Branża gier traci, bo zmniejsza się liczba graczy z racji luzowania lub braku obostrzeń pandemicznych. Według wyników z drugiego kwartału, większość dużych firm z branży odnotowuje straty finansowe.
Branża gier traci pieniądze, bo ludzie nie grają w gry
Największe firmy z branży gier wideo zaliczyły spore spadki sprzedażowe w drugim kwartale. Sony, Microsoft i Nintendo odnotowują mniejsze zyski, bo ludzie spędzają mniej czasu na graniu w gry. Z racji znoszenia lub braku ograniczeń dotyczących zarażeniem się COVID-19, ludzie preferują aktywność na świeżym powietrzu. Nie pomaga również sytuacja na rynku technologicznym: wciąż brakuje podzespołów i panują wysokie ceny za sprzęt. W trakcie pandemii branża gier była jednym z większych beneficjentów wprowadzania obostrzeń — teraz sytuacja się odwraca.
Jak podaje firma analityczna NPD, Amerykanie w ciągu drugiego kwartału na gry wydali 12,4 mld dolarów, co stanowi spadek 13% w porównaniu do zeszłego roku. Sony odnotowało 2% spadku sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego. Również zyski operacyjne spadły o około 37%. Jeśli chodzi jednak o całoroczny zysk, to prognozuje się jego zmniejszenie o około 16%. Na pocieszenie można dodać, że konsola PlayStation 5 sprzedała się lepiej w tym samym okresie rok temu: o jakieś 100 tys. (2,4 mln teraz – 2,3 mln rok temu). Firma liczy na to, że zniesienie blokady w fabryce w Szanghaju oraz świąteczny sezon pomogą osiągnąć cel, czyli sprzedanie 18 milionów sztuk PS5 w bieżącym roku.
Wzrost całego rynku gier uległ ostatnio spowolnieniu, ponieważ zwiększyły się możliwości wyjścia z domu, a infekcje wywołane wirusem Covid-19 ustąpiły na kluczowych rynkach
Hiroki Totoki, dyrektor finansowy Sony podczas konferencji prasowej miesiąc temu
Pomarańczowi jako jedni z nielicznych nie odnotowali strat
U Zielonych sytuacja również nie wygląda świetnie. Całkowite przychody z gier w Microsofcie spadły o 7%, porównując do zeszłego roku. Także sprzedaż konsol Xbox zmniejszyła się o 11%. Na koniec warto wspomnieć o przychodzie z gier, który także zmalał — o 6%. Warto tutaj również przytoczyć Activision Blizzzard, które odnotowało 70% spadku zysku netto i o 29% zmniejszenie przychody.
Trzeci z jednych z największych graczy w branży gier, Nintendo, również zalicza straty. Zysk operacyjny zmalał o 15% (kwiecień-czerwiec), a sprzedaż konsol Switch spadła o 23% w ujęciu rocznym. Sprzedaż oprogramowania firmy z Japonii zmniejszyła się o 8,6%.
Tylko nielicznym firmom udało się zyskać w ciągu ostatnich miesięcy. Electornic Arts zanotowało 50% wzrost zysków sprzedaży gier oraz o 14% wzrost przychodów. Z kolei Ubisoft odnotował spadek o 10%, jeśli chodzi o przychody netto.
Przewidywania wskazują, że globalny rynek gier i usług zmniejszy się o 1,2% w porównaniu do ubiegłego roku. Może to być pierwszy taki spadek od dekady.
Źródło: CNBC