konfiguracja telefonu

Konfiguracja telefonu – pierwsze kroki, co zrobić, gdy nie działa internet/MMS?

6 minut czytania
Komentarze

Gdy kupujemy nowego smartfona, jedną z kwestii, przez które musimy przebrnąć, jest konfiguracja telefonu. Jeśli jesteśmy już nieco zaznajomieni z technologią i do tego mamy odrobinę szczęścia oraz cierpliwości, może być to tylko formalność. Zdarza się jednak, że cały proces staje się skomplikowany i stanowi przeszkodę na drodze do korzystania z możliwości nowego urządzenia. Dlatego w tym tekście poruszymy najważniejsze aspekty konfiguracji telefonu i poradzimy, co robić w razie problemów.

Co to jest konfiguracja telefonu i co się na nią składa?

Konfiguracja smartfona pozwala dopasować jego ustawienia tak, by poszczególne funkcje działały w odpowiedni sposób, dopasowany do usług naszego operatora oraz naszych preferencji. Ma ona kilka etapów. Pierwszym z nich jest utworzenie konta Google lub Apple ID. Jeżeli odpowiednie konto mieliśmy założone już wcześniej, wystarczy się jednak zalogować. Będzie do tego potrzebne wprawdzie połączenie z internetem, ale ustawieniami transmisji danych możemy zająć się później i do logowania się do konta Google bądź Apple wykorzystać połączenie z siecią WiFi.

Konfiguracja smartfona jest związana także z wprowadzeniem odpowiednich ustawień, by telefon mógł odbierać wiadomości MMS, jak również łączyć się z internetem. Nie zawsze proces ten przebiega automatycznie, jak byśmy sobie tego życzyli i po jakimś czasie orientujemy się, że pewne funkcje w naszym telefonie nie działają. Wtedy powinniśmy sprawdzić, czy wszystko zostało prawidłowo skonfigurowane. Ostatecznością może być skontaktowanie się z operatorem, w większości przypadków poradzimy sobie jednak sami.

Zacznijmy od początku, czyli co się stanie, gdy po raz pierwszy włączymy smartfona?

konfiguracja telefonu

Jak już wspominałem, przy pierwszym włączeniu smartfona powinniśmy zalogować się na swoje konto Google (jeśli telefon pracuje pod kontrolą systemu Android) lub Apple (jeżeli kupiliśmy iPhone’a). Tu nie ma wielkiej filozofii, jesteśmy w zasadzie krok po kroku prowadzeni przez komunikaty, które wyświetlają się na ekranie. Apple lub Google mogą zapytać nas także o kilka kwestii związanych ze sposobem odblokowywaniem urządzenia czy z prywatnością. Wystarczy uważnie czytać to, co jest na ekranie i nie powinno być żadnych problemów. Jeśli nawet coś pominiemy, z reguły będziemy mogli później do tego wrócić.

Czy ręczna konfiguracja jest potrzebna, by odbierać wiadomości i łączyć się z internetem?

Wiele smartfonów posiada oprogramowanie do konfiguracji, które automatycznie wyszuka najlepsze dla nas ustawienia. Zdarza się także, że operator przesyła wiadomość SMS z odnośnikiem do konfiguracji. Klikając zainstaluj sprawimy, że telefon bez naszej większej ingerencji przystosuje się do sprawnego działania. Jeśli jednak przeoczyliśmy wiadomość z danymi do konfiguracji lub automatycznie ustawione parametry nie pozwalają na odpowiednie działanie niektórych funkcji telefonu, cofnijmy się do ustawień.

Konfiguracja internetu w Play, Plus, Orange i T-Mobile

Na początek internet. Co zrobić, jeśli nie działa w naszym smartfonie? Upewnijmy się, czy mamy włączoną transmisję danych. Możemy to zrobić w ustawieniach, często skrót do tej opcji znajduje się nad powiadomieniami w menu rozwijanym z górnej belki. Transmisja jest włączona, pakiet danych u operatora aktywny, a internetu wciąż brak? Wchodzimy w ustawienia>połączenia>sieci komórkowe (zależnie od smartfona, poszczególne elementy w menu mogą być nieco inaczej nazwane lub uszeregowane) i edytujemy punkt dostępu.

konfiguracja telefonu

W sieci Play nazwą punktu dostępu (APN) powinna być fraza Internet. Numer dostępowy to *99#, a DNS powinien być ustawiony jako dynamiczny. Pola takie jak nazwa użytkownika czy hasło mogą pozostać puste.

