Autobus wodorowy kursuje w Jaworznie

Autobus wodorowy kursuje w Jaworznie — ma być komfortowo, cicho i bezemisyjnie

2 minuty czytania
Komentarze

Od 2 marca w Jaworznie kursuje autobus wodorowy. To efekt współpracy firmy Air Products z lokalnym Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej. Testowany autobus Solaris Urbino 12 hydrogen będzie obsługiwał lokalne trasy do końca miesiąca.

Autobus wodorowy kursuje w Jaworznie

fot. Air Products

Air Products (firma działająca na rzecz ułatwienia dostępu do infrastruktury i dostaw wodoru) oraz miasto Jaworzno rozpoczęli strategiczne partnerstwo, którego celem jest sprawdzenie potencjału wodoru w transporcie publicznym. Na ulice wyjechał całkowicie bezemisyjny Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus ma zamontowane na dachu zbiorniki, w których jest wytwarzana energia elektryczna. Pozwala na to wodorowe ogniwo paliwowe. Jedyny produkt uboczny całej reakcji to para wodna.

Autobus zasilany wodorem jest wykorzystywany przez PKM w Jaworznie przez cały dzień, 7 dni w tygodniu. Testy rozplanowano tak, aby były one przeprowadzone na najbardziej obciążonych liniach łączących najważniejsze osiedla mieszkaniowe. Pojazd kursuje przede wszystkim na liniach 303 i 307. Pierwszy autobus elektryczny w naszym przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru — mówi Zbigniew Nosal, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie. Jak dodaje, zarządzana przez niego firma planuje jako pierwsza ogłosić w przyszłości datę zaprzestania obsługi dużego miasta autobusami spalinowymi.

Zasięg autobusu zasilanego wodorem wynosi do 400 km. Proces tankowania zajmuje natomiast niecałe 10 minut. Pojazd ma być w założeniach komfortowy dla pasażerów. Po pierwsze, jego pojemność jest większa niż w przypadku elektrycznych odpowiedników. Po drugie, wibracje silnika są niewielkie. Uruchomienie autobusu w niskich temperaturach nie stanowi problemu, więc pojazd może być wykorzystywany przez cały rok. Petros Spinaris, członek zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. uważa, że wodór należy do kluczowych filarów transformacji transportu publicznego. Jaworzno było prekursorem w elektryfikacji floty zarówno w Polsce, jak i na skalę europejską. Teraz ma szansę być liderem kolejnej zaawansowanej technologii w bezemisyjnym transporcie przyszłości – technologii wodorowej — zaznacza.

Czytaj także: Auta elektryczne i hybrydy? Polacy są za, o ile pojazd jest całkowicie nowy

Jak informuje portal gramwzielone.pl, do października 2021 roku Solaris dostarczył 80 autobusów Urbino 12 hydrogen przewoźnikom z Austrii, Holandii, Niemiec, Szwecji i Włoch. W tym roku wspomniany model powinien również trafić do Konina.

źródło: informacja prasowa, zdjęcie główne: Air Products

Motyw