ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii
młodzi ludzie rezygnują z telewizji

Młodzi ludzie rezygnują z telewizji – wyniki badań pokazują, kto siada przed telewizorem

Autor: Mateusz Nowak Kategoria: Rozrywka

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedstawiła swój coroczny raport. Młodzi ludzie rezygnują z telewizji – to jeden z wniosków, który można wyciągnąć po lekturze. Oglądalność tego medium jest ściśle powiązana z wiekiem odbiorców.

Młodzi ludzie rezygnują z telewizji, seniorzy wręcz przeciwnie

Od 2015 z roku na rok można było zaobserwować stały spadek średniego czasu oglądalności telewizji linearnej do 4 godzin, 16 minut i 4 sekund w 2019 roku. W 2020 roku nastąpiło chwilowe odbicie (4 godziny, 20 minut, 58 sekund), co mogło mieć związek z pandemią i zwiększeniem ilości czasu spędzanego w domach. Dane za ubiegły rok pokazują jednak, że telewizja traci – średni czas jej oglądania wyniósł 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy.

Maleje również liczba widzów zasiadających przed telewizorami. W 2020 roku było to średnio 6,5 mln osób, w ubiegłym roku już tylko 6,15 mln – najmniej od 2013 roku. W ciągu ostatniego roku przybyło polskich i polskojęzycznych kanałów telewizyjnych (wcześniej było ich 427, potem już 452). Fragmentacja widowni połączona ze spadkiem liczby osób zasiadających przed telewizorami spowodowała, że w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii widownia ani jednej audycji w stacjach telewizyjnych nie przekroczyła granicy 5 mln widzów. Jeszcze w 2009 roku takich audycji było 436.

Dane przedstawione przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji pokazują, jak zmienia się struktura widowni telewizyjnej. Z roku na rok coraz mniej młodych ludzi wybiera to medium, rośnie natomiast procentowy udział seniorów wśród widzów. W ubiegłym roku ponad połowę widzów programów telewizyjnych w godzinach 6:00-23:00 stanowiły osoby z grupy wiekowej 55+. Tylko 11% ludzi zasiadających przed telewizorami w ubiegłym roku we wspomnianych godzinach to ci w wieku od 4 do 29 lat.

Wskazuje to nie tylko na postępujące zmiany demograficzne, ale także na zmieniające się nawyki konsumentów i sposób oglądania treści, co wynika z rozwoju technologii cyfrowych i powszechnego dostępu do Internetu – tak do wyników badań odnosi się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Młodzi ludzie zamiast telewizji stawiają na wideo na żądanie.

źródło: Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2021 roku/KRRiT, zdjęcie główne: Joshua Rawson-Harris/Unsplash

Sprawdź najnowsze wpisy