierają na Sekielski Brothers Studio

5 minut czytania
Komentarze

Marek i Tomasz Sekielscy zebrali środki na swój nowy film o roli Jana Pawła II w tuszowaniu pedofilii wśród duchownych. Rozpoczęli też kolejną zbiórkę pieniędzy, tym razem na stworzenie studia produkcyjnego Sekielski Brothers Studio.

Zaczęło się od obsypanego nagrodami „Tylko nie mów nikomu”

Tomasz Sekielski to popularny dziennikarz, który po latach pracy w radiu i przede wszystkim w telewizji postanowił spróbować sił w internecie. Wspólnie ze swoim bratem Markiem na początku 2018 roku uruchomił zbiórkę w serwisie Patronite.pl. Celem było zebranie środków na realizację filmu dokumentalnego o pedofilii w polskim Kościele. Wcześniej próbowali zainteresować tym tematem stacje telewizyjne, ale bez powodzenia. Niecały rok po starcie zbiórki na jej koncie było 450 tys. zł. Pomogły m.in. marka dziennikarza, ważny społecznie temat, ale też sukces filmu „Kler” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego, który również opowiada o nadużyciach w polskim Kościele.

Czytaj też: Polsat stawia na siatkówkę. Piłkarska Liga Mistrzów trafi do innego nadawcy?

Film Sekielskich „Tylko nie mów nikomu” miał premierę 11 maja 2019 roku w serwisie YouTube. Pierwszy milion wyświetleń uzyskano po 5,5 godziny, co stało się rekordowym wynikiem na polskim YouTube. 10 mln wyświetleń produkcja miała już po 55 godzinach. Do dziś film wyświetlono blisko 24 mln razy. Już po internetowej premierze pokazały go niektóre stacje telewizyjne. Dokument Sekielskich okazał się sukcesem nie tylko pod względem zasięgów. Wywołał szeroką dyskusję i reakcję hierarchów polskiego Kościoła, choć od tamtej pory nie wprowadzono w tej instytucji systemowych rozwiązań. Twórcy filmu otrzymali wiele nagród. Tomasz Sekielski został Dziennikarzem Roku w konkursie Grand Press, a braci wspólnie uhonorowano m.in. Nagrodą im. Andrzeja Woyciechowskiego i Polską Nagrodą Filmową Orzeł. 

Marek i Tomasz Sekielski szykują nowy film o pedofilii w Kościele

Rok po premierze „Tylko nie mów nikomu” do sieci trafiła „Zabawa w chowanego”. To film skupiony na mniejszej liczbie bohaterów i chwalony za jakość realizacji, który jednak nie powtórzył sukcesu poprzedniej produkcji. Trzy miesiące od premiery „Zabawa w chowanego” ma niecałe 7,5 mln wyświetleń. To nadal świetny wynik, który nie umniejsza jakości filmu. Z pewnością wpływ na mniejsze zainteresowanie, z jakim się spotkał nowy film, miała pandemia koronawirusa, ale na to Tomasz Sekielski i jego brat nie mogli nic poradzić. 

Czytaj też: „Płonące siodła” w HBO Max z komentarzem o rasizmie w filmie

Sekielscy od dłuższego czasu prowadzili też zbiórki na dwa kolejne filmy. Pierwszy będzie dotyczył afery SKOK. Jego premiera planowana jest na przełom 2020 i 2021. Kolejna produkcja może pozwolić Sekielskim dotrzeć szerzej do międzynarodowej widowni. Twórcy poinformowali, że finansowanie obu filmów jest już zakończone. Na profilu na Patronite.pl napisali:

Nie muszę Was przekonywać, że każdy, kto tropi przestępstwa seksualne w polskim Kościele katolickim, prędzej czy później staje przed pytaniem: co zrobił w tej sprawie Watykan? A stąd już tylko krok do pytań o Jana Pawła II. Jak walczył z pedofilią wśród duchownych? Co wiedział, a czego nie był świadomy? Czy jego najbliżsi współpracownicy, w tym kardynał Dziwisz, ukrywali przed nim niewygodną prawdę? Zebrane dzięki Wam pieniądze pozwolą nam poszukać odpowiedzi na te pytania w Watykanie, Irlandii, Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Dominikanie. Mam nadzieję, że efekty naszej pracy poznacie w połowie przyszłego roku.

Kolejna zbiórka już nie na jeden nowy film, ale na Sekielski Brothers Studio 

Sukcesy dotychczasowych zbiórek sprawiły, że Marek i Tomasz Sekielscy postanowili stworzyć „przestrzeń do tworzenia projektów multimedialnych”. Sekielski Brothers Studio ma być miejscem, gdzie będą powstawać podcasty, wywiady, programy publicystyczne, reportaże i filmy dokumentalne. Bracia wyjaśniają:

W czasie, gdy przedstawiciele rządzącej partii zapowiadają „dekoncentrację” i „repolonizację” mediów krytycznych wobec rządu i gdy tzw. media publiczne stały się tubą propagandową jednej opcji politycznej, niezwykle ważne stało się budowanie własnych, niezależnych mediów społecznych. Niezbędne są media, które działać będą w interesie obywateli, a nie tego czy innego polityka.

Sekielski Brothers Studio – jakie programy? 

Sekielscy podkreślają, że SBS ma być miejscem, w którym będą działać młodzi twórcy, ale też doświadczeni dziennikarze. Bracia będą udoskonalać również swoje dotychczasowe produkcje oraz zajmą się nowymi tematami i formatami. Zaplanowali cykliczną emisję programów:

„Sekielski Sunday Night Live” – znane z serwisu YouTube podsumowanie wydarzeń tygodnia z komentarzem Tomasza Sekielskiego. Planowana jest realizacja odcinków w nowym studiu i nowej oprawie.

„Sekielscy w ringu” – comiesięczny program tylko dla dorosłych Patronów wspierających Sekielski Brothers Studio. Sekielscy mają się w nim mierzyć z internetowymi trollami.

„Sekielski o nałogach” –  rozmowy Marka Sekielskiego z ludźmi, którzy walczą z uzależnieniami.

„Sekielski na zdrowie” – cykl Marka Sekielskiego o przełamywaniu szkodliwych mitów i wskazywaniu błędnych przekonań zdrowotnych. 

„Sekielski online” – cykl rozmów Tomasza Sekielskiego o polityce i nie tylko. 

„Raport Sekielskiego” – program interwencyjno-śledczy bazujący na informacjach od widzów. 

„12 wyzwań Sekielskiego” – serial dokumentalny, opowiadający o walce Tomasza Sekielskiego z otyłością.

Planowane są także podcasty, uruchomienie newslettera z informacjami o nowych produkcjach oraz rozwój strony internetowej. Do realizacji tych wszystkich pomysłów bracia Sekielscy potrzebują profesjonalnego sprzętu i studia nagraniowego, a także zaplecza technicznego i redakcyjnego. „Ale najważniejsi są współpracownicy, bez nich sami nie damy sobie rady” – podkreślają. 

Sekielscy w zbiórce na Patronite założyli dwa progi celów do zrealizowania. Pierwszy to 50 tys. zł comiesięcznych wpłat. Już udało się go zrealizować. Jak zapewniają bracia, dzięki temu w ciągu 2-3 miesięcy mogą zbudować studio i przenieść do niego swoje wszystkie dotychczasowe produkcje. Osiągnięcie kolejnego celu (100 tys. zł comiesięcznych wpłat) ma pozwolić zaprosić do współpracy inny twórców i wypłacać im wynagrodzenie. 

Źródło: Facebook, Patronite, Wikipedia

Motyw