Jak kształtuje się ranking najpopularniejszych serwisów streamingowych oraz VOD za 2021 rok? Zapewne nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, jak napiszemy, że palmę pierwszeństwa ma Netflix. To bowiem o tym serwisie najczęściej mówiło się w sieci i wokół niego pojawiało się najwięcej wzmianek. Netflix jest więc w Polsce niekwestionowanym królem popularności, co nie oznacza, że konkurencja nie robi nic, by to zmienić.
Ranking najpopularniejszych serwisów streamingowych 2021
Zacznijmy od samego wyjaśnienia na czym opierają się przedstawione w tym wpisie dane. Ranking powstał w oparciu o dane pochodzące z SentiOne, czyli od firmy, która zajmuje się monitorowaniem Internetu. Wykorzystywane są do tego m.in. algorytmy sztucznej inteligencji. SentiOne zbiera informacje o wzmiankach czy komentarzach, które odnoszą się do konkretnej frazy. W ten sposób można mierzyć popularność danego wyrażenia, a w tym przypadku serwisów streamingowych oraz VOD. Oczywiście nie zawsze musi się to przekładać na faktyczną popularność danego serwisu. Mówienie o czymś nie oznacza, że aktywnie się z tego rozwiązania korzysta. Jednak widać, że liczba wzmianek o konkretnym serwisie faktycznie może pokazywać jego popularność. I bardzo dobrze widać to na przykładzie Netflixa.
Ranking serwisów streamingowych za 2021 rok pokazuje, że to właśnie o Netflix mówiło się najczęściej. Ten miał ponad 1,3 mln wzmianek, które osiągnęły zasięg na poziomie 4,6 mld wyświetleń. Szczyt popularności przypadł na styczeń 2021 roku, a wcześniej o Netflix pisało się tak często wtedy, kiedy miały zmienić się ceny pakietów. Bardzo często mówiło się o serialu Wiedźmin – sformułowania „wiedźmin serial” oraz „wiedźmin netflix” odnotowały w sumie 76,5 tys. wzmianek (zasięg 281 mln wyświetleń). Równie popularny był „Squid Game”, który w Polsce był wymieniany 59,6 tys. razy (zasięg na poziomie 91 mln wyświetleń).
Konkurencja nie śpi
Jeżeli chodzi o resztę graczy, to HBO GO został przez Internautów wymieniany 152,5 tys. razy (zasięg na poziomie 353 mln wyświetleń). Jednym z najczęściej wymienianych haseł były te nawiązujące do seriali. „Mare z Easttown” (8,2 tys. wzmianek, 12 mln zasięgu), a „Euforia” (ponad 4,7 tys. wzmianek, 9 mln zasięgu). Trzecie miejsce należy do Amazon Prime Video – 77,6 tys. wzmianek z 90 mln wyświetleń zasięgu. I tutaj ciekawostka. O Netflixa i HBO GO mówią równie chętnie mężczyźni i kobiety, a w przypadku Amazon Prime Video wypowiadają się głównie ci pierwsi (87 procent). Disney+ zaczyna zyskiwać coraz większą popularność i mówiono o nim więcej, niż o dostępnym w Polsce Apple TV+.
Można się spodziewać, że w 2022 r. w tym układzie znaczenia platform w Polsce zajdzie zmiana. Miejsce HBO GO ma w marcu zająć HBO Max, które oferuje większy katalog produkcji i wyższą jakość streamingu. Z kolei na drugą połowę roku szykuje się debiut Disney + w Polsce, co zapewne zachęci wielu Internautów do wykupienia legalnej subskrypcji. Aktualnie brak tej możliwości jest przez wiele osób omijany przy wykorzystaniu VPN lub torrentów. Na koniec – Amazon Prime Video zapowiedziało na jesień premierę serialu na podstawie „Władcy Pierścieni”, który może sprawić, że ta obecnie mało popularna platforma będzie chętniej subskrybowana, a sama produkcja szeroko omawiana.
Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga o popkulturze „Zwierz Popkulturalny”.
Telewizja internetowa Polsat Box Go odnotowała 100,1 tys. wzmianek (103 mln wyświetleń zasięgu), a dyskutowano często na jej temat w związku z Ligą Mistrzów. Nowa platforma Viaplay odnotowała blisko 30 tys. wzmianek (27 mln wyświetleń zasięgu). I tutaj także głównie komentowali mężczyźni i w kontekście wydarzeń sportowych.
Popularność serwisów VOD w 2021 roku
Na pierwszym miejscu znajduje się Player.pl, który odnotował nieco ponad 35 tys. wzmianek i 23 mln wyświetleń zasięgu. Najwięcej o tej platformie mówiło się na Facebooku. VOD.pl odnotował 25,5 tys. wzmianek, a CDA Premium odnotował 7,3 tys. wzmianek. Kolejny na liście jest Rakuten TV, który odnotował blisko 6 tys. wzmianek. Bardzo dużą popularnością cieszył się też serwis VOD TVP, który był wymieniany 75 tys. razy (153 mln wyświetleń zasięgu).
Źródło: Informacja prasowa