jak bezpiecznie kupować przez internet

Jak bezpiecznie kupować przez internet? Zasady, o których trzeba pamiętać

6 minut czytania
Komentarze

Zakupy online dają nam często większy wybór i lepsze ceny, niż w sklepach stacjonarnych. Warto jednak wiedzieć, jak bezpiecznie kupować przez internet, aby nie narazić się na pozostanie z nieodpowiadającym nam produktem lub na inne problemy. Stosując się do opisanych przez nas zasad, znacznie zwiększycie prawdopodobieństwo tego, że zakupy w sieci będą udane.

Jak bezpiecznie kupować przez internet – najważniejsze zasady

Kupowanie w sieci często jest szybsze i wygodniejsze niż zakupy w stacjonarnych sklepach, jednak ma pewne specyficzne ograniczenia. Przede wszystkim nie możemy zobaczyć na żywo konkretnego egzemplarza produktu, który chcemy nabyć – pozostają nam zdjęcia. Nie zawsze po fotografiach i opisie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy produkt będzie nam odpowiadał. Trudniej też ocenić, czy sprzedawca, z którym mamy do czynienia, jest uczciwy. Co zatem zrobić?

Wybieraj tylko sprawdzone sklepy lub postaw na znane serwisy e-commerce

fot. Lucrezia Carnelos/Unsplash

W internecie jest pełno sklepów internetowych, ale nie brakuje takich, których działalność jest nieuczciwa. Zdarzają się witryny, na których oferowane są podrobione towary znanych marek oraz przypadki, w których sprzedawca po otrzymaniu płatności w ogóle nie wysyła zamówień. Najlepiej kupować więc w znanych, dużych sklepach internetowych, co do których ma się pewność, że działają one uczciwie.

Oczywiście mniejszych sklepów nie trzeba od razu skreślać, ale warto dokładniej im się przyjrzeć. Sprawdźmy, czy strona wygląda profesjonalnie, a sprzedawca podał informacje na swój temat (dane kontaktowe, adres firmy, numer KRS itp.) i zweryfikujmy w internetowych bazach danych, czy są one prawdziwe. Możemy również przejrzeć opinie o sklepie zamieszczone przez innych klientów – tu jednak warto zachować pewien dystans, bo nie zawsze komentarze zamieszczane w sieci są pisane przez osoby, które naprawdę kupiły coś od danego sprzedawcy.

Jeśli kupujemy produkt charakteryzujący się małą dostępnością, możemy poszukać go w znanych serwisach e-commerce, np. na Allegro. Kupowanie tam ma swoje wady i zalety, a do tych drugich można zaliczyć choćby Program Ochrony Kupujących (w razie, gdyby nasz produkt np. nie został wysłany, możemy liczyć na pomoc administracji platformy) oraz bardziej rzetelne opinie o sprzedających, niż w przypadku np. wpisów na internetowych forach.

Dokładnie zapoznaj się ze szczegółami oferty, a najlepiej także z regulaminem sklepu

fot. Christin Hume/Unsplash

Przed dokonaniem zakupu warto dokładnie przeczytać cały opis produktu i obejrzeć wszystkie zdjęcia. Szczególnie jeśli rzecz, którą chcemy kupić, jest w podejrzanie atrakcyjnej cenie. Zdarza się, że sprzedający oferuje podrobiony towar, zamieniając kolejność pojedynczych liter w tytule lub opisie. Cztery lata temu pewnemu sprzedawcy udawało się nawet zarobić na… zdjęciach smartfona Honor 7C – kupujący byli przekonani, że nabywają prawdziwe urządzenie za wyjątkowo małe pieniądze. W rzeczywistości kupowali fotografię przedstawiającą ten telefon.

W przypadku kupowania elektroniki czerwoną lampkę powinny wam opisy mówiące o tym, że urządzenie jest odnowione, powystawowe, pochodzące z nadwyżek magazynowych. Kupując np. smartfona z takim opisem, możemy otrzymać sprzęt o niepewnej historii z nieoryginalnymi podzespołami. Telefon mógł być w przeszłości uszkodzony i zostać naprawiony najmniejszym możliwym kosztem. Oczywiście sprzedawca nie napisze, że do rozbitego iPhone’a wstawił najtańszy możliwy panel dotykowy i aparat, który ma znacznie gorsze parametry, niż ten w nowym produkcie od Apple. Zamiast tego będzie przekonywał, że to właśnie np. odnowiony sprzęt lub z nadwyżki magazynowej.

