algorytm sprawdzi decyzje komunikacyjne

Auto, hulajnoga elektryczna, rower — algorytm sprawdzi, czemu wybrałeś dany pojazd

2 minuty czytania
Komentarze

Badaczki z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego prowadzą ciekawy projekt. Chodzi o algorytm, który sprawdzi decyzje komunikacyjne mieszkańców miast. Dzięki zebranym danym będzie można lepiej planować inwestycje takie jak parkingi Park&Ride czy stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

Algorytm sprawdzi decyzje komunikacyjne mieszkańców

Badaczki z Wydziału Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego chcą przeanalizować, jakie czynniki skłaniają do wyboru komunikacji miejskiej zamiast auta, skąd bierze się popularność miejskich hulajnóg i kto decyduje się na samochód elektryczny. Dzięki temu będzie jasne, jak na decyzje komunikacyjne mieszkańców wpłyną inwestycje takie jak stacje do ładowania samochodów elektrycznych lub parkingi Park&Ride.

Dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, która kieruje projektem, zauważa, że pandemia spowodowała zmiany w przyzwyczajeniach komunikacyjnych. Niektórzy ograniczyli podróże, inni zmienili środek transportu. Zadaliśmy sobie pytanie, czy taką sytuację można było przewidzieć, wiedząc o zbliżającym się zagrożeniu. Interesuje nas także w jaki sposób na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych wpływa rozwój technologiczny, np. dostęp do innowacyjnych rozwiązań — wyjaśnia dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz.

Opracowany algorytm może pozwolić określić, w co warto inwestować i jakie rozwiązania wprowadzić, żeby osiągnąć oczekiwaną reakcję mieszkańców. Łomża, Suwałki, Elbląg, Włocławek, Gdańsk i Olsztyn — w tych miastach będą monitorowane zachowania mieszkańców. Stworzone zostaną mapy tematyczne, a mieszkańcy odpowiedzą na pytania z geoankiety dotyczące tego, gdzie i czym jeżdżą. Zostaną uwzględnione innowacje oraz zagrożenia, które mogą wystąpić w danym miejscu. Naukowcy chcą współpracować z jednostkami miejskimi i gminnymi zarządzającymi transportem i drogami. Zamierzają w ten sposób pozyskać respondentów z różnych grup zawodowych i określonych terenów.

Czytaj także: Samochody na wodór mogą być tańsze — potrzebny jest tylko zamiennik platyny

Algorytm monitorowania dynamiki zachowań komunikacyjnych w miejskich obszarach funkcjonalnych w aspekcie innowacji i zagrożeń powstaje w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

źródło: PAP / Nauka w Polsce

Motyw