zielony utleniacz

Zielony utleniacz usunie odór z myjni samochodowych? Ciekawy pomysł naukowców

Naukowcy zaproponowali nowe zastosowanie dla związku z obszaru tzw. zielonej chemii. Zielony utleniacz pod postacią żelazianu potasu może zdezynfekować nieprzyjemnie pachnącą wodę z myjni samochodowych. Przeprowadzono już stosowny eksperyment, którego wyniki opisano w czasopiśmie naukowym.

Zielony utleniacz kontra odór z myjni

fot. nick Kaufman/Unsplash

Woda z myjni samochodowych zawiera bakterie gnilne m.in. z zanieczyszczeń na oponach. Można ją jednak zdezynfekować paramagnetyczną solą żelaza, czyli żelazianem potasu. Nowe zastosowanie dla tego nietypowego związku wskazali Maciej Thomas (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie – PK), Przemysław Drzewicz (Państwowy Instytut Geologiczny Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie), Angelika Więckol-Ryk (Główny Instytut Górnictwa w Katowicach) i Balamurugan Panneerselvam (M. Kumarasamy College of Engineering w Indiach).

Okazuje się, że żelazian potasu może usuwać zawiesiny, metale ciężkie i inne zanieczyszczenia występujące w wodach, redukując się do wodorotlenku żelaza (III), który nie szkodzi środowisku. Właśnie dlatego jest nazywany zielonym utleniaczem. Problemem odoru w myjniach samochodowych zlokalizowanych przy stacjach benzynowych zajął się międzynarodowy zespół. Badacze pobrali próbki wody i poddali je badaniom fizykochemicznym i mikrobiologicznym. Wnioski? Powstawanie odoru jest związane z obecnością w wodzie bakterii gnilnych. Prawdopodobnie pochodzą one z zanieczyszczeń organicznych pokrywających opony pojazdów.

Żelazian potasu wykazuje silne działanie utleniające, więc postanowiono wykorzystać go do dezynfekcji wody. Zastosowanie tej paramagnetycznej soli żelaza spowodowało nie tylko usunięcie z wody bakterii gnilnych, a w konsekwencji nieprzyjemnych zapachów, ale również usunięcie innych zanieczyszczeń i poprawę innych istotnych parametrów jakościowych zanieczyszczonej wody. Dzięki temu, oczyszczona w ten sposób woda będzie mogła być skierowana do tzw. wstępnego mycia pojazdów lub wykorzystana w innych procesach – stwierdzili autorzy badania. Publikacja wyników eksperymentu nastąpiła w czasopiśmie Environmental Science and Pollution Research.

Czytaj także: Polacy stworzyli wyjątkowy kwantowy nanomagnes – to ważne odkrycie dla informatyki

Pierwszy autor pracy dr inż. Thomas zwraca uwagę na to, że działanie utleniające żelazianu potasu stanowi przesłankę do zastąpienia w niektórych procesach tradycyjnych utleniaczy, takich jak ozon, podchloryn oraz nadmanganian. Ich stosowanie często oznacza bowiem skutki uboczne w postaci szkodliwych produktów utleniania.

źródło: Nauka w Polsce, zdjęcie główne: Clement M./Unsplash