Uważajcie na faktury VAT – marża. Świadczą one o tym, że jesteście kolejnym kupującym dane urządzenie i z uznawaniem gwarancji może być różnie. Nie wierzcie również w bajki o opakowaniach zastępczych oraz, głównie w przypadku ubrań, o braku metek (produkty pochodzące z rzekomego outletu). Najczęściej to bzdury, a sprzedawca najzwyczajniej oferuje nieoryginalne rzeczy. Tak jak przeciętny sprzedawca elektroniki na Allegro czy OLX nie ma dostępu do setek egzemplarzy powystawowych iPhone’ów (które w niewiadomym celu poprzekładano do nieoryginalnych pudełek), tak sprzedawca ubrań nie odbiera dostaw z tajemniczego magazynu Calvina Kleina, w którym koszulkom poobcinano metki.

Dokładnie sprawdźcie czas wysyłki towaru oraz zasady jego ewentualnego zwrotu. Nie zaszkodzi również zajrzeć do regulaminu – pamiętacie jeszcze aferę z BestCeną? Klienci tego sklepu byli przekonani, że kupują na własność smartfony w okazyjnej cenie. W rzeczywistości nabywali usługę, którą stanowił… najem sprzętu. Informacje na ten temat były przedstawione w regulaminie.

Dobrze przemyśl wybór metody płatności i formy dostawy

fot. Roberto Cortese/Unsplash

Dobry sklep internetowy najczęściej korzysta z zewnętrznych operatorów płatności (Tpay, Przelewy24, PayU itp.), co pozwala klientom wybrać najdogodniejszą dla nich metodę opłacenia zamówienia. Trudno jednoznacznie stwierdzić, która jest najlepsza.

Z jednej strony mamy Blika, który jest szybki, wygodny i, w przypadku zakupów online, mniej korzystny dla ew. oszustów. Podajemy w końcu tylko jednorazowy kod i nawet gdybyśmy wpisali go na podrobionej stronie internetowej, to nikt nam się na konto bankowe nie włamie.

Inna warta rozważenia opcja to płatność online kartą. Tu musimy się już szczególnie pilnować, gdzie podajemy dane naszej karty, ponieważ podmiot, który jest w ich posiadaniu, może pobierać nam pieniądze z konta. Korzyścią płacenia kartą w sieci jest jednak procedura chargeback. W razie, gdybyśmy np. nie otrzymali zamówionego produktu, możemy liczyć na zwrot środków za transakcję.

Istotny jest także wybór metody dostawy. Nie jest tajemnicą, że przesyłka wysłana za pośrednictwem prywatnej firmy kurierskiej z reguły dotrze do nas szybciej, niż ta nadana pocztą. Bardzo wygodne są automaty paczkowe, jednak jeśli zależy nam głównie na bezpieczeństwie, możemy wybrać dostawę pod drzwi z płatnością przy odbiorze i najlepiej poprosić kuriera, by był przy otwarciu paczki i sprawdzeniu jej zawartości (choć kurierzy są zabiegani i mogą nie mieć na to czasu).

Jeśli już kupiliśmy coś w sieci i po czasie doszliśmy do wniosku, że sprzedawca mógł nie być uczciwy, możemy dokładnie nagrać moment otwierania paczki. W razie gdyby zawartość była inna od deklarowanej, film przekażemy np. policji.

O czym jeszcze pamiętać, by bezpiecznie kupować przez internet?

Nie zapominajmy o ochronie swoich danych osobowych. Podawajmy tylko te informacje na swój temat, które są potrzebne do realizacji zamówienia. Przy zakupach online korzystajmy z pakietu danych w smartfonie lub z domowej sieci, unikajmy publicznego WiFi, które może być niezabezpieczone i wykorzystywane przez cyberprzestępców. Więcej na ten temat pisaliśmy w poradniku o bezpiecznym korzystaniu ze smartfona.

Pamiętajmy również o prawach, które nam przysługują. Chodzi głównie o to, że kupując w internecie od przedsiębiorcy, możemy zwrócić towar bez podania przyczyny w ciągu 14 dni.

zdjęcie główne: Thought Catalog/Unsplash

Motyw