gusta muzyczne Polaków spotify

Jak zmieniały się gusta muzyczne Polaków? Spotify przygotowało ciekawą analizę

4 minuty czytania
Komentarze

Spotify przygotowało ciekawą analizę – jej temat to muzyczne gusta Polaków. Popularna platforma służąca do streamingu muzyki jest obecna w naszym kraju już od 2013 roku. Przez te 7 lat udało się zebrać wiele ciekawych statystyk pokazujących, czego lubimy (lub lubiliśmy w przeszłości) słuchać. Zobaczcie sami.

Z danych zebranych przez Spotify wynika, że muzyczne gusta Polaków zmieniały się na przestrzeni lat

W 2013 roku Polacy najchętniej słuchali na Spotify duetu Daft Punk. Dwa lata później słuchacze z naszego kraju wybierali Eda Sheerana oraz Calvina Harrisa. W 2016 roku naszym rodakom bardzo spodobała się piosenka One Dance Drake’a, natomiast w 2017 – muzyka Davida Guetty, Imagine Dragons oraz hit Despacito. W ostatnim czasie na topie wśród polskich słuchaczy jest k-pop (głównie za sprawą grupy BTS), a także hip-hop (tu największą popularnością na Spotify cieszą się Quebonafide i Taco Hemingway). Patrząc ogólnie na całe ostatnie 7 lat, najpopularniejsze gatunki muzyczne wśród polskich użytkowników Spotify to pop, dance pop, hip-hop, trap oraz rock.

Jaka jest zależność między naszym wiekiem a tym, czego słuchamy?

Użytkownicy Spotify w wieku poniżej 17 lat wyjątkowo często słuchają wiralowych popowych kawałków, wykorzystywanych przez popularne aplikacje. Grupa wiekowa od 17 do 24 lat najchętniej wybierają polski rap. Wśród osób mających 35-44 lata pierwszym wyborem są natomiast… utwory dla dzieci.

W ostatnim czasie przekonaliśmy się do polskich wykonawców, ale wciąż cenimy Eda Sheerana

W latach 2013-2017 każdego roku najpopularniejsze piosenki wśród polskich użytkowników Spotify były utworami zagranicznymi. Jednak w 2018 i 2019 roku było już inaczej: gusta słuchaczy z naszego kraju podbiły utwory Tamagotchi autorstwa Taconafide, a także Język ciała Tymka i Big Scythe.

W 2015 roku, w zestawieniu 100 najchętniej słuchanych artystów na Spotify w Polsce, rodzimi wykonawcy pojawiali się dopiero po pierwszej trzydziestce. Najwyżej notowany był Gang Albanii (31. miejsce), tuż za nim znajdował się O.S.T.R. (33. miejsce). Dalej byli jeszcze m.in. Happysad (58. miejsce) czy Taco Hemingway (63. pozycja). Tymczasem w ubiegłym roku w całej pierwszej 10 znalazło się tylko dwóch artystów zza granicy.

Mimo upływu lat i wielu zmian w muzycznych gustach Polaków, w klasyfikacji generalnej wciąż liderem pozostaje Ed Sheeran. Konkurencję ma jednak mocną.

Lista TOP 10 najpopularniejszych utworów na Spotify w Polsce

Spotify pokazało również listę najpopularniejszych piosenek wśród polskich użytkowników platformy. Jest to o tyle ciekawy ranking, że powstał na podstawie danych zebranych od początku funkcjonowania Spotify w Polsce, czyli od 2013 roku. Lista prezentuje się następująco:

  1. Ed Sheeran – Shape of You
  2. Tymek, Big Scythe – Język ciała
  3. Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy
  4. Dawid Podsiadło, Kortez, Krzysztof Zalewski, Męskie Granie Orkiestra 2018 – Początek
  5. Taconafide – Tamagotchi
  6. Tymek, Trill Pem, TEDE,  2K, Michał Graczyk – Rainman
  7. Billie Eilish – bad guy
  8. White 2115 – California
  9. Tones And I – Dance Monkey
  10. schafter – hot coffee

Można odnieść wrażenie, że ten ranking jest pewnego rodzaju skrzyżowaniem różnych trendów, które na przestrzeni tych siedmiu lat się pojawiły. Jest sporo polskich piosenek (choć ich tytuły nie zawsze od razu to zdradzają). Nie brakuje jednak też wielokrotnie już wspominanego Eda Sheerana czy Billie Eilish.

Spotify analizuje gusta muzyczne Polaków, ale przypomina również, co dał nam debiut tej platformy na rynku

Platformy streamingowe, a wśród nich Spotify, zmieniły sposób, w jaki słuchamy muzyki. Od momentu startu Spotify w Polsce słuchacze zyskali dostęp do 60 milionów utworów skategoryzowanych w ramach 2500 różnorodnych gatunków. Algorytmy platformy przygotowują dla nas playlisty z utworami, które potencjalnie mogą nam się spodobać, lub z takimi, których np. słuchaliśmy w przeszłości, ale mogliśmy o nich zapomnieć.

Dane i analizy dotyczące trendów muzycznych na poszczególnych rynkach są dla nas niezwykle ważne, ponieważ pokazują, jak różnorodne są gusta muzyczne wśród społeczności Spotify, która liczy już ponad 299 milionów użytkowników na całym świecie – mówi Federica Tremolada, Dyrektor Zarządzająca Spotify w regionie Europy Południowej i Wschodniej. Dodaje też, że zespół tworzący popularną platformą streamingową ma nadzieję, iż rosnąca biblioteka dostępnych tytułów w ramach serwisu pozwoli słuchaczom na jeszcze większą radość i inspirację z muzyki.

Czytaj także: Rynek strumieniowania muzyki w 2 kwartale 2020 roku – wpływ pandemii jest mieszany

Skoro 2020 rok powoli zbliża się do końca, coraz mniej czasu dzieli nas od poznania danych dotyczących muzycznych wyborów użytkowników Spotify z Polski i z innych rejonów świata na przestrzeni ostatnich miesięcy. Póki co, wspominając jeszcze upalne dni, możemy zaproponować wam lekturę wakacyjnych trendów 2020 na Spotify.

źródło: Spotify

Motyw