jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? Wszystko, co trzeba wiedzieć

7 minut czytania
Komentarze

Sklep internetowy to bardzo ciekawy pomysł na biznes, jednak wiele osób zastanawia się, jak go założyć. Po początkowym entuzjazmie związanym z szansą na własną działalność, która będzie przynosić dochody, pojawiają się pytania o to, co sprzedawać, jak wypromować swój sklep, jak ogarnąć kwestie techniczne. Mamy nadzieję, że ten poradnik rozwieje wiele Waszych wątpliwości.

Zacznijmy od tego, dlaczego warto mieć swój e-sklep

jak założyć sklep internetowy

Sklep internetowy to świetny pomysł na rozpoczęcie działalności sprzedażowej. Dlaczego? Często pierwszym problemem, jaki napotykają osoby chcące zająć się handlem, jest brak dużych funduszy na start i obawa przed dużym zaangażowaniem się w projekt, którego losy nie są całkowicie przewidywalne. Sklep internetowy w wielu wypadkach pozwala zaoszczędzić na kosztach lokali, magazynów, pracowników. Znane są przypadki sklepów, które zaczynały działać w domach założycieli, np. magazynem na produkty był niewielki pokój. Z biegiem czasu te sklepy, którym udało się przyciągnąć wielu klientów, stopniowo profesjonalizowały swoją działalność. Niektóre z nich zaczęły zatrudniać pracowników lub nawet udało im się otworzyć kilka stacjonarnych salonów.

Dzięki sklepowi internetowemu nie musimy już na starcie szukać lokalu do wynajęcia i inwestować dużego kapitału. Ryzykujemy naprawdę niewiele i obserwujemy, jaki przyniesie to skutek.

Decyzja podjęta, czas na dalsze kroki. Jak założyć sklep internetowy i co w nim sprzedawać?

Chcąc założyć sklep internetowy, powinniśmy zainteresować się zakupem domeny i serwera. Istnieją wprawdzie gotowe platformy, na których można założyć swój sklep (np. Cupsell – dla podmiotów chcących oferować odzież i gadżety z nadrukami), jednak zazwyczaj są one w jakimś stopniu ograniczone i wyglądają znacznie mniej profesjonalnie. Jeżeli brakuje nam umiejętności, przyda się pomoc grafika oraz informatyka. Stronę internetową naszego sklepu trzeba zaprojektować tak, by dobrze wyglądała, ale była też funkcjonalna. Możemy też skorzystać z kreatorów stron WWW dostępnych w sieci, jeśli chcemy zrobić wszystko sami, a nie mamy doświadczenia w tworzeniu witryn internetowych. Pamiętajmy, że w sklepie internetowym nie może zabraknąć podstrony z ofertami produktów czy wirtualnego koszyka zakupowego. Przydadzą się również takie elementy, jak okienko czatu z obsługą klienta.

jak założyć sklep internetowy

Co sprzedawać? Najlepiej produkty, na których się znamy, z branży, którą lubimy. Pozwoli to nam na bycie autentycznym oraz na większe zaangażowanie – klienci z czasem to docenią, a my nie utracimy tak szybko zapału do pracy. O tym, co można sprzedawać, będzie jeszcze kilka słów w kolejnych akapitach. Jeśli chcemy zająć się wyłącznie sprzedażą produktów i nie angażować się w proces ich produkcji, warto nawiązać kontakt z hurtowniami.

Jak wypromować swój sklep internetowy?

Być może pamiętacie, jak dużą popularnością kilka lat temu cieszyły się koszulki patriotyczne. Pojawiły się marki, które zaczynając od prostych sklepów internetowych, skończyły na ogólnopolskiej rozpoznawalności i stacjonarnych salonach w największych galeriach handlowych w Polsce. Zwróćmy jednak uwagę na początki przynajmniej niektórych z tych sklepów. Na portalach społecznościowych pojawiały się profile związane z określoną tematyką. Administratorzy prezentowali różne projekty, grafiki, które z czasem zdobyły popularność. Wtedy zdecydowano się przenieść lubiane i docenione projekty na koszulki, a ludzie wręcz czekali, by je kupić. Gdyby od razu przedstawić ludziom koszulkę z określonym motywem i przekonywać o jej wspaniałości, efekt mógłby być znacznie gorszy.

Era mediów społecznościowych pozwala bezpłatnie zacząć kreować swoją markę. Jeśli bardzo się czymś interesujemy, mamy wiedzę na jakiś temat lub np. tworzymy projekty graficzne, rękodzieło, cokolwiek – możemy wymyślić chwytliwą nazwę określającą to, co robimy i zacząć dzielić się z ludźmi naszymi pomysłami czy wiedzą. Z czasem, gdy zgromadzimy wokół swojej działalności pewną grupę osób, możemy część swojej wiedzy oferować w formie e-booków w sklepie internetowym lub rozpocząć sprzedaż w takim sklepie tworzonych przez nas rzeczy. Oczywiście wiele zależy od tego, co chcemy sprzedawać. Nieco inaczej będzie też wyglądała sytuacja, w której chcemy sprowadzać skądś towar i wystawiać go w swoim sklepie.

