Połączenie elektronu i fononu

Połączenie dwóch cząsteczek, którego nikt się nie spodziewał

Paweł Maretycz Paweł Maretycz Newsy

Fizycy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) opublikowali nowe badania opisujące odkrycie hybrydowej cząstki, składającej się z elektronu i fononu połączonych ze sobą w sposób, który pozwala im zachowywać się jak pojedyncza cząstka. Zespół określa to połączenie pomiędzy dwoma cząstkami jako klej, wyjaśniając, że jest ono 10 razy silniejsze niż jakakolwiek wcześniej odkryta hybryda tego rodzaju.

Połączenie elektronu i fononu

Chyba każdy przynajmniej ze słyszenia zna elektron, czyli cząsteczkę subatomową o ujemnym ładunku elektrycznym, która w powszechnie kojarzonych modelach atomu krąży wokół jądra — chociaż w rzeczywistości jest to o wiele bardziej skomplikowane. Mniej osób słyszało jednak o fononach, które są znane jako kwazicząstki; są one wynikiem energii wibracyjnej generowanej przez atomy, co sprawia, że nie są ani cząstką, ani falą. Naukowcy opisują tę nową hybrydową cząstkę jako wykonaną z elektronu i fononu potencjalnie dostrojonych ze sobą. W rezultacie każda stymulacja elektronu może również prowadzić do zmian w przyklejonym do niego fononie. To zaś wywołuje zmiany w strukturze materiału, w szczególności w jego właściwościach magnetycznych.