Jeżeli jesteśmy klientami Plusa, poszczególne pola należy wypełnić nieco inaczej. Nazwa to Plus, APN – plus, typ uwierzytelniania: PAP, typ APN: Internet lub default.

W Orange wypełniamy poszczególne pola w następujący sposób: nazwa: Internet, APN: Internetipv6, nazwa użytkownika: Internet, hasło: Internet, MCC: 260, MNC: 03, typ APN: default,supl, protokół APN: IPv6 lub IPv4.

W T-Mobile zarówno w polach nazwa, jak i APN należy wpisać słowo internet. Typ uwierzytelniania to PAP, typ APN to default,supl, a protokół APN – IPv4.

Jeżeli nie radzimy sobie z konfiguracją internetu, na stronach internetowych operatorów można znaleźć zakładki poświęcone właśnie ustawieniom internetu. Podajemy nasz numer telefonu i operator prześle nam odpowiednią konfigurację.

Konfiguracja MMS w Play, Plus, Orange i T-Mobile

Wiadomości SMS nie są dziś specjalnie popularne. Gdy chcemy komuś wysłać zdjęcie, zazwyczaj łatwiej zrobić to przez komunikator typu Messenger lub WhatsApp. Mimo wszystko czasem może zdarzyć się, że ktoś wyśle nam coś MMS-em. Co zrobić, żeby uniknąć ewentualnych problemów z odbiorem wiadomości?

Jeżeli jesteśmy klientami Play, konfiguracją MMS przeważnie nie musimy zawracać sobie głowy. Telefon kupiony u operatora będzie miał już wszystko ustawione. W innym wypadku po zainstalowaniu karty SIM otrzymamy wiadomość od Play z gotową konfiguracją. Szczegóły znajdują się na stronie Play poświęconej autokonfiguracji.

Plus pozwala na konfigurację online. Musimy podać nasz numer telefonu i pobrać kod PIN. Dzięki niemu będziemy mogli dokończyć cały proces.

Orange udostępnia na swojej stronie instrukcje konfiguracji MMS w zależności od posiadanego urządzenia. W powyższym filmie jest także dokładnie przedstawione, co i w jakich polach należy wpisać, by ręcznie skonfigurować odbieranie MMS-ów.

Co zrobić, jeśli jesteśmy klientami T-Mobile i mamy problem z MMS-ami? Powinniśmy wejść w ustawienia>więcej>sieci komórkowe>punkty dostępowe>menu/opcje>przywróć domyślne. Możemy także w punktach dostępowych wybrać „nowy APN” i wypełnić poszczególne pola w odpowiedni sposób: APN: mms, MMSC: http://mms/servlets/mms, proxy dla MMS: 213.158.194.226, port MMS: 8080, MCC: 260, MNC: 02, typ uwierzytelniania: PAP, typ APN: mms, protokół APN: Ipv4.

Konfiguracja telefonu to bardzo ważny aspekt, ale co jeszcze warto zrobić po zakupie nowego urządzenia?

Skoro mamy nowego smartfona, a konfiguracja telefonu już za nami, rozsądną decyzją będzie zaopatrzenie się w odpowiednie akcesoria ochronne. Podstawowe etui i szkło na ekran nie są dużym wydatkiem w porównaniu do ceny, jaką płacimy często za sam telefon. Akcesoria te pozwolą natomiast uniknąć sytuacji, w której dopiero co kupione urządzenie ma np. zbity ekran po pechowym upadku.

Czytaj także: Etui, szkła, folie i nie tylko – jak dobierać akcesoria do swojego smartfona?

Jeżeli chcecie dowiedzieć się, co jeszcze warto zrobić przy pierwszym uruchomieniu smartfona, zajrzyjcie do podlinkowanego tekstu. Oprócz konfiguracji poruszamy w nim także m.in. temat aktualizacji aplikacji, rozmiarów kart SIM oraz sprawdzenia, czy urządzenie działa prawidłowo.

Motyw