Jak wyłączyć powiadomienia w Windows 10 i 11? Żegnamy dymki i komunikaty

6 minut czytania
Komentarze

Zainstalowałeś nowy system operacyjny i ciągle wyskakujące komunikaty doprowadzają cię do szewskiej pasji? Nie jesteś w tym osamotniony. Na szczęście istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z natręctwem Microsoftu – podpowiadamy jak wyłączyć powiadomienia w Windows 10 i 11.

Konfiguracja i wyłączanie powiadomień w systemie Windows. Spis treści:

  1. Nowy system powiadomień – świetna idea, którą pogrzebały domyślne ustawienia
  2. Czy powinniśmy wyłączyć wszystkie powiadomienia?
  3. Jak wyłączyć powiadomienia w Windows 10 i 11? Co zrobić, jeśli chcemy wyłączyć komunikaty tylko dla określonych aplikacji?
  4. Tryb skupienia w Windows. Jak wstrzymać powiadomienia zamiast wyłączania?
jak wyłączyć powiadomienia windows

Nowy system powiadomień – świetna idea, którą pogrzebały domyślne ustawienia

Choć centrum akcji Microsoft rozwijał na przestrzeni wielu, wielu lat, na dobrą sprawę powiadomieniami z prawdziwego zdarzenia zajął się dopiero w niezbyt dobrze przyjętym przez użytkowników systemie Windows 8. Odświeżony i kontrowersyjny design przyniósł Live Tiles (znienawidzone kafle) i Toast Notifications – wiadomości i notyfikacje systemowe o wystąpieniu zdarzenia.

Nowe podejście miało zapewnić deweloperom i użytkownikom dodatkowy kanał komunikacji, informujący o istotnych zmianach bądź aktualizacjach przede wszystkim wtedy, gdy nie znajdujemy się aktualnie w danej aplikacji. Pierwsze iteracja tego pomysłu wypadła jednak średnio, głównie przez słaby odbiór elementów UI (zwłaszcza pełnoekranowego menu Start) i ogólne niedopracowanie samej ósemki.

konfiguracja wyłączanie powiadomień

Wraz z debiutem Windows 10 w 2016 roku otrzymaliśmy szereg nowych funkcji i zmian, które można podzielić na opcje bardziej przydatne i te, które niewiele wnoszą. Najważniejsze usprawnienia dotyczyły tego, co pod maską (np. lepsze zarządzanie pamięcią), inne zaś skupiły się na funkcjonalności i produktywności. To właśnie w tej odsłonie zobaczyliśmy ulepszone centrum powiadomień, wzbogacone dodatkowo o tryb skupienia.

Ogromny potencjał tego rozwiązania jest jednak stłamszony przez domyślne ustawienia, które atakują użytkownika mnóstwem okienek z komunikatami. Pojawił się mail – ok, to ważne. Naciskam kombinację klawiszy Win + Shift + S, zaznaczam obszar zrzutu ekranu i z miejsca dostaję informację, że Wycinek został skopiowany do schowka. Czy ktoś korzystający z tego skrótu potrzebuje tej informacji?

I tak właśnie jesteśmy wręcz zalewani niepotrzebnymi powiadomieniami, które jedynie rozpraszają naszą uwagę. Nowe aplikacje posiadają komplet uprawnień do wyświetlania wiadomości i generowania zamieszania. Dołóżmy do tego alerty ze stron internetowych i mamy już pełen obraz apokalipsy. Pojawia się więc pytanie – a gdyby tak notyfikacje ograniczyć lub wyłączyć?

jak wyłączyć komunikaty

Czy powinniśmy wyłączyć wszystkie powiadomienia?

Oczywiście możemy wyłączyć prawie wszystkie powiadomienia, o czym za chwilę, ale w przypadku dwóch kategorii zalecam powściągliwość. Mam tu na myśli komunikaty dotyczące bezpieczeństwa i ochrony antywirusowej oraz aktualizacji systemowych.

Nasza reakcja na potencjalne zagrożenie związane ze szkodliwym oprogramowaniem i wirusami powinna być możliwie szybka, a sama świadomość występujących problemów potrafi zaoszczędzić nam wielu kłopotów i nieprzyjemności. Zdecydowanie nie warto wyłączać ochrony w czasie rzeczywistym czy komunikatów informujących nas o stanie zabezpieczeń.

windows defender powiadomienia

Podobnie sprawa ma się z aktualizacjami, o których szerzej pisaliśmy w tym miejscu. Nie każdy pamięta z czasów Windowsa XP i 2000 niezwykle popularnego wirusa Sasser, który wykorzystywał w swoim działaniu proces Local Security Authority Subsystem Service – lsass.exe. Przez pewien okres czasu, jeśli nie korzystaliśmy z żadnej zapory i oprogramowania antywirusowego, wystarczyło podłączyć na chwilę sprzęt do Internetu, by złapać tego robaka. Okazało się, że wirus ten zainfekował miliony komputerów, ponieważ ich właściciele mieli wyłączoną usługę Windows Update lub powiadomienia dotyczące tej usługi.

