Chiński lądownik księżycowy Chang’e-5 znalazł wodę na powierzchni Księżyca. Tym samym odkryto bezpośrednie dowody na obecność tej substancji na ziemskim satelicie. W badaniu opublikowanym w Science Advances chińscy naukowcy twierdzą, że lądownik wykrył oznaki cząsteczek wody lub hydroksylu, bliskiego chemicznego kuzyna H2O. Chang’e-5 użył spektrometru do przeanalizowania składu regolitu w pobliżu miejsca lądowania. Stwierdzono, że większość gleby ma stężenie wody poniżej 120 części na milion, co czyni powierzchnię Księżyca znacznie bardziej suchą niż powierzchnia Ziemi. Wciąż jednak bardziej mokrą niż dawniej przewidywano.

Woda na Księżycu

Chińscy naukowcy uważają, że większość molekuł dostała się na Księżyc w procesie zwanym implantacją wiatru słonecznego. Naładowane cząsteczki ze Słońca skierowały atomy wodoru na powierzchnię Księżyca, gdzie później połączyły się z tlenem, tworząc wodę i hydroksyl. Badanie opiera się na ustaleniach, które NASA opublikowała w 2018 roku, gdy znalazła poszlaki sugerujące istnienie wody na oświetlonych słońcem powierzchniach Księżyca za pomocą lotniczego teleskopu podczerwonego.

Zobacz też: Podłącz Raspberry Pi do… mózgu – ten komputerek ma naprawdę nieskończony potencjał

Przez dziesięciolecia naukowcy wierzyli, że Księżyc jest całkowicie suchy ze względu na jego prawie nieistniejącą atmosferę. Myślano, że bez atmosfery nie ma tam nic, co mogłoby chronić cząsteczki wody przed ostrym promieniowaniem słonecznym. Zabawne jest więc to, że wedle nowych ustaleń to właśnie Słońce jest źródłem wody na Księżycu, a brak atmosfery nie jest przeszkodą w procesie jej powstawania, a czynnikiem ułatwiającym go.

Źródło: Engadget

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.