Wsteczna kompatybilność PlayStation 5 to jeden z tych tematów, który dla wielu graczy ma ogromne znacznie. O ile Xbox Series X oraz Series S mają zapewnić pełne wsparcie dla starszych produkcji, to w przypadku konsoli od Sony, nie było to do końca jasne. Teraz na stronie wsparcia dla PlayStation 5 pojawił się obszerny wpis, który dokładnie tłumaczy, jak taka kompatybilność ma działać.
Wsteczna kompatybilność PlayStation 5
Teraz wielu graczy będzie mogło odetchnąć z ulgą, bo wsteczna kompatybilność PlayStation 5 wydaje się być więcej, niż zadowalająca. Wprawdzie nie mówimy tutaj o poziomie, który zaprezentował Microsoft, ale i tak nie jest źle. Istotną informacją jest to, że na nowej konsoli nie odpalimy produkcji z pierwszego, drugiego, ani trzeciego PlayStation. To było wiadomo już od jakiegoś czasu, ale dalej nie do końca było jasne, jak ma to działać w przypadku PlayStation 4. Na specjalnie przygotowanej przez Sony stronie internetowej (link w źródle) umieszczono jednak kompletny przewodnik po tym, jak będą działały gry na nowej konsoli Japończyków.
Na PlayStation 5 będzie można uruchomić ponad 4000 tytułów, które dostępne są na konsolę PlayStation 4. Mają to być najpopularniejsze i najważniejsze z produkcji, więc można spać spokojnie, jeżeli ma się bogatą kolekcję płyt i nie chce się ich sprzedawać. Zaznaczono przy tym jednak, że pojawią się także produkcje, które działały będą TYLKO na PlayStation 4. W przypadku dystrybucji cyfrowej w PlayStation Store pojawi się przy nich odpowiednie oznaczenie (Playable on: PS4 only). Sony podało też krótką listę produkcji, których nie będzie można odpalić na nowej konsoli. Oto one.
- DWVR
- Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
- TT Isle of Man – Ride on the Edge 2
- Just Deal With It!
- Shadow Complex Remastered
- Robinson: The Journey
- We Sing
- Hitman Go: Definitive Edition
- Shadwen
- Joe’s Diner
Zobacz też: Tak wygląda PlayStation 5 od środka, czyli kompletny teardown konsoli.
Jak uruchomić grę z PlayStation 4 na PlayStation 5
Powyższa lista pokazuje, że niegrywalnych produkcji na PlayStation 5 będzie niewiele. Jak więc będzie wyglądało uruchamianie gier z PlayStation 4 na nowej konsoli? Bardzo prosto. Jeżeli posiada się płytę z grą, trzeba będzie włożyć ją do czytnika i uruchomić proces instalacji. Płyta z grą będzie musiała być stale w czytniku. Niektóre z produkcji mogą jednak powodować problemy, ale za to część z tytułów będzie mogło korzystać z funkcji Game Boost. To sprawi, że oprawa graficzna i sama jakość rozgrywki (jej płynność) ma być lepsza. Tutaj jednak nie podano tytułów, które będą korzystały z Game Boost.
W przypadku gier z cyfrowej dystrybucji proces będzie przebiegał tak samo, jak do tej pory. Tytuł trzeba będzie pobrać z cyfrowej biblioteki na dysk konsoli. A co z zapisanymi grami które mamy na poprzedniej konsoli? Te będzie można przesłać na PlayStation 5 z wykorzystaniem sieci Wi-Fi lub przenieść na zewnętrznym dysku. Nie podano jednak, co z save-ami z gier, ale te prawdopodobnie będą działały na nowej konsoli ze starszymi grami. Niektóre tytuły z PlayStation 4 będą wymagały specjalnej aktualizacji, by działać poprawnie na nowej konsoli.
Współpracujące kontrolery z PlayStation 5
Sony doprecyzowało, jak będzie wyglądał sytuacja z kontrolerami. Wiadomo było, że DualShock 4 będzie działał z PlayStation 5, ale tylko z grami ze wstecznej kompatybilności. Tak to wygląda w szczegółach.
- Kontrolery DualSense, DualShock 4 oraz licencjonowane pady z PlayStation 4, będą działać na PlayStation 5 w grach z PlayStation 4. Produkcje z PlayStation 5 nie są kompatybilne z kontrolerem DualShock 4.
- Licencjonowane urządzenia z PlayStation 4 (np. kierownice, arcade sticki itd.) będą działać na PlayStation 5, ale tylko z grami z PS4.
- PS Move Motion Controller i PlayStation VR Aim Controller będą działać w grach z PlayStation VR na PlayStation 5.
- W grach z PlayStation 4, które odpali się na PlayStation 5, najlepiej korzystać z kontrolera DualShock 4. Ma to gwarantować lepsze wrażenia.
- Headsety (Platinium, Gold Wireless Headset, produkty innych producentów), które łączą się z kontrolerem za pomocą poru USB lub miniJack, będą działały z nową konsolą, choć aplikacje już nie.
- Siłę wibracji kontrolera będzie można ustawiać już bezpośrednio na konsoli PlayStation 5.
Źródło: Sony