Planeta najbliższa swojej gwieździe

Na tej planecie mógłbyś nie spać cały rok – jest naprawdę jest wyjątkowa

Oczywiście nie chodzi tutaj o ziemski rok, który trwa 8760 godzin. Nowo odkryta egzoplaneta, na którą wpadli naukowcy z MIT, krąży zaledwie 2,4 miliona kilometrów od swojej gwiazdy. Ze względu na bliskość gwiazdy, rok na tej planecie trwa tylko 16 godzin. Jej błyskawicznie szybka orbita sprawia, że jest to najkrótsza orbita spośród wszystkich znanych gazowych olbrzymów.

Planeta najbliższa swojej gwieździe

Z powodu bliskości swojej gwiazdy ten gazowy olbrzym zalicza się do klasy ultragorących gazowych olbrzymów. Jest ona pięć razy masywniejsza od Jowisza. Ponieważ planeta znajduje się tak blisko swojej gwiazdy, szacuje się, że jej strona dzienna ma temperaturę 3500 kelwinów. Ta niewiarygodnie wysoka temperatura sprawia, że planeta, oznaczona jako TOI-2109b, jest mniej więcej tak gorąca jak mała gwiazda. Niesamowita temperatura powierzchni TOI-2109b czyni ją drugą najgorętszą egzoplanetą, jaką kiedykolwiek wykryto. Astronomowie uważają, że TOI-2109b przechodzi proces rozpadu orbitalnego, który w końcu doprowadzi do pochłonięcia planety przez jej gwiazdę macierzystą. W miarę zbliżania się do swojej gwiazdy, jej prędkość będzie rosła, skracając tym samym długość roku na planecie. TOI-2109b została odkryta przy pomocy NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), dając astronomom szansę na zbadanie, jak zachowuje się planeta przechodząca przez proces rozpadu orbitalnego w miarę zbliżania się do gwiazdy.