Przyjmijmy jednak, że nasz sklep już działa. Jak zwiększyć sprzedaż, sprawiać, by klienci wracali? Kupony rabatowe czy newsletter to narzędzia, które z pewnością warto wykorzystać. Sami korzystamy z newslettera w naszym sklepie Android.com.pl. Pomocne mogą być także kampanie reklamowe, można zainteresować się takimi narzędziami jak Google AdWords. Nic nie dzieje się z dnia na dzień, musimy zadbać o chwytliwą i łatwą do zapamiętania nazwę sklepu, a następnie odpowiednio pozycjonować naszą witrynę w sieci.

Kilka rzeczy, o których warto pamiętać

jak założyć sklep internetowy

Żeby nasz sklep odpowiednio funkcjonował i był pozytywnie postrzegany przez klientów, warto jeszcze zadbać o kilka istotnych aspektów. Część z nich może wydawać się oczywista, ale nie każdy o nich pamięta.

  • Zadbaj o dobre zdjęcia sprzedawanych produktów. Niech każda oferta ma przynajmniej kilka zdjęć w dobrej jakości. Najlepiej, by nie zabrakło realnych zdjęć, pokazujących jak produkt wygląda w codziennych warunkach – komputerowe projekty to nie wszystko. Dobrze wykonane fotografie wzbudzają zaufanie.
  • Im więcej metod płatności, tym lepiej. Klienci lubią mieć wybór. Znajdą się tacy, którzy lubią płacić kartą w sieci, jak i ci, którzy preferują Blika. Możemy skorzystać z systemu do płatności online, jak chociażby DotPay, który to udostępnia kolejne metody płatności.
  • Nawiąż współpracę z internetowymi twórcami działającymi w branży, którą zajmuje się Twój sklep. Uzgodniliśmy już, że dobrze jest mieć jakiś dorobek i wiarygodność, zanim zaczniemy coś oferować ludziom. Możemy jednak zamiast tego rozpocząć współpracę z twórcami internetowymi. Przykładowo, otworzyliśmy właśnie sklep internetowy z oponami samochodowymi. Jest naprawdę świetny, ale nikt go nie kojarzy i trudno nam o pierwszych klientów. Skontaktujmy się więc z blogerami czy YouTuberami z branży motoryzacyjnej, może przygotują materiał o naszym sklepie Możemy też stworzyć kody rabatowe, które internetowi twórcy będą przekazywać swojej publiczności. Gdy znana osoba będzie wspominała o naszym sklepie swojej publice, nasza działalność zyska na wiarygodności.
  • Działaj na wielu frontach. Możesz wystawiać swoje oferty np. także na Allegro, dopasowując ceny do aktualnych prowizji na tej platformie. Niektórzy wolą kupować właśnie tam.
  • Zwróć uwagę na to, że dobrze zaoferować klientom różne formy dostawy. Możesz w tym celu nawiązać współpracę z firmami kurierskimi.
  • Pamiętaj o załatwieniu kwestii prawnych. Twój e-sklep musi posiadać regulamin. Konieczne może być również założenie działalności gospodarczej. Tu jednak jest pewien wyjątek: możesz prowadzić działalność nierejestrowaną, jeśli Twoje przychody z niej nie przekraczają określonego progu. Jaki jest ten próg? Jak podaje portal mambiznes.pl, w 2019 roku była to kwota 1125 zł w skali miesiąca. Jeśli nie przekraczasz progu, nie musisz odprowadzać składek ZUS. Jesteś natomiast zobligowany do wykazania dochodów w formularzu PIT i zapłacenia od nich podatku.
  • Zadbaj o przejrzystość. Klient nie będzie zachwycony, gdy zostanie zasypany toną informacji i wyskakujących okienek. Czasem warto postawić na minimalizm. Zobacz, jak wygląda to na przykładzie naszego sklepu Android.com.pl.

Czytaj także: Bankowość mobilna – jak korzystać, bezpieczeństwo, funkcje

Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie

Sklep internetowy to świetny pomysł na biznes. Niewiele ryzykujemy, a możemy dużo zyskać. Nie musimy rezygnować z pracy na etacie, otwierając swój sklep internetowy. Konieczne jest zadbanie o kilka kwestii technicznych, a także o wypromowanie swojego sklepu. Na szczęście, dopóki nasza działalność nie zacznie nam przynosić odpowiednich dochodów, nie musimy jej rejestrować. Wystarczy rozliczyć się z Urzędem Skarbowym na koniec roku.

Motyw