statek pozbiera śmieci

Zeroemisyjny statek pozbiera śmieci z wody – projekt jednostki powstaje w Gdańsku

2 minuty czytania
Komentarze

Na Politechnice Gdańskiej powstaje ciekawy wynalazek – to zeroemisyjny statek, który pozbiera śmieci z portów i obszarów przybrzeżnych. Uczelnia realizuje projekt razem z partnerami z Tajwanu. Znane są już pierwsze szczegóły na temat możliwości opracowywanej jednostki.

Zeroemisyjny statek pozbiera śmieci z wody

fot. Cristian Palmer/Unsplash

Naukowcy planują zaprojektować statek o długości 24 metrów i wysokim poziomie autonomiczności – ingerencja ze strony pracowników obsługi ma być niewielka. Główną funkcją jednostki będzie zbieranie odpadów z wody oraz odbieranie śmieci z innych statków. Miejscem pracy opracowywanej jednostki mają być porty, przystanie i śródlądowe drogi wodne, czyli akweny ograniczone z nawigacyjnego punktu widzenia. Statek ma być w stanie ominąć przeszkody, podpłynąć do jednostki znajdującej się na redzie portu, odebrać odpady i powrócić do stacji brzegowej.

Jak wyjaśnia w rozmowie z PAP dr inż. Maciej Reichel z międzyzakładowego zespołu naukowców z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, docelowo statek ma również potrafić usunąć rozlewy olejowe. Jednostka nie będzie jednak przeszukiwała dna morskiego, by usunąć głęboko zalegające odpady. Spodziewamy się, że zmniejszenie zanieczyszczenia wód przybrzeżnych pozytywnie wpłynie na faunę i florę morską. Ponadto sam statek ma być jednostką zero-emisyjną, zasilaną energią elektryczną. Będzie więc cichy (hałasy generowane przez statek mają szkodliwy wpływ na organizmy morskie) i nie będzie emitował szkodliwych spalin – wyjaśnia dr inż. Maciej Reichel.

Projekt przewiduje analizę możliwości wykorzystania jednostki w trzech portach: w Polsce, na Tajwanie oraz w Rotterdamie. Rozwiązanie ma być możliwie uniwersalne, dzięki czemu statek będzie mógł być zastosowany w różnych miejscach i poprawić czystość wód przybrzeżnych. Projektanci wykorzystają badania modelowe i metody numerycznej mechaniki płynów, by ocenić efektywność napędu i manewrowości statku. W przyszłości chcą też wykorzystać zagadnienia uczenia maszynowego do wykrywania odpadów i autonomicznego planowania trajektorii ruchu jednostki.

Czytaj także: Ikea z nagrodą Red Dot Award za stolik z wbudowanym oczyszczaczem powietrza

Jak informuje Politechnika Gdańska, konsorcjum funkcjonuje w ramach programu finansowania dziewiątego konkursu na wspólne projekty bilateralne w ramach współpracy polsko-tajwańskiej. Polską część finansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a tajwańską Ministry of Science and Technology.

źródło: Nauka w Polsce, zdjęcie główne: Naja Bertolt Jensen/Unsplash

Motyw