Kupiłeś grę lub apkę na Androida, z której nie jesteś do końca zadowolony bądź dokonałeś zakupu przez pomyłkę? Pieniądze możesz łatwo odzyskać zarówno z poziomu przeglądarki internetowej, jak i aplikacji sklepu Google Play – zwrot za zakupy to kwestia zaledwie kilku kliknięć.
Spis treści
- Kiedy możemy się ubiegać o zwrot środków?
- Google Play – zwrot za zakupy w przeglądarce
- Google Play – zwrot za zakupy w przeglądarce z wyjaśnieniem przyczyny
- Google Play – zwrot za zakupy w aplikacji na telefonie
Kiedy możemy się ubiegać o zwrot środków?
Najważniejszy jest czas naszej reakcji oraz rodzaj zwracanej treści.
Aplikacje i gry (treści cyfrowe), możemy zwrócić w ciągu dwóch godzin od zakupu. W momencie zakupu bądź subskrypcji treści cyfrowych za pomocą Google Play wyrażamy zgodę na natychmiastowe udostępnienie tych treści, o czym jesteśmy informowani na etapie składania zamówienia. Dla klienta oznacza to zrzeczenie się prawa do odstąpienia od umowy zakupu wynikającego z ustawy. Czasami grzecznościowo możemy otrzymać zwrot po tym terminie, ale nie mamy tutaj żadnej pewności (w dalszej części poradnika wyjaśnimy, jak o to poprosić). Zwrotu aplikacji czy gry możemy dokonać tylko raz, ponowny zakup będzie już wiążący.
Gry i aplikacje to oczywiście nie wszystko, co ma do zaoferowania sklep Google Play. Na zwrot środków za treści z działów Filmy i Książki mamy siedem dni, przy czym zapis z regulaminu odnośnie książek stwierdza, że dotyczy to większości pozycji, a więc nie wszystkich.
Usługi cyfrowe traktowane są zupełnie inaczej. W tym przypadku na zwrot mamy 14 dni od momentu dokonania zakupu. Jeśli więc kupimy za pomocą Asystenta Google np. usługę przechowywania plików, możemy anulować ten zakup w ciągu dwóch tygodni i otrzymać pełny zwrot środków.
Zwrotom nie będzie podlegał zakup subskrypcji Muzyka Google Play. Subskrypcję można anulować, a dostęp do treści stracimy wraz z końcem opłaconego okresu. Pojedyncze utwory i albumy możemy zwrócić do siedmiu dni, pod warunkiem, że nie zostały pobrane ani odtworzone.
Jedynym wyjątkiem od reguł opisanych powyżej są sytuacje, w których zakupiona treść bądź usługa jest wadliwa, niedostępna lub nie działa zgodnie z opisem.
Czytaj więcej: Rezygnacja z Netflix. Jak anulować subskrypcję w 2022?
Google Play – zwrot za zakupy w przeglądarce
W pierwszym kroku musimy zalogować się na konto Google, z którego dokonaliśmy zakupu. Następnie przechodzimy na stronę umożliwiającą przesłanie formularza zwrotu:
Zwrot środków w Google Play w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego i w Wielkiej Brytanii
Klikamy w niebieski przycisk Poproś o zwrot środków:
Zostaniemy poproszeni o zapoznanie się z zasadami dokonywania zwrotów. Po wybraniu Dalej musimy potwierdzić czy zakup został zrealizowany na tym koncie.
Następnie wybieramy aplikację, za którą chcemy otrzymać zwrot środków oraz jeden z predefiniowanych powodów rezygnacji (np. „nie interesuje mnie już ten zakup”).
W ostatnim kroku potwierdzamy chęć dokonania zwrotu klikając na przycisk Prośba o zwrot środków, po czym otrzymamy potwierdzenie przetwarzania żądania.
Google Play – zwrot za zakupy w przeglądarce z wyjaśnieniem przyczyny
Jeśli chcemy poprosić o zwrot np. po terminie i dodatkowo pragniemy wyjaśnić naszą sytuację, możemy to zrobić logując się na stronie Sklepu Google Play pod adresem:
W prawym górnym rogu klikamy na przycisk Zaloguj się i logujemy się na konto, z którego dokonaliśmy zakupu:
Po zalogowaniu się wybieramy zakładkę Konto z menu po lewej stronie, jak na zrzucie poniżej:
Domyślnie wylądujemy na podstronie dotyczącej nagród. Z menu pod paskiem wyszukiwania przechodzimy do Historii zamówień:
Teraz wypada nam wybrać z listy aplikację, za którą chcemy otrzymać zwrot środków. Wybieramy w tym miejscu opcję Zgłoś problem oraz powód rezygnacji:
W następnym kroku możemy wyjaśnić sytuację oraz przesłać nasze zgłoszenie.
Google Play – zwrot za zakupy w aplikacji na telefonie
Zwrot w aplikacji Google Play na telefonie przebiega wyjątkowo szybko i sprawnie. Możemy go dokonać na dwa sposoby – z poziomu strony głównej zwracanej gry bądź aplikacji (treści cyfrowej) lub przy wykorzystaniu zakładki Płatności i subskrypcje znajdującej się w ustawieniach.
W tym pierwszym scenariuszu wystarczy kliknąć na przycisk Zwrot pieniędzy i potwierdzić nasze intencje, jak na zrzucie poniżej:
Możemy także skorzystać z opcji w ustawieniach. Po otwarciu aplikacji Sklep Google Play klikamy na ikonę naszego profilu w prawym górnym rogu ekranu, a następnie przechodzimy do Płatności i subskrypcje:
W następnym kroku wybieramy zakładkę Budżet i historia:
Teraz pozostaje już tylko znaleźć aplikację na liście. Po kliknięciu w interesującą nas pozycję pokażą się opcje Wyświetl oraz Zwrot środków. Wybór zwrotu pozwoli nam zakończyć procedurę: