[KONKURS] I Ty zostaniesz programistą? Recenzja książki „Android w praktyce: Projektowanie aplikacji”

4 minuty czytania
Komentarze
Awp1

Recenzje książek nie zdarzają się na Android.com.pl codziennie, więc tym bardziej cieszę się, że mogłem sprawdzić pozycję Romana Wantocha-Rekowskiego pt. “Android w praktyce: Projektowanie aplikacji”. Czy po lekturze prawie 400 stron które się na nią składają staniemy się androidowymi developerami? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w kilku kolejnych akapitach.

Książka została wydana dość skromnie, co jest typowe dla większości niskonakładowych, specjalistycznych publikacji. Jakość druku nie powala, a miękka okładka jest tutaj jedynym kolorowym elementem. Książka nie jest jednak albumem fotograficznym i spokojnie możemy jej wybaczyć kompromisy wynikające z oszczędności. W końcu to treść jest najważniejsza w tego typu opracowaniach.

“Android w praktyce” zdecydowanie nie jest przeznaczony dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z programowaniem, żeby zrozumieć przedstawione tutaj treści niezbędna jest chociaż podstawowa znajomość języka Java, należy też posiadać pewne doświadczenie z zakresu projektowania aplikacji oraz pracy z Eclipse. Autor szczegółowo omawia wszystkie elementy, które są charakterystyczne dla Androida, jednak nie ma tutaj wprowadzenia do samego języka czy np. wyjaśnienia czym jest programowanie obiektowe.

Takie podejście ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony bardziej doświadczeni użytkownicy od razu będą mogli przejść do konkretów i zacząć pracę nad swoimi androidowymi aplikacjami, z drugiej początkujący będą musieli poszukać lektury wprowadzającej do tematu. Nie uważam, żeby takie rozwiązanie stanowiło wadę publikacji.

Awp2

Jeżeli już posiadamy wiedzę niezbędną do zrozumienia “Androida w praktyce”, to książka okazuje się świetną pozycją, prowadzącą za rękę przez cały proces poznawania jak funkcjonują aplikacje napisane z myślą o Androidzie. W kolejnych rozdziałach poznajemy m.in. szczegółową strukturę takich programów, podstawy rysowanania garfiki i interfejsów, pracujemy z bazami danych a także dowiadujemy się jak stworzyć widget czy wykonywać operacje w tle. Wszystko to zostało opisane w zrozumiały sposób i opatrzone naprawdę dużą ilością przykładów. W zasadzie listingi z kodem, lekko licząc, zajmują ponad połowę objętości książki.  Niestety duży minus należy się wydawcy za nieudostępnienie przykładowego kodu do pobrania z serwera, czytelnik mógłby w ten sposób zaoszczędzić mnóstwo czasu na jałowym przepisywaniu komend z książki.

Ciężko jest mi powiedzieć o sobie: “doświadczony programista”, więc nie będę oceniał jakości kodu przedstawionego w publikacji. Nie miałem jednak żadnego problemu z uruchomieniem przykładów, a nazwisko autora książki, który jest doktorem informatyki oraz szanowanym wykładowcą na WAT, powinno być gwarantem ich poprawności.

Awp3

Niestety w tej beczce miodu znajdzie się też łyżka dziegciu. “Android w praktyce” w całości napisany jest na podstawie przestarzałej już wersji systemu z zielonym robotem. Mowa o Androidzie 2.3, który już od ładnych kilku lat nie jest wiodącą platformą. Specyfika powstawania książek sprawiła, że znajdziemy tutaj sporo mocno zdezaktualizowanych informacji. Należy jednak pamiętać, że same podstawy tworzenia aplikacji się nie zmieniły, więc mając świadomość np. że teraz interfejsy projektuje się w “odrobinę” inny sposób nadal możemy z książki wynieść dużo praktycznej wiedzy.

Podsumowując “Android w praktyce: Projektowanie aplikacji” to pozycja nie dla każdego, ale jeżeli jesteś programistą, chcącym zacząć projektować dla Androida to ta książka zdecydowanie przypadnie ci do gustu. Wiedza w niej jest uporządkowana i podana w strawny sposób, a multum przykładów pozwala na dogłębne zrozumienie opisanych tematów.

KONKURS

Wraz z Wydawnictwem Naukowym PWN przygotowaliśmy dla naszych czytelników konkurs, w którym rozdamy trzy egzemplarze książki „Android w praktyce: Projektowanie aplikacji”. Aby wygrać wystarczy w komentarzu pod recenzją odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego to właśnie ja powinienem otrzymać książkę?

Z nadesłanych zgłoszeń w sobotę 30.08.14r. wybierzemy trzy naszym zdaniem najciekawsze i nagrodzimy je egzemplarzem książki „Android w praktyce: Projektowanie aplikacji”. Zgłoszenia przyjmujemy do 29.08.14r., do godz. 23:59.

Pamiętajcie, żeby komentarze z odpowiedzią na pytanie konkursowe dodawać z zarejestrowanych na Disqus kont, w przeciwnym wypadku nie będziemy mogli się z Wami skontaktować!

WYNIKI

Po burzliwej naradzie postanowiliśmy nagrodzić książkami posty użytkowników:

  • KoNd2i0
  • Maruuuus
  • Marek

W odpowiedzi na konkretne komentarze umieściliśmy uzasadnienia naszych wyborów. Gratulujemy zwycięzcom i prosimy o kontakt pod adresem [email protected].

Motyw