Sztuką dobrego marketingu jest przyjmowanie konstruktywnej krytyki i obracanie jej w pozytywny przekaz. Agencja obsługująca sieć Biedronka tego jednak nie rozumie. Pokazała to swoją nietypową reakcją na „szczere reklamy” realizowane przez Jakuba Biela, eksperta od kreatywnego marketingu. Podczas gdy takie marki jak ESKA lub Tauron dołączyły się do zabawy, „owadzia” sieć sklepów wystosowała do marketingowca… pismo od prawników.
Biedronka i „szczere reklamy” Jakuba Biela – Spis treści
Biedronka nie polubiła „szczerej reklamy” na swój temat
„Od 2002 roku więcej palet w alejkach niż otwartych kas”. – tak głosił tekst na grafice z serii „szczere marki” przygotowanej przez Kubę Biela, który poniósł się wręcz falowo po wszystkich najpopularniejszych stronach i profilach z memami (w tym u Michała Marszała oraz na Make Life Harder). Poprosiliśmy też samego zainteresowanego o drobną wypowiedź:
Zresztą, dostało się nie tylko Biedronce. Seria grafik ze szczerymi reklamami nie oszczędziła m.in. sklepów sieci Empik, dostawcy energii Tauron, stacji radiowej ESKA czy też Telewizji Polsat. Niektórzy jednak postanowili przyjąć konstruktywną krytykę i zamienić w pozytywny marketing.
Kuba Biel miał trzy dni na odpowiedź prawnikom
Choć seria grafik cieszyła się ogromną popularnością, musi zostać przez marketingowca wstrzymana. Prawnicy sieci Biedronka wystosowali do niego pismo wzywające do „zaniechania naruszeń”, czyli w dużym skrócie, do usunięcia grafiki z sieci. Jak się okazuje, zasugerowane trzy dni na ustosunkowanie się do sprawy nie były tu potrzebne. Aczkolwiek, przed publikacją powyższego filmu były drobne wątpliwości.
Nawet jeśli autor grafiki zdążył wykonać tę czynność po swojej stronie, wiemy, jak działa internet: tu nic nie ginie i jest powielane tysiące razy przez użytkowników. Mało tego, Biedronka wyrządziła sobie ogromną szkodę wizerunkową, pokazując pismem od prawników, że w „szczerej reklamie” może być ziarenko prawdy.
Nie można podsumować tego lepiej, niż zrobił to sam Kuba Biel, wyjmując na filmie swoje zakupy z Lidla. Teraz jeszcze więcej osób będzie miało negatywny stosunek do „owadziej” sieci sklepów, jakby było go mało przez nieustanne SMS-y o promocjach, czy też wybitnie długie paragony. A pamiętajmy, że żart o paletach też przecież nie wziął się znikąd…
Jeśli tropikalna pogoda w Polsce doskwiera także tobie, podziel się z nami swoimi sposobami radzenia sobie z upałami!
Zdjęcie otwierające: Jakub Biel / YouTube, zrzut ekranu; obraz wygenerowany za pomocą Copilot+ / montaż redakcja
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.