Nietoperze wampiry - problemy z DNA

Wampiry to genetyczna pomyłka – odkryto tajemnicę tych małych krwiopijców

Paweł Maretycz Paweł Maretycz Newsy

Biorąc pod uwagę, że wampiry są kojarzone od wieków z nietoperzami, ale gatunki pijące krew poznano znacznie później, to trzeba przyznać, że jest to zabawny zbieg okoliczności. Oczywiście bladzi ludzie potrzebujący krwi, których zabija światło słoneczne… no cóż, istnieją. Nie są to jednak mityczne wampiry, a po prostu zbiór kilku nieprzyjemnych chorób genetycznych, które jednak nie czynią z nikogo władcą mroku. Dziwnym zbiegiem okoliczności problemy genetyczne są także przyczyną istnienie nietoperzy wampirów.

Nietoperze wampiry – problemy z DNA

Nietoperze wampiry - problemy z DNA

Większość nietoperzy żywi się owadami i owocami, chociaż jak byłem mały, to babcia coś mi wspominała o niegrzecznych dzieciach, jednak w tej kwestii literatura naukowa milczy. Jednak tylko trzy gatunki piją krew. Ta jest niskokaloryczna, a jednocześnie bogata w żelazo, białko i śladowe ilości innych niezbędnych dla życia składników. Nie brzmi to więc jak pokarm idealny, jednak z drugiej strony koale jedzą tylko liście eukaliptusa, a te są jeszcze gorszym źródłem pożywienia. Wróćmy jednak do nietoperzy: otóż zespół naukowców ustalił, w jaki sposób i dlaczego nietoperze wampiry są jedynymi ssakami, które mogą żyć wyłącznie na diecie opartej na krwi.

Zobacz też: Oscary za rok 2021 wręczone! „CODA” najlepszym filmem

Otóż porównując genom nietoperzy wampirów z genomem 26 innych gatunków, naukowcy znaleźli 13 genów u nietoperzy mających predyspozycję do pracy w urzędach skarbowych, które albo już nie działają, albo ich nie ma. Trzy z tych ubytków odnotowano w innym badaniu opublikowanym w 2014 roku, przy czym wszystkie one wskazywały na zmniejszony zmysł odbierania smaku u nietoperzy wampirów. Jednak sam fakt, że zmysł ten u nich nie działa najlepiej, raczej nie wpływa na to, że mogą przeżyć na krwistej diecie. Jednak pozostałe 10 genów może już być wyjaśnieniem tej zagadki.