W walce z groźnymi zagrożeniami kluczowe są bowiem ściągane w ramach aktualizacji poprawki. Ataki typu zero-day, które pojawiają się w obiegu przed publikacją łatki przez producenta, wymagają od nas czujności i szybkiego reagowania.

bezpieczeństwo powiadomienia windows

Jak wyłączyć powiadomienia Windows? Co zrobić, jeśli chcemy wyłączyć komunikaty tylko dla określonych aplikacji?

Zarówno Windows 10, jak i Windows 11, umożliwia wyłączenie prawie wszystkich powiadomień (poza krytycznymi), bądź selektywne wyłączenie powiadomień tylko dla określonych przez nas aplikacji.

Konfigurację przeprowadzimy w zakładce System / Powiadomienia. Wystarczy wcisnąć kombinację klawiszy Win + S (bądź kliknąć na menu Start) i wpisać frazę Powiadomienia:

jak wyłączyć powiadomienia skonfigurować

Już pierwsza opcja na samej górze (suwak w prawym górnym rogu) pozwoli nam wybrać czy powiadomienia powinny się wyświetlać, czy też prawie wszystkie wyłączamy (ustawienie globalne). Dlaczego prawie? W ten sposób nie wyłączymy komunikatów Windows Update i Windows Defender – opcje te znajdziemy w oknie konfiguracji tych usług.

Po rozwinięciu listy możemy włączać lub wyłączać następujące powiadomienia i funkcje:

  • powiadomienia na ekranie blokady – dzięki wyłączeniu tej funkcji przypadkowe osoby nie zobaczą np. prywatnych wiadomości zaciągniętych z kanałów social media lub innych źródeł,
  • przypomnienia i komunikaty dotyczące połączeń VoIP,
  • odtwarzanie dźwięków powiadomień – opcjonalnie istnieje możliwość pozostawienia okna komunikatów i wyłączenia jedynie dźwięków odtwarzanych po zarejestrowaniu zdarzenia.
jak wyłączyć notyfikacje

Selektywne wyłączanie komunikatów dla określonych programów znajduje się nieco niżej, w sekcji Powiadomienia z aplikacji i od innych nadawców:

wyłączanie komunikatów windows

Na samym dole tego okna możemy także zdefiniować czy chcemy być informowani o nowych funkcjach dostępnych po aktualizacjach (zazwyczaj dotyczy to głównych wydań, a nie mniejszych poprawek), sposobach konfiguracji urządzeń i wskazówkach dotyczących korzystania z systemu Windows.

Tryb skupienia Windows. Jak wstrzymać powiadomienia zamiast wyłączania?

Ostatecznie wcale nie musimy wyłączać powiadomień – alternatywnie możemy je jedynie wyciszać, tak by nic nie rozpraszało naszej uwagi. Komunikaty nadal będą na nas czekały i nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy zerknęli na nie w dowolnie pasującej nam chwili, np. po okresie wzmożonego wysiłku i skupienia. To sposób z gatunku „wilk syty i owca cała” – z jednej strony nic nam nie umknie, z drugiej zaś zachowamy ciszę, spokój i porządek w komunikacji z systemem.

Tak właśnie działa windowsowy Tryb Skupienia. Do panelu ustawień tego trybu przejdziemy wprost z okna konfiguracji powiadomień:

tryb skupienia windows

W tym miejscu łatwo określimy, które powiadomienia mają być dla nas widoczne:

  • wyłączone – oznacza wyświetlanie wszystkich powiadomień,
  • tylko priorytetowe – klikając na przycisk Dostosuj listę priorytetów zdefiniujemy, które aplikacje, kontakty i formy łączności (połączenia i wiadomości sms), mają możliwość wyświetlania notyfikacji (alarmy pozostaną aktywne),
  • tylko alarmy – przenosi wszystkie komunikaty do centrum powiadomień, gdzie będziemy je później mogli przejrzeć, poza ustawionymi wcześniej alarmami.

Przydatne będzie również określenie czy po wyłączeniu trybu skupienia ma zostać pokazane podsumowanie tego, co zostało pominięte oraz zdefiniowanie reguł automatycznych, np. sposobu wyświetlania informacji przy uruchamianiu aplikacji pełnoekranowej:

tryb skupienia powiadomienia konfiguracja

Motyw