Pomyśl zanim udostępnisz

Pomyśl, zanim udostępnisz – Policja ostrzega przed nagimi zdjęciami

3 minuty czytania
Komentarze

THINK BEFORE YOU SHARE, czyli Pomyśl, zanim udostępnisz to międzynarodowa akcja, która ma na celu przestrzeganie młodzieży przed udostępnieniem nagich zdjęć w sieci — nawet jeśli te mają trafić jedynie do znajomych. Problem ten jest z roku na rok coraz bardziej poważny. Można go rozbić na dwa przypadki: osoby, które dostają nagie zdjęcia wbrew swojej woli, oraz takie, których prywatne zdjęcia stają się publiczne po ich udostępnieniu osobie, której ufały.

Pomyśl, zanim udostępnisz

Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie:

Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego, polska Policja obok innych 28 krajów zrzeszonych w Fundacji AMBER Alert Europe, włączyła się w zainicjowany przez tę organizację projekt pod hasłem „THINK BEFORE YOU SHARE” („Pomyśl, zanim udostępnisz”). Celem tegorocznej kampanii jest podniesienie świadomości na temat coraz bardziej powszechnego wśród młodych ludzi, zwyczaju nieodpowiedzialnego dzielenia się swoimi zdjęciami z podtekstem erotycznym, zwanymi popularnie “nudesami”. Jak podaje Amber Alert Europe, jeden na trzech nastolatków przyznaje, że otrzymał tego typu zdjęcia bez wiedzy i zgody osoby, której nagi wizerunek jest upubliczniany.

Jak więc widać, problem ten stale narasta. Biorąc pod uwagę, że młodzi ludzie coraz więcej czasu spędzają w cyfrowym świecie nie jest to niczym dziwnym. O ile rozebranie się na żywo przed znajomymi byłoby czymś, do czego raczej mało kto byłby zdolny, to zrobienie nagiego zdjęcia będąc samemu — często za namowami osoby, której chce się w jakiś sposób… zaimponować, to już coś innego. Konsekwencje takiej decyzji mogą być jednak tragiczne.

Zobacz też: Rozstali się, a on wrzucił jej nagie zdjęcia na Facebooka. Co jest nie tak z FB?

Media społecznościowe i aplikacje do przesyłania wiadomości stają się coraz bardziej popularne wśród nastolatków w celu odkrywania i wyrażania swojej seksualności. Dotyczy to nagrywania jak i udostępniania roznegliżowanych zdjęć. Wielu młodych ludzi uważa je za zupełnie nieszkodliwe, a udostępniane przez nich „nudesy” ich odbiorca zachowa tylko dla siebie. Rzeczywistość jest inna. Intencją kampanii jest uświadomienie wszystkim, że tego typu zdjęcia przekazane innym, mogą powodować daleko idące konsekwencje, zarówno zdrowotne (depresja, zaniżenie własnej wartości), jak też prowadzić do zachowań kryminalnych takich jak szantaż czy przemoc.

 -– twierdzi Frank Hӧen, prezes i założyciel fundacji AMBER Alert Europe.

Trzeba jednak przyznać, że firm nagrany dla propagowania akcji wygląda mało poważnie i zdaje się niepowiązany z akcją, ponieważ przedstawiona na nim sytuacja jest nieco inna. Jednak to może być jego atut: w końcu ckliwe i smutne filmiki informacyjne… no cóż, mało kogo obchodzą, większość wyjdzie z założenia: mnie to nie dotyczy. Organizatorzy akcji w ten sposób wyjaśniają taki, a nie inny sposób przekazu:

Często humor jest najlepszym sposobem na poruszenie poważnego tematu. Kiedy nasi przyjaciele z AMBER Alert Europe poprosili nas o opracowanie koncepcji podniesienia świadomości wśród nieletnich, pomyśleliśmy o przedstawieniu tego tematu w żartobliwym kontekście, ale z mocnym, prawdziwym akcentem. Spot prezentuje 15-letnią solenizantkę, której reputacja topnieje na jej oczach, podczas gdy jej rodzice dumnie pokazują jej zdjęcia jako nagiego szkraba, a goście je fotografują i rozsyłają dalej. Poprzez ten spot wysyłamy przesłanie, które dotrze swoim przekazem do młodych ludzi. Jestem całkiem pewien, że będą się śmiać, ale w głębi duszy wiedzą dokładnie, czego odtąd NIE robić.

 – informuje Ricardo Wolff, dyrektor kreatywny Innocean Berlin.

Źródło: Lublin112, YouTube

Motyw